• Technologia podkreślająca życiowe dokonania

Technologia podkreślająca życiowe dokonania

Firma Panasonic wraz z Informationsteknik Scandinavia zapewniają rozwiązania technologiczne, które doskonale podkreślają kolekcję Mariny Abramović, wystawioną w Moderna Museet

Marina Abramović to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i docenianych performerek.

Jej prace, które powstały na przestrzeni ponad pięciu dekad, odnoszą się do relacji pomiędzy artystą a widzami, a także poruszają temat ograniczeń ciała i możliwości umysłu.

Zebranie tej największej w całej Europie kolekcji prac „Babci performance’u” zajęło muzeum Moderna Museet w Sztokholmie trzy lata.

Lena Essling, kuratorka wystawy, współpracowała blisko z artystką, aby stworzyć 10 000 m2 przestrzeni, dokumentującej chronologicznie jej twórczość: od wczesnych szkiców, poprzez pierwsze występy, po docenione przez krytyków wydarzenie The Artist Is Present z 2010 r., w ramach którego Abramović siedziała bez słowa przez łącznie 736 godzin i 30 minut, a naprzeciwko niej siedziało kolejno 1545 widzów, w tym James Franco, Lou Reed i Bjork.

Ekspozycja „The Cleaner” obejmuje ponad 120 prac i przedstawia kilka z jej najbardziej znanych akcji performatywnych w postaci filmów, instalacji wideo, pokazów na żywo, scenografii i fotografii, od lat 70. po dzień dzisiejszy.

Na wystawie znalazły się także prace stworzone wspólnie z niemieckim artystą o pseudonimie Ulay, który był partnerem artystycznym i życiowym Mariny w latach 1976–1988. Niektóre z jej wczesnych prac — obrazy, zdjęcia, kompozycje dźwiękowe i prace na papierze — zostały pokazane po raz pierwszy.

Jako że spora część kolekcji to zarejestrowane na filmie liczne występy artystki, muzeum stanęło przed wyzwaniem stworzenia przestrzeni, która w atmosferze przypominającej galerię wykorzystywałaby technologię wiernie oddającą oryginalny materiał.

Zainstalowano łącznie osiem 55-calowych wyświetlaczy LCD firmy Panasonic i 33 projektory laserowe o wysokiej jasności, które zawieszono pod sufitem. Kolorystyka modeli została dobrana tak, aby urządzenia wpisywały się w układ barw w pomieszczeniu.

Model TH-55LF8 o jasności na wysokim poziomie 500 cd/m2 wyróżnia się szerokim kątem widzenia i stylową konstrukcją. Ramka ma szerokość zaledwie 6,5 mm, a głębokość urządzenia wynosi tylko 56,8 i mm, co pozwala na sprawne wyświetlanie wielkoformatowych obrazów.

Projektory laserowe — dwa o mocy 7000 lumenów oraz 29 o mocy 5200 lumenów (modele PT-RZ770 i PT-RZ570) — posłużyły do stworzenia wciągających obrazów ruchomych.

Instalację kontroluje stworzone przez firmę Panasonic oprogramowanie Multi Monitoring and Control. Dzięki niemu włączenie i wyłączenie wszystkich urządzeń audio-wideo zainstalowanych w galerii odbywa się za pomocą jednego terminalu PC. 

 

Lena Essling, kurator muzeum, powiedziała: „Dużo rozmawiałyśmy o tym, jak przedstawić wszystkie prace. Każdą z nich można było zaprezentować jako fotografie, wiele w postaci ruchomych obrazów, a niektóre jako scenografie. Wtedy podjęłyśmy decyzję, aby je połączyć. Omawianie szczegółów zajęło nam bardzo dużo czasu. Marina jest wyjątkowo zaangażowana w sposób prezentacji swoich prac.

Rejestrowała swoje występy na filmie jeszcze w latach 70. i doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważna jest profesjonalna dokumentacja”. 

„Ustalenie sposobu prezentacji i narzędzi, które należy zastosować, stało się bardzo ważnym elementem pracy zarówno artystki, jak i muzeum”.

Wśród zaprezentowanych instalacji znalazła się praca Balkan Baroque, która zdobyła pierwszą nagrodę podczas Biennale w Wenecji w 1997 roku. Trzy projektory PT-RZ570 posłużyły do wyświetlenia materiału z tego performance'u, podczas którego Marina bezskutecznie próbowała zetrzeć krew i brud z dużej sterty zwierzęcych kości. Towarzyszący całości smród jest również obecny w wersji odtworzonej przez muzeum.

Victor Eklund, kierownik projektów w firmie Informationsteknik Scandinavia AB, powiedział: „W porównaniu z wieloma innymi wystawami jakość jest doskonała. Osiągnęliśmy ten efekt, korzystając ze spójnych rozwiązań technologicznych na całej wystawie.

Musieliśmy rozmieścić projektory w dyskretny sposób, tak aby nie przesłaniały pozostałych instalacji. Z tego powodu doceniliśmy możliwość regulacji obiektywu i korzystania z zoomu w projektorach”.

Projektory można zamontować w zakresie 360 stopni, również w trybie portretowym umożliwiającym wyświetlanie obrazu w pionie, a wewnętrzny mechanizm korekcji geometrii pozwala uwzględnić ekrany o niestandardowych kształtach.  

System obsługi wielu ekranów pozwala na ich bezproblemowe zestawianie z wykorzystaniem funkcji łączenia krawędzi i dopasowywania kolorów. Było to szczególnie przydatne w przypadku trwającej trzy miesiące wystawy The Artist is Present, zorganizowanej w nowojorskiej galerii MoMa.

Dzięki zastosowaniu sześciu projektorów PT-RZ570 i jednego ekranu o przekątnej 55 cali praca mogła zostać zaprezentowana w postaci filmu przedstawiającego kolejno setki twarzy, naprzeciw których siedziała artystka.

„To wyjątkowo ciekawe, z jakim sprzętem pracujemy. Eliminuje on wątpliwości i irytację spowodowaną słabą jakością obrazu lub wyświetlaniem go na zbyt małym ekranie. Sztuka ma wyraźny wymiar fizyczny, dlatego zarówno dla nas, jak i dla artystki, ważne było zastosowanie takich narzędzi, które pozwoliłyby jak najlepiej zaprezentować tę niewiarygodną kolekcję prac” — dodała Lena Essling.

Marina Abramović powiedziała: „Jestem performerką i wiem, że przygotowanie oraz dokumentowanie pracy artystycznej wymaga zastosowania sprzętu wysokiej jakości. Współpraca z firmą Panasonic była naprawdę wspaniałym doświadczeniem”.

Wystawa prac Mariny Abramović „The Cleaner” była dostępna od 18 lutego do 21 maja 2017 r.

Więcej informacji na temat muzeum Moderna Museet: http://www.modernamuseet.se/stockholm/en/