MOTYWOWANIE STUDENTÓW MEDYCYNY NA UNIWERSYTECIE W BELFAŚCIE

UNIWERSYTET KRÓLOWEJ W BELFAŚCIE INWESTUJE W EDUKACJĘ Z WYKORZYSTANIEM TECHNOLOGII AUDIOWIZUALNYCH W SWOIM CENTRUM BIOMEDYCZNYM.

Scroll down

Sekcje zwłok w celach dydaktycznych są znane od 1819 roku, kiedy to James Lawson Drummond, szef katedry anatomii i fizjologii w szkole Royal Belfast Academical Institution, dodał anatomię do nauk humanistycznych. Współcześnie jednak wykładowcy Uniwersytetu Królowej korzystają z technologii XXI wieku.

Prosektorium w centrum biomedycznym, położonym obok szpitala miejskiego w Belfaście, zostało otwarte we wrześniu 2015 roku, przy okazji inauguracji nowego roku akademickiego. Jest ono wyposażone w 18 wielodotykowych wyświetlaczy LCD o przekątnej 65 cali.  

W profesjonalnych wyświetlaczach Full HD z serii LFB70 zastosowano intuicyjną technologię ekranu dotykowego, funkcję w pełni interaktywnej tablicy oraz najnowsze rozwiązania w dziedzinie łączności bezprzewodowej, które umożliwiają studentom ściślejszą współpracę w grupach.

Wbudowane oprogramowanie tablicy pozwala włączyć ekran i natychmiast, bez potrzeby podłączania komputera, rozpocząć pracę. Na jednym ekranie mogą pracować cztery osoby jednocześnie, wykonując takie czynności jak pisanie, zapisywanie stron czy wysyłanie ich pocztą elektroniczną na potrzeby powtórzenia materiału w późniejszym terminie lub przekazania go osobom nieobecnym na wykładzie.

Adnotacje można dodawać do praktycznie każdego elementu — filmów, zdjęć, prezentacji oraz dokumentów w formacie PDF.

Stuart Ogg z działu usług multimedialnych uniwersytetu stwierdził: „Potrzebowaliśmy pracowni światowej klasy umożliwiającej korzystanie z wielu zróżnicowanych trybów nauczania w specjalistycznym środowisku. Specyfikacja była bardzo obszerna.

Laboratorium okazało się w pełni interaktywną przestrzenią. Pracownicy mówią nam, że ich zajęcia zmieniły się nie do poznania, a studenci aktywnie korzystają z nowych technologii.

Otrzymaliśmy od firmy Panasonic Ireland w pełni profesjonalne wsparcie. Jej pracownicy blisko z nami współpracowali od początku aż po sam koniec projektu, wnosząc nieoceniony wkład w to przedsięwzięcie”.

Poza narzędziami biurowymi i funkcją tablicy wyświetlacze mają również możliwość odbierania sygnałów z centralnej wyspy sterowanej przez wykładowcę. Może on przełączać sygnał pomiędzy wizualizerem, zamocowaną na suficie kamerą HD, komputerem i tabletem.

Oznacza to, że nawet 130 studentów może oglądać na ekranach demonstrację na żywo, jednocześnie wykonując kolejne etapy autopsji na zwłokach ułożonych obok wyświetlaczy.

Catherine McCarroll, studentka drugiego roku medycyny, przyznaje: „Technologia przyniosła dużą zmianę. Uważam, że znacznie ułatwia ona pracę w grupach. Obecność kamery oznacza, że wykładowca możne dokładnie pokazać nam, co robi, a to ułatwia przeprowadzanie autopsji”.

James Mooney, również student drugiego roku medycyny, dodaje: „Jest to strefa chroniona, do której nie możemy wnosić telefonów, więc dostęp do Internetu kompletnie ją odmienił. Przedtem musieliśmy przeglądać dwudziestoletnie podręczniki, a teraz najnowsze informacje są w zasięgu ręki. Dzięki temu możemy poświęcać więcej czasu na naukę”.

Gabrielle MacTaggart, studentka trzeciego roku biologii człowieka, twierdzi: „Nowe technologie bardzo ułatwiły nam naukę. Możemy dodawać adnotacje do obrazów, zapisywać je, a nawet drukować i wysyłać jako załączniki wiadomości e-mail. Te rozwiązania są doskonałe do pracy w grupie, ponieważ w zajęciach biorą czynny udział wszyscy, a nie tylko jedna osoba pisząca na małej tablicy”.

Studenci korzystają poza tym z technologii Miracast™ w celu przesyłania na ekrany wyświetlaczy filmów w jakości Full HD, obrazów oraz dokumentów ze zgodnych urządzeń z systemem Android lub komputerów PC. Oznacza to, że wszyscy mogą aktywnie uczestniczyć w zajęciach, nie myśląc o przewodach lub prędkości połączeń.

Samantha Taylor, wykładowca i anatom w Centrum Edukacji Nauk Biomedycznych Uniwersytetu Królowej w Belfaście, twierdzi: „Interaktywne tablice zwiększają zaangażowanie studentów w naukę. Możemy wyświetlać obrazy w całym pomieszczeniu, a ich rozdzielczość jest doskonała.

Odnowione pomieszczenie jest fenomenalne. Sprawiło, że zaczęłam myśleć nad nowymi metodami nauczania studentów”.

„Nie miałam pojęcia, że ta technologia będzie aż tak wszechstronna”

„Miałam w głowie wyobrażenie o sposobie jej funkcjonowania, ale ostateczny rezultat znacznie przerósł moje oczekiwania. Nie miałam pojęcia, że ta technologia będzie aż tak wszechstronna. Polubiłam ją od pierwszej chwili i dzięki niej wymyślam różne nowe metody nauczania studentów. Mogę na przykład przygotowywać krzyżówki i dawać je studentom do uzupełnienia w grupie, co sprawia, że nauka jest przyjemna.

Wcześniej niektórzy studenci mieli zwyczaj spóźniania się na zajęcia i urywania się z nich trochę wcześniej. To już przeszłość — nowe technologie motywują ich do większego zaangażowania w zajęcia”.

Jednym z największych wyzwań dla współczesnych uniwersytetów jest przyciąganie zewnętrznych inwestorów, a także studentów z kraju i z zagranicy. Przyszłe plany rozwoju prosektorium obejmują wykłady przesyłane strumieniowo na żywo do wewnętrznej infrastruktury sieciowej uniwersytetu. Z uczelnią skontaktowało się również wiele firm pragnących przeprowadzać w prosektorium kursy z sekcji zwłok dla wielu specjalizacji chirurgicznych.

„Byłam w wielu różnych prosektoriach, ale nie widziałam jeszcze czegoś takiego. Nie słyszałam też, by gdziekolwiek indziej na świecie znajdowało się podobnie wyposażone pomieszczenie, co czyni nasz uniwersytet bardzo atrakcyjnym miejscem” — dodaje Samantha Taylor.

Read more insights…

Sorry there was an error...
The files you selected could not be downloaded as they do not exist.

You selected items.
Continue to select additional items or download selected items together as a zip file.

You selected 1 item.
Continue to select additional items or download the selected item directly.

Download selected file