• Podziwianie świata naturalnego w muzeum sztuki współczesnej Fondation Cartier

Podziwianie świata naturalnego w muzeum sztuki współczesnej Fondation Cartier

Systemy wizualne Panasonic pomagają stworzyć „wielką orkiestrę zwierzęcą” w paryskim muzeum sztuki współczesnej Fondation Cartier

Muzeum sztuki współczesnej Fondation Cartier jest zlokalizowane w nowoczesnym szklanym budynku o powierzchni 1115 metrów kwadratowych w 14. dzielnicy Paryża. Obejmuje ono wszelkie dziedziny sztuki współczesnej. Działają w nim zarówno nowi, jak i znani artyści, a w ciągu roku organizowane są zazwyczaj trzy wystawy. 

Najnowsza wystawa nosi nazwę „The Great Animal Orchestra” (Wielka orkiestra zwierzęca). Została ona zainspirowana pracą amerykańskiego muzyka i inżyniera dźwięku, Berniego Krausego, który pasjonuje się dźwiękami dzikiej przyrody i ich cechami charakterystycznymi.

Krause przemierzył Ziemię, nagrywając i badając przestrzeń dźwiękową świata naturalnego nie tylko ze względu na jego piękno i różnorodność, ale również by dostrzec ewolucję dzikich terenów i zróżnicowania biologicznego w erze dynamicznie zachodzących zmian. Pracę Krausego można również zinterpretować jako archiwizację świata powoli wypieranego przez działalność człowieka, związane z nią hałasy oraz jej wpływ na środowisko naturalne.

Wystawa bazuje na nagraniach Krausego, ale obszernie korzysta również z oprawy wizualnej przygotowanej na podstawie prac artystów z całego świata. Dzięki temu połączeniu udało się stworzyć wspaniałą orkiestrę dźwięków i obrazów, która zachwyca zwiedzających.

Jednym z najważniejszych elementów wystawy jest praca „White Tone” autorstwa chińskiego artysty, Cai Guo-Qianga, stworzona poprzez rozsypanie, a następnie podpalenie prochu na papierze o długości 18 metrów. Ślady po wypalonym prochu przedstawiają przeróżne dzikie zwierzęta przy wodopoju. Całość przywodzi na myśl prehistoryczne malowidła na ścianach jaskiń.

Technologię audiowizualną Panasonic wykorzystano do stworzenia diaporam oraz wciągających projekcji towarzyszących tradycyjnym fotografiom i obrazom na płótnie.  

W centralnym pomieszczeniu wystawy zamontowano pięć profesjonalnych wyświetlaczy o dużej jasności TH-49LF80 Full HD oraz trzy modele TH-84LQ70 4K. Są one wykorzystywane do przedstawiania fotografii autorstwa Manabu Miyazakiego oraz filmów z kolekcji instytutu Cornell Lab of Ornithology. Aby uchwycić naturę z bliska, Miyazaki używa kamery sterowanej zdalnie. W jego pracach, wystawionych po raz pierwszy poza granicami Japonii, zwiedzający mogą podziwiać dzikie zwierzęta żyjące z ludźmi w tym samym środowisku w niesamowicie dużej rozdzielczości. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wyświetlaczy 4K Panasonic o przekątnej ekranu 84 cali.

„Technologia 4K była dla nas bardzo ważna, ponieważ fotografie Miyazakiego są niezwykle ostre i pełne najdrobniejszych szczegółów, które można docenić wyłącznie w wysokiej rozdzielczości” — twierdzi kustosz wystawy Thomas Delamarre. 

„Przy okazji chcieliśmy sprawdzić nowe projektory laserowe. Uważamy, że sprawdzają się świetnie”.

Podczas rozważania sposobu wyświetlenia kolekcji filmów z instytutu Cornell Lab przedstawiających ptaki Nowej Gwinei i Australii pracownicy muzeum chcieli, by zwiedzający czuli się, jakby zamiast programu telewizyjnego oglądali zdjęcia lub obrazy. Cienka ramka wyświetlaczy nie odwraca uwagi od prezentowanych treści, a matowa powłoka w modelu TH-49LF80 eliminuje odblaski, zapewniając optymalne wrażenia wizualne.

Wyzwanie związane z wyświetlaczami

„W przypadku szklanej przestrzeni problem polega na tym, że wyświetlanie filmów i ruchomych obrazów w świetle dziennym zawsze jest trudne, ale uważam, że oszklenie dodaje życia prezentowanym tutaj pracom. Musieliśmy znaleźć właściwe wyświetlacze, które byłyby w stanie precyzyjnie odzwierciedlić to, co chcieliśmy zaprezentować” — dodaje Thomas Delamarre.

Urządzenia projekcyjne Panasonic zastosowano również w instalacji przygotowanej przez angielską grupę artystów United Visual Artists, słynącą z pracy z zespołem muzycznym Massive Attack. Grupa stworzyła wizualizacje siedmiu przestrzeni dźwiękowych nagranych przez Berniego Krausego w Kanadzie, USA, Brazylii, Republice Środkowoafrykańskiej i Zimbabwe oraz pod powierzchnią morza. Wizualizacjom towarzyszy film autorstwa Raymonda Depardona i Claudine Nougaret, w którym Krause opisuje swoją pracę.

Od samego początku projektu grupa UVA chciała pracować na urządzeniach Panasonic, ponieważ miała z nimi do czynienia już wcześniej i była z nich zadowolona. Artyści skontaktowali się z firmą Panasonic, aby pomogła im wybrać urządzenia najbardziej odpowiadające ich potrzebom, a wymagali niesamowicie cichej pracy i bogatego odwzorowania kolorów.

„Potrzebowaliśmy płynnej, cichej i nieprzerwanej projekcji”

Firma Panasonic zaproponowała zastosowanie siedmiu projektorów PT-DZ780. Służą one do wyświetlania obrazu o długości 40 metrów na trzech ścianach z zastosowaniem technologii edge blending. 

Serwer multimedialny D3 pozwala tworzyć i wyświetlać wizualizacje w czasie rzeczywistym podczas odtwarzania przestrzeni dźwiękowych. Dzięki bogatemu odzwierciedleniu kolorów i dużej jasności projektorów PT-DZ780 udało się uzyskać niezwykle wciągający pokaz.

Camille Chenet, kierownik produkcji wystawy, twierdzi: „Potrzebowaliśmy płynnej, cichej i nieprzerwanej projekcji, która nie przeszkadzałaby w odtwarzaniu dźwięków. Dodatkowo ograniczała nas maksymalna dopuszczalna waga urządzeń zamontowanych pod sufitem, więc wymagaliśmy niezbyt ciężkich projektorów. Chcieliśmy sprawdzić nowe projektory laserowe, ale zdecydowaliśmy się użyć projektorów lampowych. Uważamy, że lepiej nadają się do instalacji w muzeach”.

Wystawa „The Great Animal Orchestra” trwa do stycznia 2017 roku. Więcej informacji można znaleźć na stronie

 http://fondation.cartier.com