• Codzienna rzeczywistość
    wirtualna

Codzienna rzeczywistość wirtualna

Wizyta w centrum rzeczywistości wirtualnej i interaktywnej symulacji Grupy Renault

Założony w 1898 r. francuski koncern motoryzacyjny Renault Group nawiązał w 1999 r. współpracę z japońskim producentem samochodów, firmą Nissan. Strony podpisały porozumienie o współpracy Renault-Nissan. Wspólnie tworzą czwartą największą grupę z branży motoryzacyjnej na świecie. Pod koniec 2012 r. agencja Thomson Reuters zakwalifikowała koncern Renault do grupy 100 wiodących globalnych inwestorów.

Najważniejsze dane:

  • Ponad 120 000 pracowników
  • Działalność prowadzona w 125 krajach
  • 36 zakładów produkcyjnych
  • 12 000 biur sprzedaży
  • 2,8 mln sprzedanych pojazdów w 2015 r.

Koncern stawiający na innowacje

Centrum rzeczywistości wirtualnej i interaktywnej symulacji Renault Group umożliwia doskonalenie wirtualnego projektowania pojazdów. Wykorzystuje kilka instalacji CAVETM (Cave Automatic Virtual Environments), w tym rozwiązanie IRIS* — najnowocześniejszy moduł CAVETM, unikatowy w całej branży motoryzacyjnej. Udostępnia ponadto symulatory jazdy o wysokiej wydajności, z możliwością zastosowania platformy mobilnej, a także sprzętowe i programowe narzędzia do wirtualnej rzeczywistości i symulacji. Rozwiązanie IRIS* CAVETM używane przez inżynierów w centrum technologicznym koncernu Renault do podejmowania decyzji projektowych, zwłaszcza w zakresie architektury pojazdów, różni się od innych symulatorów. Na wszystkich ścianach instalacji może wyświetlać nawet 20 obrazów co 16 milisekund, w rozdzielczości 4096 × 4096 pikseli. IRIS* to interaktywne narzędzie do wizualizacji 3D o jakości odtwarzania, której nie dorównują inne rozwiązania.

Celem jest zapewnienie specjalistom z różnych dziedzin możliwości sprawdzania i testowania pojazdów na etapie projektowania w otoczeniu cyfrowym, które dokładnie odzwierciedla rzeczywiste warunki. Przygotowanie wizualizacji samochodu w celu oceny konstrukcji z punktu widzenia ergonomii i dostępności, bez konieczności skonstruowania fizycznego prototypu, pozwala zaoszczędzić cenny czas i zasoby. Umożliwia to zespołom przeprowadzenie innych kontroli, takich jak testy opracowywanych modeli, a także badań dotyczących pozycji kierowcy i analiz percepcji.

Projekt

W celu sprostania rosnącemu zapotrzebowaniu na tego typu interaktywne narzędzia

w dwóch głównych obszarach projektowych — VMU (Vehicle Management Unit) oraz ADAS (Advanced Driver Assistance System) — producent potrzebował modułu pośredniego CAVETM (modułu CAVETM do typowych zastosowań codziennych), który był przeznaczony głównie do celów operacyjnych. Niezbędny był swego rodzaju narzędziowy system CAVETM do szczególnych zastosowań, dostępny dla różnych grup specjalistów. Nowa instalacja CAVETM o nazwie P3i** pozwala inżynierom na szybkie testowanie wydajności pojazdów w warunkach rzeczywistości rozszerzonej, a nawet na analizowanie zachowania kierowcy w pojeździe autonomicznym. W jednym miejscu stworzonym z myślą o kreatywności i innowacji można przeprowadzać eksperymenty testowe na kilku obiektach jednocześnie.

„Wprowadzenie instalacji CAVETM znacznie ułatwiło przeprowadzanie symulacji pojazdów, które stanowią nieodłączną część prac rozwojowych w koncernie Renault od 25 lat” — wyjaśnił Andras Kemeny, dyrektor generalny Centrum rzeczywistości wirtualnej i interaktywnej symulacji Renault Group. 

„Dzięki nim możemy sprostać nowym wymogom stawianym symulacjom w zakresie pojazdów autonomicznych i przyszłościowych systemów wspomagania kierowców. Potrzebowaliśmy również placówki, którą można łatwo wdrożyć, tak by użytkownicy, np. architekci czy ergonomowie, mieli dostęp do nowoczesnych narzędzi cyfrowych”.

