• POŁĄCZENIE ROZRYWKI I SZTUKI

Jaki będzie kolejny trend w branży projekcji zaawansowanej?

Author: Hartmut Kulessa, European Marketing Manager

Na osobach pracujących w branży rozwiązań audiowizualnych poziom zaawansowania wszelkich instalacji często nie robi już wrażenia. Podczas gdy my nieustannie staramy się przesuwać granicę tego, co możliwe, osoby spoza branży nadal zachwycają się nawet najprostszym mappingiem wideo.

Łatwo nam zapomnieć, że wiele osób po prostu nie ma styczności z pokazami projekcji i mappingu. Mimo wszystko do tej pory udało nam się ledwie uszczknąć niewielki ułamek tego, co naprawdę jest możliwe.

Jedną z głównych branż firmy Panasonic jest sektor rozrywki — nasze projektory o jasności 20 000 i 30 000 lumenów stanowią bardzo chętnie wybieraną platformę największych wydarzeń i pokazów w całej Europie.

Od około 2013 roku rynek instalacji projekcyjnych nieustannie się rozrasta. Panasonic z kolei cieszy się ugruntowaną pozycją na ryku od roku 2012 — nasz udział w rynku utrzymuje się na poziomie blisko 40%.

Czołowa pozycja na rynku oznacza, że jesteśmy odpowiedzialni za napędzanie jego dalszego rozwoju. Co jednak sprawia, że rynek się rozwija?

Na samym początku mapping wideo realizowano na płaskich powierzchniach przy użyciu prostych treści. Do roku 2014 potencjał tej technologii wzrósł dzięki rozpowszechnieniu się serwerów multimedialnych, które umożliwiają wyświetlanie bardziej złożonych treści. Zauważyliśmy, że pokazy mappingu na świeżym powietrzu stały się w Europie bardzo popularne. Co dalej?

Połączenie rozrywki i sztuki

Chcieliśmy poruszyć nieco sektor wynajmu i instalacji scenicznych. Zamysł zaowocował współpracą z firmą Balich, która zaprezentowała nowe podejście do rozrywki, tworząc koncepcję „artainment” czyli połączenie rozrywki ze sztuką (z angielskiego: art — sztuka, entertainment — rozrywka).

„Sąd Ostateczny. Michał Anioł i sekrety Kaplicy Sykstyńskiej” to pokaz zorganizowany w Rzymie przez Marco Balicha — dyrektora artystycznego i producenta ceremonii podczas igrzysk olimpijskich w Turynie w 2006 roku i w Rio w 2016 roku — którego celem było zlikwidowanie przepaści pomiędzy kulturą a technologią audiowizualną — stąd nazwa „artainment”.

Pokaz obejmował 270-stopniową projekcję w Kaplicy Sykstyńskiej, która ukazywała najważniejsze etapy życia Michała Anioła oraz jego najsłynniejsze dzieła.

Firma Panasonic z dumą przyjęła ten nowy termin. Chętnie pokazaliśmy, jak nasze technologie mogą pomóc tworzyć niesamowite pokazy promujące sztukę. „Bez dostępu do najnowszej technologii nigdy nie zdołalibyśmy zrealizować naszej wizji i zaprezentować 270-stopniowej projekcji, która zainteresowałaby nowe pokolenia i poszerzyła ich wiedzę o arcydziełach z przeszłości” — powiedział Marco Balich podczas premiery pokazu w marcu.

W przeciwieństwie do pomocnych członków zespołu, odpowiedzialnych za tworzenie tła i kolory na scenie, projekcja odgrywa w pokazie kluczową rolę i sprawia, że każda ściana Auditorium Conciliazione staje się powierzchnią, na której wyświetlane są bogate treści wideo.

Śledzenie coraz popularniejsze

Kolejną innowacją, której poświęciliśmy uwagę na naszym stoisku na targach ISE 2018, jest popularyzacja mappingu 3D i śledzenia. Tego typu rozwiązanie audiowizualne łączy oprogramowanie śledzące, serwery multimedialne i projekcję laserową. Wykorzystano je z powodzeniem podczas pokazów na żywo poświęconych „Szybkim i wściekłym”, w ramach których 48 projektorów o dużej jasności pokryło dwie powierzchnie projekcyjne — podłogę hali oraz tylną ścianę, jednocześnie mapując na żywo 42 samochody pędzące wokół obiektu.

W efekcie hollywoodzki hit został przeniesiony z dużego ekranu do scenerii rozrywki na żywo, dzięki czemu fani mogli uczestniczyć w zupełnie nowym, emocjonującym wydarzeniu z udziałem swoich ulubionych postaci i samochodów.

Imprezy organizowane na tak wielką skalę są trudne do przygotowania i kosztowne. Oczywistym kolejnym krokiem zdaje się być połączenie prostej technologii śledzenia z projektorami, dzięki czemu na mniejszą skalę można będzie w czasie rzeczywistym wyświetlać proste treści na sylwetkach aktorów i artystów, by urozmaicić pokaz.

Firma Panasonic zaprezentowała podobne rozwiązanie podczas niedawnego zjazdu Cross Value Innovation Forum w Tokio. Projekcję 4K połączono z dodatkowymi czujnikami, co pozwoliło osiągnąć niesamowity efekt podczas wydarzeń sportowych i pokazów na żywo.

W firmie Panasonic używamy hasła „swoboda tworzenia”. Oznacza ono, że nasza technologia jest na tyle niezawodna, iż umożliwia użytkownikom skoncentrowanie się na twórczości. Jesteśmy przekonani, że nasza technologia to doskonała platforma, dzięki której twórcy tacy jak Balich mogą opracowywać nowe rozwiązania z zakresu rozrywki.