• Połączenie dźwięku i światła w Roskilde

Połączenie dźwięku i światła w Roskilde

 

Projektory i wyświetlacze Panasonic ożywiają kulturę rockową, popową i młodzieżową w duńskim muzeum Ragnarock

Muzeum RAGNAROCK położone w Roskilde w Danii upamiętnia muzykę i kulturę młodzieżową od lat 50. XX wieku aż współczesności. Mieści się w charakterystycznym budynku z ogromnym wspornikiem i jest ozdobione złotymi elementami przypominającymi ćwieki. Do wejścia prowadzi długi czerwony dywan. W muzeum wykorzystano liczne technologie audiowizualne w celu przedstawienia historii muzyki rockowej i popowej oraz ich wielu podgatunków.

Muzeum opowiada o rozwoju kultury młodzieżowej za pomocą dźwięku, obrazów oraz symboli muzyki rockowej i popowej. Jest to historia o tym, jak za pośrednictwem muzyki młodym ludziom udało się wyznaczyć nowe granice oraz wpłynąć na społeczeństwo — od polityki po taniec i technologię.

Każde z trzech pięter budynku RAGNAROCK jest miejscem rozkwitu kultury. Można tam znaleźć miejsca wystawowe, sceny muzyczne, a także przestrzenie archiwalne, edukacyjne i badawcze. Poza ekspozycją stałą regularnie organizowane są również zmieniające się przez cały rok serie wystaw.

– Na pomysł założenia muzeum wpadła grupa ludzi z branży muzycznej, którzy postanowili udokumentować tę kulturę i jej historię – powiedział kustosz muzeum Jacob Westergaard Madsen. – Kultura rockowa i popowa jest niezwykle wizualna. Dlatego w wystawach chcieliśmy odtworzyć poczucie bycia częścią bardzo barwnej i dynamicznej społeczności.

 

„Wystarczy rano nacisnąć jeden przycisk, aby włączyć cały sprzęt audiowizualny muzeum”

 

Wystawę otwarto w kwietniu 2016 roku. Zajmuje 1200 m kw. powierzchni i składa się z 15 projektorów oraz trzech 55-calowych wyświetlaczy Panasonic. Kultura młodzieżowa jest nie tylko wizualna, ale również dźwiękowa. Dlatego projekcja stanowi istotny element muzealnej oferty dla zwiedzających. 

Muzyka rockowa i popowa to jedne z najsilniejszych ruchów kulturalnych XX i XXI w. Muzeum je dokumentuje i umożliwia zwiedzającym odbycie interesującej i wciągającej podróży.

W jednym miejscu można słuchać starych nagrań demonstracyjnych, występów koncertowych i alternatywnych wersji utworów znanych duńskich artystów. Natomiast w innym zobaczyć, jak rozwijała się akustyka na wieloletniej drodze branży muzycznej do doskonałości dźwięku.

W muzeum znajduje się również przestrzeń kinowa, gdzie przy użyciu projektora laserowego PT-RZ670 Panasonic są regularnie wyświetlane filmy muzyczne i dokumentalne.

 

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów uzyskanych dzięki projektorom Panasonic”

– Wystawa muzeum jest tematyczna. Zwiedzający od razu trafiają na scenografię i aktywnie w niej uczestniczą. Dalej prezentujemy liczne opowieści filmowe i audiowizualne – dodaje Jacob Westergaard Madsen.

Przy wejściu na wystawę zainstalowano cztery projektory laserowe PT-RW630 z 1-chipowym procesorem DLP. Tworzą one wokół zwiedzających spójny, wciągający obraz dzięki zastosowaniu wbudowanej technologii edge blending oraz metod tworzenia oświetlenia znanych z koncertów i festiwali.

Muzyka i oświetlenie pomagają odkrywać prace duńskich pionierów projekcji slajdowych. Zwiedzający mogą też tworzyć własne przedstawienia oparte na pokazach płynnego światła. Ten efekt był popularny we wczesnych latach 60. XX wieku i stał się integralną częścią progresywnej sceny muzycznej. Do jego uzyskania stosowano płynne barwniki, rzutniki do przezroczy, koła barw i taśmę filmową o szerokości 16 mm. Muzeum odtwarza te efekty przy użyciu nowoczesnej technologii projekcji laserowej.

W innym miejscu muzeum interaktywny pokaz przedstawia wpływ kultury tanecznej na rozwijające się gatunki muzyczne. Zwiedzający mogą spróbować sił w tańcu. Dzięki technologii śledzenia ruchu ich sylwetki są wyświetlane na ekranie umieszczonym przed nimi.

Połączenie projekcji, czujników i oświetlenia powoduje, że osoby wiernie naśladujące wirtualnego instruktora tańca są nagradzane lepszym pokazem świetlnym. 

 

„Grupa ludzi z branży muzycznej postanowiła udokumentować tę kulturę i jej historię”

 

– Wszystkie projektory i wyświetlacze są połączone z siecią wewnętrzną. Umożliwia to zdalne monitorowanie i sterowanie nimi z centralnego punktu – powiedział Finn Langkjaer z firmy AV CENTER, partnera w instalacji tego projektu.

– Wystarczy rano nacisnąć jeden przycisk, aby włączyć cały sprzęt audiowizualny muzeum.

Projektory Solid Shine™ wybrano ze względu na świetne poziomy jasności i kontrastu, a także możliwość wieloletniej pracy bez konserwacji. Działają do 20 000 godzin bez konieczności wymiany filtra i źródła światła. Biorąc pod uwagę brak w muzeum dedykowanego zespołu do konserwacji sprzętu, była to bardzo atrakcyjna cecha.

Wszystkie projektory są podłączone do jednej sieci Crestron. Pracownicy AV CENTER mogą zdalne monitorować sprzęt i zarządzać potencjalnymi problemami z projektorami, zanim one wystąpią i negatywnie wpłyną na doświadczenia zwiedzających.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów uzyskanych dzięki projektorom Panasonic – podsumowuje Jacob Westergaard Madsen. – Opinie zwiedzających są niezwykle pozytywne. Po otwarciu muzeum bardzo szybko doszliśmy do wniosku, że wybraliśmy właściwego dostawcę rozwiązań projekcyjnych.