„Z uwagi na to, że służy do prac związanych z ergonomią, projektowaniem i symulacją, jest w pewien sposób rozszerzeniem działu inżynierii i projektowania dla specjalistów z różnych dziedzin”. 

Utworzenie nowej, interaktywnej przestrzeni wiązało się z koniecznością spełnienia pewnych wymogów: zapewnienia maksymalnej rozdzielczości w pobliżu ścian do projekcji, wyeliminowania nawet najbardziej dyskretnych cieni i umożliwienia dokładnej regulacji obrazu w celu uzyskania płynnej wizualizacji w czasie rzeczywistym.

 

Placówka

Wybrano pięć projektorów Panasonic PT-DZ870 z obiektywami ET-DLE030 o ultrakrótkim rzucie. 

„Chcieliśmy zapewnić narzędzia dostosowane do różnych potrzeb specjalistów z różnych dziedzin” — powiedział Javier Posselt, kierownik ds. projektów w dziale technologii rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej oraz kierownik ds. projektów w zakresie modułu CAVE do typowych zastosowań codziennych (P3i**).

„Umożliwiły to nam rozwiązania Panasonica. Dlatego zbudowaliśmy na nich konstrukcję CAVETM. Prace zakończyliśmy pod koniec 2014 roku, a oficjalne otwarcie miało miejsce przed rokiem, w kwietniu 2015. Najczęściej korzystają z niej inżynierowie pracujący nad architekturą pojazdów. Ze względu na ograniczone miejsce chcieliśmy maksymalnie wykorzystać obszar roboczy, przy jednoczesnym zapewnieniu wyświetlenia obrazów o najwyższej jakości z wykorzystaniem zsynchronizowanych projektorów. Dążyliśmy również do uzyskania jak najlepszego współczynnika jasności do kontrastu oraz jak najmniejszego rozmiaru pikseli”.

„Dzięki wymiennym obiektywom pozwalającym na wyświetlanie obrazów na dużym ekranie z niewielkiej odległości oraz projektorom o jasności 8500 lumenów i współczynnikowi kontrastu 10 000 : 1 Panasonic zapewnił najlepsze możliwe połączenie komponentów na potrzeby projektu. Co więcej, zdalnie kontrolowane i instalowane sieciowo projektory musiały być takie same. Ich trwałość również zrobiła na nas wrażenie”.

Imponujący obiektyw ET-DLE030 o ultrakrótkim rzucie rozmieszcza w pionie światło emitowane przez projektor i umożliwia wyświetlanie tuż nad nim idealnie symetrycznego obrazu, w odległości zaledwie 370 mm. Współczynnik projekcji 0,38 : 1 pozwala na skrócenie odległości rzutu o około 60%. Dzięki specjalistycznej technologii edge blending i korekcji geometrii rozwiązania Panasonica umożliwiają tworzenie stref interaktywnych nawet w najmniejszych pomieszczeniach.

„Zautomatyzowany system zdalnego sterowania i powiązane usługi Panasonica sprawiają że nie musimy się martwić o serwisowanie. Naprawdę doceniamy dostępność zespołów Panasonica, ich wsparcie i cenne porady przekazywane nam w ramach projektu” — dodał Javier Posselt, kierownik ds. projektów w dziale technologii rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej.

Andras Kemeny, który od 2007 roku zajmuje stanowisko dyrektora generalnego Centrum rzeczywistości wirtualnej i interaktywnej symulacji Renault Group, jest również dyrektorem Laboratorium Interaktywności Wirtualnej prowadzonego wspólnie przez szkołę inżynierską ENSAM i Renault. Wiodące w branży oprogramowanie do symulacji jazdy SCANeR, które opracował wraz z firmowym działem badawczo-rozwojowym w latach 90., obsługuje rozwiązania Renault CAVETM i symulatory. Andras Kemeny to czołowy francuski ekspert w zakresie technologii rzeczywistości wirtualnej; którą sam pomógł spopularyzować — http://www.industrie-techno.com/les-50-personnalites-qui-font-l-innovation-en-france.42564. 

 

* IRIS: Immersive Room and Interactive Systems (Pomieszczenie i systemy interaktywne)
**P3i: Industrialized Immersive Integration Platform (Platforma przemysłowa interaktywnej integracji)