Motywowanie studentów medycyny na Wniwersytecie w Belfaście
Uniwersytet Królowej w Belfaście inwestuje w edukację z wykorzystaniem technologii audiowizualnych w swoim centrum biomedycznym.
Uniwersytet Królowej w Belfaście, jedna z ostatnich siedmiu brytyjskich instytucji edukacyjnych, które nie przestawiły się na korzystanie z modeli medycznych na zajęciach z anatomii, mógł uchodzić za ostoję tradycyjnych metod nauczania.
Sekcje zwłok w celach dydaktycznych są znane od 1819 roku, kiedy to James Lawson Drummond, szef katedry anatomii i fizjologii w szkole Royal Belfast Academical Institution, dodał anatomię do nauk humanistycznych. Współcześnie jednak wykładowcy Uniwersytetu Królowej korzystają z technologii XXI wieku. Prosektorium w centrum biomedycznym, położonym obok szpitala miejskiego w Belfaście, zostało otwarte we wrześniu 2015 roku, przy okazji inauguracji nowego roku akademickiego. Jest ono wyposażone w 18 wielodotykowych wyświetlaczy LCD o przekątnej 65 cali. W profesjonalnych wyświetlaczach Full HD z serii LFB70 zastosowano intuicyjną technologię ekranu dotykowego, funkcję w pełni interaktywnej tablicy oraz najnowsze rozwiązania w dziedzinie łączności bezprzewodowej, które umożliwiają studentom ściślejszą współpracę w grupach. Wbudowane oprogramowanie tablicy pozwala włączyć ekran i natychmiast, bez potrzeby podłączania komputera, rozpocząć pracę. Na jednym ekranie mogą pracować cztery osoby jednocześnie, wykonując takie czynności jak pisanie, zapisywanie stron czy wysyłanie ich pocztą elektroniczną na potrzeby powtórzenia materiału w późniejszym terminie lub przekazania go osobom nieobecnym na wykładzie. Adnotacje można dodawać do praktycznie każdego elementu — filmów, zdjęć, prezentacji oraz dokumentów w formacie PDF. Stuart Ogg z działu usług multimedialnych uniwersytetu stwierdził: „Potrzebowaliśmy pracowni światowej klasy umożliwiającej korzystanie z wielu zróżnicowanych trybów nauczania w specjalistycznym środowisku. Specyfikacja była bardzo obszerna. |
![]() |
Laboratorium okazało się w pełni interaktywną przestrzenią. Pracownicy mówią nam, że ich zajęcia zmieniły się nie do poznania, a studenci aktywnie korzystają z nowych technologii.
Otrzymaliśmy od firmy Panasonic Ireland w pełni profesjonalne wsparcie. Jej pracownicy blisko z nami współpracowali od początku aż po sam koniec projektu, wnosząc nieoceniony wkład w to przedsięwzięcie”.
Poza narzędziami biurowymi i funkcją tablicy wyświetlacze mają również możliwość odbierania sygnałów z centralnej wyspy sterowanej przez wykładowcę. Może on przełączać sygnał pomiędzy wizualizerem, zamocowaną na suficie kamerą HD, komputerem i tabletem.
Oznacza to, że nawet 130 studentów może oglądać na ekranach demonstrację na żywo, jednocześnie wykonując kolejne etapy autopsji na zwłokach ułożonych obok wyświetlaczy.
Catherine McCarroll, studentka drugiego roku medycyny, przyznaje: „Technologia przyniosła dużą zmianę. Uważam, że znacznie ułatwia ona pracę w grupach. Obecność kamery oznacza, że wykładowca możne dokładnie pokazać nam, co robi, a to ułatwia przeprowadzanie autopsji”.
James Mooney, również student drugiego roku medycyny, dodaje: „Jest to strefa chroniona, do której nie możemy wnosić telefonów, więc dostęp do Internetu kompletnie ją odmienił. Przedtem musieliśmy przeglądać dwudziestoletnie podręczniki, a teraz najnowsze informacje są w zasięgu ręki. Dzięki temu możemy poświęcać więcej czasu na naukę”.
Gabrielle MacTaggart, studentka trzeciego roku biologii człowieka, twierdzi: „Nowe technologie bardzo ułatwiły nam naukę. Możemy dodawać adnotacje do obrazów, zapisywać je, a nawet drukować i wysyłać jako załączniki wiadomości e-mail. Te rozwiązania są doskonałe do pracy w grupie, ponieważ w zajęciach biorą czynny udział wszyscy, a nie tylko jedna osoba pisząca na małej tablicy”.
Studenci korzystają poza tym z technologii Miracast™ w celu przesyłania na ekrany wyświetlaczy filmów w jakości Full HD, obrazów oraz dokumentów ze zgodnych urządzeń z systemem Android lub komputerów PC. Oznacza to, że wszyscy mogą aktywnie uczestniczyć w zajęciach, nie myśląc o przewodach lub prędkości połączeń.
Samantha Taylor, wykładowca i anatom w Centrum Edukacji Nauk Biomedycznych Uniwersytetu Królowej w Belfaście, twierdzi: „Interaktywne tablice zwiększają zaangażowanie studentów w naukę. Możemy wyświetlać obrazy w całym pomieszczeniu, a ich rozdzielczość jest doskonała.
„Odnowione pomieszczenie jest fenomenalne. Sprawiło, że zaczęłam myśleć nad nowymi metodami nauczania studentów”. „Nie miałam pojęcia, że ta technologia będzie aż tak wszechstronna”„Miałam w głowie wyobrażenie o sposobie jej funkcjonowania, ale ostateczny rezultat znacznie przerósł moje oczekiwania. Nie miałam pojęcia, że ta technologia będzie aż tak wszechstronna. Polubiłam ją od pierwszej chwili i dzięki niej wymyślam różne nowe metody nauczania studentów. Mogę na przykład przygotowywać krzyżówki i dawać je studentom do uzupełnienia w grupie, co sprawia, że nauka jest przyjemna. Wcześniej niektórzy studenci mieli zwyczaj spóźniania się na zajęcia i urywania się z nich trochę wcześniej. To już przeszłość — nowe technologie motywują ich do większego zaangażowania w zajęcia”. Jednym z największych wyzwań dla współczesnych uniwersytetów jest przyciąganie zewnętrznych inwestorów, a także studentów z kraju i z zagranicy. Przyszłe plany rozwoju prosektorium obejmują wykłady przesyłane strumieniowo na żywo do wewnętrznej infrastruktury sieciowej uniwersytetu. Z uczelnią skontaktowało się również wiele firm pragnących przeprowadzać w prosektorium kursy z sekcji zwłok dla wielu specjalizacji chirurgicznych. „Byłam w wielu różnych prosektoriach, ale nie widziałam jeszcze czegoś takiego. Nie słyszałam też, by gdziekolwiek indziej na świecie znajdowało się podobnie wyposażone pomieszczenie, co czyni nasz uniwersytet bardzo atrakcyjnym miejscem” — dodaje Samantha Taylor. |
![]() |