• REJESTROWANIE WYKŁADÓW/ODWRÓCONE NAUCZANIE

Jak uniwersytety mogą nadążyć za potrzebami pokolenia Z?

Autor: Tony Molloy, kierownik ds. rozwoju biznesowego na Europę w sektorze szkolnictwa wyższego

Obecni studenci są pierwszym pokoleniem w historii, które dorastało w świecie cyfrowym. Nigdy nie doświadczyli boleśnie niskich prędkości połączeń wdzwanianych, oczekują, że każdy ekran będzie dotykowy, i z pewnością byliby zdziwieni, gdyby poproszono ich o włączenie programu w systemie MS-DOS.

Jak więc uniwersytety mają sprostać potrzebom tej ciągle rozwijającej się grupy młodych umysłów?

Firma Panasonic jest jednym z pionierów dostarczania technologii stojących za tak zwanym „odwróconym nauczaniem”. Razem z przedsiębiorstwem Panopto tworzy rozwiązania do rejestrowania wykładów zaprojektowane specjalnie pod kątem uniwersytetów.

Oprogramowanie jest łączone z projektorami laserowymi o dużej jasności lub wyświetlaczami profesjonalnymi oraz kamerami zdalnymi PTZ HD. Dzięki temu można jednocześnie nagrywać slajdy prezentacji, wykładowcę oraz dźwięk. Takie nagranie można następnie przesłać online, aby mieli do niego dostęp studenci.

Wielu liderów branży uważa, że w ostateczności doprowadzi to do tego, że studenci będą woleli zostać w domach, niż uczęszczać na poranne wykłady z fizyki kwantowej (choć w moim przypadku była to księgowość i finanse).

W rzeczywistości wdrożenie rozwiązań do rejestrowania wykładów na Uniwersytecie Edge Hill zwiększyło atrakcyjność zajęć dla studentów. Trzy osobne sale wykładowe zostały opracowane pod kątem pełnej elastyczności. W każdej z nich zastosowano projektory laserowe Panasonic, kamery zdalne 4K, 65-calowe regeneratory oraz kompleksową platformę wideo firmy Panopto.

„Martwiliśmy się, że poskutkuje to spadkiem frekwencji na wykładach” — powiedział Don Moffatt, kierownik ds. rozwoju technologii multimedialnych na Uniwersytecie Edge Hill. „W rzeczywistości osiągnęliśmy odwrotny efekt. Zauważyliśmy, że na wykłady chodzi coraz więcej studentów. Nowe rozwiązanie pozwala im w pełni skoncentrować swoją uwagę na zajęciach bez potrzeby mozolnego sporządzania notatek”.

Uczelnie wyższe, w szczególności uniwersytety, bezustannie inwestują w doskonalenie środowiska nauczania, aby pozostać konkurencyjnym na rynku. Najnowsze badanie firmy Panasonic sugeruje, że 91% ankietowanych europejskich uniwersytetów rozważa wprowadzenie systemów rejestrowania wykładów. Ponadto mimo że prawie wszystkie ankietowane brytyjskie uniwersytety wdrożyły już pewne technologie rejestrowania wykładów, prawie połowa z nich planuje ich rozbudowę w przyszłym roku.

Przyczyna tego zjawiska jest bardzo prosta. Rosnące ceny czesnego oraz wzrastający popyt studentów na lepsze środowisko nauczania sprawiły, że w ciągu ostatnich lat coraz częściej zaczęto zastanawiać się nad tym, czy uniwersytety oferują dobry stosunek wartości do ceny. Coraz istotniejsze staje się kształcenie na odległość, ponieważ uniwersytety chcą być bardziej atrakcyjne dla studentów zaocznych i zagranicznych.

Według raportu firmy Panasonic jedna czwarta ankietowanych (25%) uważa technologię rejestrowania wykładów za potencjalnie wartościowe nowe narzędzie marketingowe. Wiele uniwersytetów nawiązuje relacje z innymi instytucjami za granicą lub tworzy wydziały zamiejscowe, które mogą wówczas korzystać z gotowej biblioteki materiałów z wykładów, dostępnych za jednym kliknięciem, a w niektórych przypadkach transmitowanych na żywo. Kształcenie w lokalnej filii zagranicznego uniwersytetu to dla wielu zagranicznych studentów rozwiązanie tańsze niż wyjazd do Wielkiej Brytanii, jak również coraz szerzej dostępna szansa dla przedsiębiorczych studentów z Wielkiej Brytanii, których zniechęca wysokie czesne i konieczność wzięcia kredytu.

Wraz z poprawą jakości tej technologii sektor edukacyjny zaczął w dużej mierze polegać na nauczaniu z wykorzystaniem rozwiązań audiowizualnych. Stało się to dość dużym wyzwaniem pod względem konserwacji sprzętu, co nigdy nie było problemem w świecie tablic kredowych i rzutników pisma.

Zauważyliśmy, że uniwersytety coraz częściej zamieniają projektory lampowe na laserowe, ponieważ zapewniają lepszy zwrot z inwestycji. Projektory laserowe firmy Panasonic są dostępne zarówno w technologii LCD, jak i DLP™ oraz oferują 20 000 godzin pracy bez konserwacji i długotrwałą jasność obrazu. Są więc idealnym wyborem dla uczelni wyższych, które że dostrzegły, że technologia laserowa jest o wiele bardziej rozważną inwestycją ze względu na brak potrzeby wymiany lamp i filtrów.

Bardziej bystre technologicznie pokolenie Z właśnie zaczyna swoją przygodę ze studiami. Technologie były dla nich codziennością w szkołach, więc będą oczekiwać podobnych możliwości na uczelniach wyższych. Wyzwaniem dla każdej instytucji edukacyjnej jest angażowanie uczniów w omawiane zagadnienia i pomaganie im w odnajdywaniu najlepszych metod uczenia się.