• Modernizacja dworca SNCF

Modernizacja dworca SNCF

Centrum operacyjne dworca kolejowego Paris Saint-Lazare przechodzi poważną restrukturyzację, która obejmuje wdrożenie serii wyświetlaczy Panasonic LF i urządzeń Toughpad FZ-G1

Paris Saint-Lazare to pierwszy dworzec zbudowany we Francji, oddany do użytku w 1837 roku. Po niedawnym remoncie dworzec stanowi niejako miasto w mieście. Każdego dnia przez dworzec przejeżdża ponad 1600 pociągów, którymi podróżuje 650 000 pasażerów, a zainteresowanie koleją ciągle rośnie — sieć kolejowa jest tu bardzo gęsta.

Pod koniec 2013 r. przewoźnik SNCF planował wyremontować jedno z pomieszczeń kontrolnych współdzielonych przez centrum operacyjne Transilien i centrum operacyjne zarządu ruchu drogowego.

W centrum operacyjnym Transilien pracuje 85 osób na zmianach 8-godzinnych oraz zespół 19 osób pracujących nieprzerwanie w systemie zmianowym. Pociągi jeżdżą do godziny 1:00 i wyruszają ponownie o 4:00, co pozostawia na prace konserwacyjne jedynie trzy godziny.

Monitorowanie ruchu na dworcu, z którego co 27 sekund odjeżdża pociąg (raporty europejskie), a także reagowanie na mniej więcej pięć zdarzeń i trzy poważne zdarzenia tygodniowo stało się znacznie prostsze dla centrum operacyjnego Transilien i centrum operacyjnego zarządu ruchu drogowego, obsługującego linie L, A i J. Jest to w dużej mierze zasługa remontu pomieszczeń kontrolnych.

Problem

Przewoźnik SNCF chciał mieć w przypadku zakłóceń w sieci kolejowej możliwość wyświetlania informacji o poszczególnych liniach na ekranach rozmieszczanych w pomieszczeniu kontrolnym. Ponieważ informacje, które miały być wyświetlane, pochodzą z wielu różnych źródeł nagrań wideo, rozwiązanie musiało mieć odpowiednie wejścia i umożliwiać wyświetlanie danych na dowolnym ekranie. Te same informacje musiały być w ten sam sposób wyświetlane w pomieszczeniu kryzysowym obok pomieszczenia kontrolnego.

Celem było poprawienie dostępu do informacji w czasie rzeczywistym oraz zapewnienie spójnego, analitycznego podglądu całej sieci przy jednoczesnym zachowaniu opcji błyskawicznego przełączania źródeł.

Celem była poprawa koordynacji umożliwiająca maksymalnie szybkie i sprawne podejmowanie decyzji, a także zwiększająca bezpieczeństwo operacyjne dworca.

Wybór firmy Panasonic

Fabrice Romagne, który w styczniu 2014 roku dołączył do SNCF jako zastępca kierownika centrum operacyjnego Transilien, wyraził zgodę na rozpoczęcie restrukturyzacji centrum operacyjnego, co zaaprobował również STIF, organ zarządzający transportem publicznym metropolii Grand Paris. Po przeprowadzeniu analizy porównawczej wybór padł na ofertę firmy Panasonic Solutions.

„Oferta w pełni spełniała nasze wymagania zarówno pod względem sprzętu, jak i powiązanych usług. Do podjęcia decyzji przekonała nas też jedna osoba kontaktowa dostępna przez cały okres realizacji projektu” — wyjaśnił Fabrice Romagne.

„Podstawą skrócenia czasu reakcji były nowe stanowiska pracy, nowe narzędzia IT i wspólne aplikacje. Konfiguracja pomieszczenia kontrolnego musiała umożliwiać wszystkim patrzenie na ekrany w tym samym czasie, a same ekrany musiały wyświetlać dane z różnych źródeł, zapewniając podgląd wszystkich stacji”.

Rozwiązanie

Rozwiązanie polecane przez firmę Panasonic obejmowało siedem profesjonalnych ekranów LCD TH-55LF6W z podświetleniem krawędzi LED i powłoką przeciwodblaskową, o przekątnej 55 cali i formacie obrazu 16:9 oraz cztery 47-calowe ekrany TH-47LF6W tego samego typu, montowane jako cyfrowe ściany wyświetlające obraz w pomieszczeniu kryzysowym.

Wszystko zostało połączone z Multi Window Processor ET-MWP100G z 16 gniazdami, co umożliwiło wyświetlanie obrazu z wielu źródeł nagrań wideo w rozdzielczości Full HD.

Aby zapewnić łatwą obsługę mobilną, interfejs użytkownika działa w oparciu o wzmocnione urządzenia Toughpad FZ-G1 połączone z procesorem wieloekranowym poprzez dedykowaną sieć Wi-Fi.

Co więcej, pomieszczenie kryzysowe zostało wyposażone w interaktywny 65-calowy ekran Panasonic TH-65LFB70 wykorzystywany na potrzeby zarządzania kryzysowego i jako narzędzie do współpracy umożliwiające generowanie raportów sytuacyjnych oraz przypisywanie i udostępnianie planów interwencji.

SNCF musi radzić sobie z wieloma incydentami zakłócającymi działanie kolei i obniżającymi produktywność w dość ograniczającym środowisku. Regionalny kierownik operacyjny, regionalny kierownik ds. infrastruktury i regionalny kierownik ds. ruchu drogowego, którzy nadzorują działanie monitoringu w trybie całodobowym, każdego dnia polegają na nowych urządzeniach w pomieszczeniu kontrolnym.

„W przypadku sytuacji kryzysowej muszą zarządzać całym procesem przestoju i koordynować działania we współpracy z różnymi osobami, takimi jak lokalny kierownik ds. incydentów, który odpowiada za opanowanie sytuacji na miejscu i wysyłanie informacji zwrotnych ze szczegółami, np. opisem i zdjęciami z kamery” — powiedział Fabrice Romagne.

Dystrybucja i udostępnianie informacji są więc kluczowym elementem całego systemu operacyjnego. Następnie kierownik ds. informacji i planowania transportu zapoznaje się z poprawkami planu, korzystając ze wszystkich dostępnych środków komunikacji innych wydziałów. Polega na wstępnie ustalonych scenariuszach opartych na informacjach zwrotnych ze wcześniejszych podobnych sytuacji, starając się osiągnąć jak najkrótszy czas reakcji.

Zalety

„Taka konfiguracja działa bez zarzutu od dwóch lat, a zespoły firmy Panasonic zawsze mocno się angażują i wykazują ogromne zrozumienie naszych potrzeb” — powiedział Fabrice Romagne. 

„Ludzie zawsze stanowili istotny aspekt tego projektu; przez cały czas możemy liczyć na odpowiednie wsparcie. Chcemy, by nasz dworzec był najlepszy, by jego personel pewnie trzymał rękę na pulsie w kwestii rozwoju technologicznego i uważnie słuchał doniesień z terenu”.

„Modernizacja wyposażenia usprawnia kontrolę ruchu i proces dostarczania potwierdzonych informacji w czasie rzeczywistym, a przede wszystkim podnosi zadowolenie pasażerów” — dodał.