• Visual System Solutions

PROJEKTORY PANASONIC WŚRÓD ZWIERZĄT W SPEKTAKLU „ZOO OF LIFE”

„Interakcja między aktorami i zwierzętami była kluczowa. W rezultacie sam projektor stawał się aktorem!”

Luc Peumans, Painting with Lights

Wykorzystane produkty – PT-RZ31K
Wyzwanie

Uczczenie jubileuszu 175-lecia Zoo w Antwerpii w formie musicalu, w którym występują wspólnie ludzie i zwierzęta

Rozwiązanie

Zastosowanie projektora PT-RZ31K firmy Panasonic do wyświetlania wysokiej jakości obrazów zwierząt na ekranie praktycznie bez odwracania uwagi publiczności


Ogród zoologiczny w Antwerpii — uznawany za jeden z najstarszych i najpiękniejszych na świecie — w 2018 roku obchodzi jubileusz 175-lecia. Upamiętnieniem tej wspaniałej instytucji, splatającej losy ludzi i zwierząt już od pierwszej połowy XIX wieku, jest nowy musical pod tytułem ZOO of Life (Zoo życia). 23 wykonania w sali Queen Elizabeth Hall, 700 ochotników i 14 profesjonalnych aktorów w porywających spektaklach obejmujących interakcje ze zwierzętami, których obraz był wyświetlany na scenie. W realizacji tego zadania kluczową rolę odegrał projektor laserowy serii PT-RZ31K firmy Panasonic o jasności 30 000 lumenów.

„Ekran z gazy był niewidoczny, dlatego publiczność odbierała to tak, jakby zwierzęta rzeczywiście znajdowały się na scenie. Efekt był naprawdę niesamowity”.


Realistyczna iluzja

ZOO of Life to zajmująca współczesna opowieść o zoo, miłości oraz lojalności między ludźmi i zwierzętami” — mówi z entuzjazmem Luc Stevens, dyrektor artystyczny ZOO of Life.

„Bardzo ważna była podkreślona obecność zwierząt w przedstawieniu. Oczywiście nie można było zaangażować dzikich zwierząt, więc musieliśmy przemyśleć inne opcje. Ostatecznie zdecydowaliśmy pokazać je na wielkich ekranach LED; duży 8-metrowy ekran LED na scenie, dwa długie na 4 m ekrany zawieszone wysoko po bokach oraz optycznie zwiększające głębokość sceny dwa ciągi schodów obłożonych panelami LED, a także wiele paneli wideo na sklepieniach nad sceną. W ten sposób uzyskano wrażenie, że aktorzy występują w zoo”.

Luc Peumans z firmy Painting with Lights, która dostarczyła dekoracje, dodaje: „Naszym zadaniem było zapewnienie, żeby publiczność miała wrażenie, że znajduje się w środku zoo oraz żeby stała się częścią przedstawienia. Oprócz wielu prawdziwych rekwizytów na scenie znajdował się zestaw ekranów LED, na których zwierzęta były wyświetlane przez projekcję tylną. W dwóch scenach użyliśmy technologii PepperScrim, specjalnej holograficznej gazy, na której wyświetlaliśmy obrazy goryla i okapi z projektora laserowego firmy Panasonic o jasności 30 tys. lumenów. W ten sposób aktorzy mogli grać ze zwierzętami. Ekran z gazy był niewidoczny, dlatego publiczność odbierała to tak, jakby zwierzęta rzeczywiście znajdowały się na scenie. Efekt był naprawdę niesamowity!”


Interakcja między aktorami i zwierzętami

Innowacje technologiczne umożliwiły przenikanie się światów realnego i wirtualnego. Nowa technologia pozwala prezentować treść we wszelkiego rodzaju formach: na urządzeniach mobilnych, w formacie 3D lub 4D, a nawet w rozmiarze rzeczywistym jako projekcję (holograficzną). Dzięki postępowi technologii w ciągu ostatnich pięciu lat koszty produkcji zostały zredukowane i poprawiła się jakość. Ma to istotne znaczenie, ponieważ umożliwia wykorzystanie nowych technologii w projektach edukacyjnych i kulturalnych oprócz dziedzin, w których są one zwykle obecne: wielkich przedsiębiorstw i przemysłu rozrywkowego.

