• Projekcje laserowe na trasie koncertowej Drake'a

Projekcje laserowe na trasie koncertowej Drake'a

Firma PRG XL Video pomogła stworzyć atrakcje na potrzeby europejskiej trasy koncertowej Boy Meets World Drake'a, wykorzystując projektor PT-RZ31K oraz technologie d3 i Blacktrax

Drake to obecnie jeden z najpopularniejszych artystów muzycznych na świecie. Po premierze swojego albumu „Views" w 2016 roku oraz listy odtwarzania „More Life" w 2017 roku ten kanadyjski raper wyruszył w trasę koncertową po Europie, po zakończonych sukcesem występach w Ameryce Północnej. Artysta koniecznie chciał przygotować dla europejskich fanów zupełnie inny występ niż poprzednie. 

Kierownik i projektant trasy koncertowej Steve Kidd oraz kierownik i projektant oświetlenia Guy Pavelo współpracują już z Drakiem od ponad pięciu lat i zaprojektowali w tym czasie kilka tras koncertowych. Duet korzysta z usług firmy PRG, dostawcy rozwiązań technologicznych na potrzeby dużych imprez, do realizowania swoich wizji na występach w Ameryce Północnej i Europie. 

Projekt koncertu był wyjątkowo skomplikowany i obejmował wiele elementów oświetleniowych oraz technologie wideo wykorzystujące oświetlenie LED i ściany wideo, a także różne rozwiązania projekcyjne. 

Szczególnym dodatkiem do europejskiej trasy koncertowej był ogromny glob, na którym osiem projektorów laserowych PT-RZ31K, rozmieszczonych w czterech podwójnych modułach, wyświetlało oszałamiające obrazy z wykorzystaniem technologii Blacktrax i d3. 

Guy Pavelo wyjaśnia, skąd wziął się ten pomysł: „Glob był częścią instalacji artystycznej, która była wystawiana w Toronto w poprzednim sezonie. Nosiła nazwę Death of the Sun i składała się z 15-metrowej okrągłej sfery umieszczonej na piedestale, na której były wyświetlane obrazy. Projekcja trwała 12-15 minut i przedstawiała słońce na różnych etapach: od narodzin, przez fazę mgławicy, aż po wypalenie". 

„Mieliśmy szczęście, bo ludzie odpowiedzialni za stworzenie globu pracowali wcześniej z Drakiem, dlatego po jednej rozmowie telefonicznej mieliśmy już gotowy pomysł i zamówiony oryginał globu. Mogliśmy brać się do pracy" - kontynuuje Guy Pavelo. „Dwa dni później obiekt był już u nas w Europie i mogliśmy zacząć przygotowania. 

Dzięki zastosowaniu technologii d3 i Blacktrax możemy stworzyć mapę globu i śledzić go podczas nadmuchiwania na koncercie. Mamy możliwość zmiany ustawień, co pozwala nam na całkowite pokrycie powierzchni". 

Firma Blacktrax, specjalizująca się w rozwiązaniach obejmujących śledzenie obiektów w czasie rzeczywistym, opracowała specjalny system, który pozwala monitorować obiekty między różnymi wymiarami, biorąc pod uwagę odchył, skok i obrót obiektu, a także jego ruch w przestrzeni 3D. Uzyskane w ten sposób informacje można przekazać do innych systemów, np. modułów dźwiękowych, sterowników multimedialnych, oświetlenia lub kamer. 

Dzięki temu różne rozwiązania technologiczne użyte na potrzeby występu uzyskują dane, które pozwalają na śledzenie ruchomych obiektów i osiągnięcie imponujących efektów wizualnych. 

Model PT-RZ31K sprawdził się doskonale podczas Igrzysk Olimpijskich w Rio w 2016 roku. Była to pierwsza tak duża impreza, w której wykorzystano to urządzenie, jeszcze wtedy na etapie prototypu. Dzięki laserowi SOLID SHINE o jasności na poziomie 30 000 lumenów projektor ten udowodnił, że jest w stanie obsłużyć nawet największe imprezy na żywo.

W styczniu 2017 roku firma PRG zainwestowała znaczne środki w projektory laserowe Panasonic o bardzo wysokiej jasności. Model PT-RZ31K został wykorzystany po raz pierwszy w produkcji teatralnej Bat Out of Hell - The Musical w Manchesterze. 

„Dzięki zastosowaniu technologii d3 i Blacktrax możemy stworzyć mapę globu i śledzić go podczas nadmuchiwania na koncercie. Mamy możliwość zmiany ustawień, co pozwala nam na całkowite pokrycie powierzchni".

Zdjęcie © PRG UK LTD/Alison Barclay

Stworzony całkowicie od podstaw system chłodzenia pozwolił ograniczyć ilość ciepła emitowaną przez moduły diod laserowych. Projektory lampowe mogą być bardzo głośne z uwagi na konieczność przemieszczania powietrza za pomocą wentylatorów. Może to być problematyczne w przypadku instalacji w teatrach, galeriach czy na imprezach korporacyjnych. 

Projektory laserowe są znacznie cichsze, a to w połączeniu ze zminimalizowaną koniecznością konserwacji sprawia, że nadają się idealnie do zastosowań związanych z imprezami na żywo i wynajmem.