• Hydropolis - wodny świat stworzony za pomocą technologii

Hydropolis - wodny świat stworzony za pomocą technologii

Otwarte w grudniu 2015 r. Hydropolis to jedyne w Polsce centrum wiedzy w całości poświęcone wodzie. Wystawa o powierzchni 4 tys. m2 składa się z 64 interaktywnych instalacji stworzonych wyłącznie przy użyciu zaawansowanych rozwiązań multimedialnych. W obiekcie wykorzystano w sumie 57 projektorów Panasonic, między innymi do realizacji mappingu 360 stopni, mappingu 3D oraz projekcji interaktywnej. 

Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis jest unikatowym miejscem łączącym walory edukacyjne z nowoczesną formą wystawienniczą. Znajduje się w zabytkowym budynku wrocławskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji z 1893 r. Niegdyś kompleks ten był „sercem" całego systemu zaopatrzenia miasta w wodę, a od roku 2015 jest centrum wiedzy o wodzie w Polsce. Wystawa ma charakter narracyjny i jest podzielona na osiem stref, w których zwiedzający mogą podziwiać instalacje multimedialne, artystyczne i repliki prezentujące znaczenie wody w życiu człowieka. 

Projektanci i wykonawcy zaangażowani w przedsięwzięcie musieli stawić czoła licznym wyzwaniom. Cała ekspozycja miała powstać tylko i wyłącznie za pomocą multimediów w przestrzeni, która nigdy wcześniej nie była aranżowana na potrzeby wystawiennicze. Pod uwagę należało wziąć zabytkowy charakter obiektu, który mieści się w strefie ochrony konserwatorskiej, a także określone parametry wilgotności i temperatury. Jednym z głównych kryteriów wyboru urządzeń była ich niezawodność, ograniczająca konieczność prac konserwacyjnych. Obiekt jest bowiem otwarty dla zwiedzających siedem dni w tygodniu, z wyłączeniem niektórych dni świątecznych. 

Mapping 360 

Sercem wystawy jest Planeta Wody - owalne pomieszczenie z ekranem 360 stopni, na którym wyświetlany jest film na temat Ziemi i narodzin wody. Ponadto w sali znajduje kula projekcyjna o średnicy 2 metrów, która imituje naszą planetę. Początkowo wielkość sali oraz znajdujące się w niej filary uniemożliwiały instalację projektorów w odpowiedniej odległości od powierzchni projekcyjnej. Problem rozwiązano jednak przy pomocy multimedialnych projektorów DLP o ultrakrótkiej ogniskowej Panasonic PT-DZ870. Jest to niewielki model zapewniający jasność 8500 lumenów oraz wysoki współczynnik kontrastu o wartości 10 000:1. Jego niezawodne działanie zapewnia system dwulampowy, który eliminuje przerwy w razie awarii lampy i umożliwia pracę projektora 24 godziny na dobę. Model wykorzystuje także odporny na pył blok optyczny, który pozwala utrzymać wysoką jakość obrazu, specjalny mechanizm chłodzenia oraz trwałą lampę o żywotności do 3000 godzin. W efekcie zapewnia niskie koszty posiadania i konserwacji. 

Do wyświetlenia mappingu 360 stopni wykorzystano w sumie 14 projektorów PT-DZ870 wyposażonych w wymienny obiektyw ET-DLE030. Dzięki zastosowaniu technologii z lustrem projektory udało się zamontować na wewnętrznych, owalnych ścianach zbiornika, uwzględniając luki sklepienia, masywne filary i krzywiznę ścian. Dodatkowo instalację ułatwił 360-stopniowy zakres regulacji przesunięcia obrazu - zarówno w pionie, jak i w poziomie. W efekcie widzowie mogą obserwować ekspozycję z bliskiej odległości. 

Projekcja na płaskorzeźbie

Dwa projektory Panasonic PT-DZ870 wykorzystano także do stworzenia innej instalacji - mappingu na rzece Nil. Za ich pomocą na płaskorzeźbie przedstawiającej ujście Nilu nałożono cyfrowy obraz rzeki. Ze względu na wielkość płaskorzeźby projekcja wymagała użycia dwóch urządzeń z funkcją Edge Blending, która pozwoliła precyzyjnie zintegrować wyświetlany obraz. 

Dotykowa interakcja 

Dużym wyzwaniem dla projektantów wystawy okazała się również interaktywna projekcja wyświetlona na dwóch okrągłych stołach w strefie Ocean Życia. Średnica każdego z nich wynosi 120 cm. Aby objąć tak dużą powierzchnię projekcyjną wykorzystano dwa projektory z lustrem Panasonic PT-DZ680. Zostały one umiejscowione pod ekranem służącym do projekcji tylnej. Oprócz tego umieszczono tam również dwie kamery z szerokokątnym obiektywem umożliwiające śledzenie ruchu. 

W całym obiekcie znajduje się łącznie dwadzieścia dziewięć projektorów tego typu. Zostały one wybrane spośród wielu innych modeli, ponieważ spełniają dwa podstawowe warunki: mają układ zapasowy i zachowują bardzo wysoką wydajność. Ich dodatkową zaletą jest oryginalny filtr ekologiczny, który nie wymaga wymiany nawet przez 12 000 godzin, a system chłodzenia cieczą zwiększa wydajność, zapewniając cichą pracę w każdych warunkach. 

- Jeszcze kilka lat temu tak nowoczesne instalacje mogliśmy podziwiać głównie za granicą. Na szczęście polskie muzea coraz częściej dostrzegają potencjał zaawansowanych technologii i po nie sięgają. Projekt Hydropolis doskonale pokazuje jak niesamowity efekt można uzyskać, korzystając tylko i wyłącznie z rozwiązań multimedialnych. Mamy nadzieję, że takich instalacji w Polsce będzie coraz więcej - nie tylko dlatego, że pozwalają tworzyć ciekawe wystawy, ale także dlatego, że dają nam szansę zaprezentować w pełni możliwości urządzeń Panasonic - mówi Magdalena Przasnyska, Senior Sales and Marketing Manager w Panasonic.