Projektor firmy Panasonic doskonale nadawał się do zmiennego środowiska dzięki połączeniu obrazowania za pomocą 3-chipowego procesora DLP™ z oryginalną technologią luminoforu laserowego SOLID SHINE. Projektor PTRZ31K zapewnia pełen detali obraz o najwyższej jasności i naturalnych kolorach oraz wysokim kontraście, który można prezentować w dużych obiektach. Połączenie tych wszystkich elementów dało rozwiązanie idealne do wykorzystania w musicalu.

„Dla aktorów praca z projekcjami stanowiła nie lada wyzwanie. Na początku próby odbywały się bez wyświetlania obrazów w scenerii. Dopiero po przeniesieniu prób na wielką salę aktorzy mogli zobaczyć goryla, z którym mieli grać” — mówi Stevens.

„To było szczególne doświadczenie dla aktorów. Początki były bardzo stresujące, ale ostatecznie wszystko wyszło wspaniale. Widać to w scenie, w której śpiewający aktor występuje z okapi, kiedy publiczność reaguje bardzo emocjonalnie. To naprawdę wygląda tak, jakby zwierzę stało na scenie, dlatego interakcja aktora ze zwierzęciem jest bardzo naturalna!”


Według Pneumansa „Interakcja między aktorami i zwierzętami była kluczowa. W rezultacie sam projektor stawał się aktorem! Musieliśmy mieć 100-procentową pewność, że podczas spektaklu nie zdarzy się żaden błąd projekcji. Dlatego przy tworzeniu takiego widowiska i w celu realizacji oczekiwań widowni fundamentalne znaczenie ma solidność sprzętu. W projektach tego rodzaju niezawodność technologii jest warunkiem koniecznym. To dlatego wybraliśmy firmę Panasonic. Łączą nas z nią wieloletnie relacje i jest ona naszym preferowanym partnerem w dziedzinie projekcji”.

Osiągający jasność 30 000 lumenów projektor PT-RZ31K wybrano dlatego, że oferuje obrazy wysokiej jakości oraz ma wbudowane dwie diody laserowe w celu ograniczenia ryzyka usterki. To sprawia, że model PT-RZ31K jest idealny w newralgicznych zastosowaniach biznesowych, w których prezentacja obrazu musi być utrzymywana przez cały czas.

„Zgodnie z naszymi dotychczasowymi doświadczeniami z firmą Panasonic, ten projektor okazał się niezwykle trwały i niezawodny, a przy tym kompaktowy i cichy. Zwłaszcza ta ostatnia cecha ma olbrzymie znaczenie podczas wykonania musicalu. Obecność projektora nie powinna odwracać uwagi publiczności od sceny”.

„Interakcja między aktorami i zwierzętami była kluczowa. W rezultacie sam projektor stawał się aktorem!”

Wzbudzić emocje

„Piękno przedstawienia tego rodzaju najlepiej odbija się w emocjach widzów wychodzących po spektaklu.  Oni naprawdę byli w zoo; czuli to!” — entuzjastycznie zapewnia Stevens. „To właśnie w tym celu powstał teatr: aby wzbudzać u ludzi emocje. Olbrzymi wkład w uzyskanie tego efektu wniosły ekrany LED i projekcja. To daje mi niesamowite poczucie sukcesu. To cudowne!”

Na koniec Peumans dodaje: „Wszyscy jesteśmy bardzo dumni z udziału w tej produkcji. Niezwykle ekscytująca była praca w tej fantastycznej sali oraz poczucie związku z tak popularną i monumentalną instytucją jak Zoo w Antwerpii. W zespole panowała bardzo koleżeńska atmosfera i pomimo wielu wyzwań technicznych wszyscy byli zjednoczeni i zdeterminowani, aby współtworzyć to niezwykłe i zapadające w pamięć widowisko. Myślę, że to coś więcej niż sukces!”

23 przedstawienia obejrzało ponad 36 000 widzów.