• Visual System Solutions

SYMFONIA ŚWIATŁA W ROYAL ALBERT HALL.

Podczas inauguracji BBC Proms i międzynarodowego festiwalu w Edynburgu przedstawiono za pomocą projektorów Panasonic niezwykłą historię wizualno-muzyczną upamiętniającą pierwszą wojnę światową.

„W tej chwili na rynku wynajmu nie ma modelu o większej liczbie lumenów niż RZ31K firmy Panasonic”.

James Roxburgh — kierownik produkcji w firmie 59 Productions.

Wykorzystane produkty – PT-RZ31K
Wyzwanie

Zaprezentowanie na dwóch zupełnie różniących się od siebie budynkach historii wizualno-muzycznej upamiętniającej zakończenie pierwszej wojny światowej.

Rozwiązanie

Stworzenie zadziwiającej projekcji za pomocą 20 kompaktowych projektorów laserowych Panasonic RZ31Ks znanych z trwałej jasności i wydajności.


W 2018 r. przypada setna rocznica zakończenia pierwszej wojny światowej. Wiele instytucji upamiętnia to wydarzenie. Five Telegrams to nowe dzieło kompozytorki Anny Meredith i firmy 59 Productions, zlecone przez organizację 14-18 NOW oraz przedstawicieli festiwalu BBC Proms i międzynarodowego festiwalu w Edynburgu. Utwór składa się z pięciu części. Każda z nich poświęcona jest innemu sposobowi komunikacji używanemu podczas pierwszej wojny światowej.

— Projekcja zawierała kilkuczęściową ścieżkę dźwiękową przygotowaną z myślą o prezentacji sposobów komunikacji z I wojny światowej. Zależało nam, aby projekcja nie wyglądała na starą ani nie była w kolorze sepii. Wizualnie i muzycznie wszystko miało być nowoczesne. Mapping wideo był medium, który podołał temu zadaniu w 100% — stwierdził James Roxburgh, kierownik produkcji firmy 59 Productions, który odpowiadał za przygotowanie pokazów w Londynie i Edynburgu.

Przedstawiciele festiwalu BBC Proms, międzynarodowego festiwalu w Edynburgu (EIF) i organizacji 14-18 NOW postanowili nawiązać współpracę z Anną Meredith i firmą 59 Productions w ramach obchodów setnej rocznicy zakończenia wielkiej wojny. Zaplanowany na pięć lat program obchodów obejmuje zjawiskowe wydarzenia artystyczne mające przybliżyć obywatelom Wielkiej Brytanii ten wielki konflikt zbrojny.

Projekcja artystyczno-muzyczna miała w 2018 r. zainaugurować zarówno międzynarodowy festiwal w Edynburgu, jak i festiwal BBC Proms. Te znane na całym świecie instytucje artystyczne jeszcze nigdy wcześniej nie współpracowały ze sobą.

— Naszym flagowym projektorem do tego pokazu był model RZ31K. W Albert Hall było ich 20, a w Usher Hall — 10. Różnice w liczbie zastosowanych urządzeń wynikają z rozmiarów powierzchni docelowych, ilości zanieczyszczeń świetlnych w Londynie i Edynburgu oraz pory dnia — wyjaśnił James Roxburgh.

Projekcję podzielono na pięć części o tytułach: propaganda, pocztówki, redakcja, kody i zawieszenie broni — każda z nich dotyczyła innego sposobu komunikacji używanego podczas wojny. Za pomocą muzyki i efektów wizualnych przedstawiono historię, która przykuła uwagę publiczności.

Oba pokazy zostały zaprojektowane i przygotowane z niezwykłą starannością — nie bez problemów. — Naszym odwiecznym wrogiem jest słońce. Przygotowania do pokazu trwały tydzień. Całe dnie musieliśmy czekać na zachód słońca, aby zobaczyć efekty pracy projektorów — skomentował James Roxburgh.

— Sala Albert Hall ma powierzchnię 5000 m², zaś Usher Hall — 3000 m². Mimo że to dwie dość rozbieżne wartości, oba projekty były dużym przedsięwzięciem.

„Chcemy wykorzystać te projektory w kolejnych projektach. Uwielbiamy je”.

Autor: Justin Sutcliffe

Autor: Justin Sutcliffe

Autor: Justin Sutcliffe


— W tej chwili na rynku wynajmu nie ma modelu o większej liczbie lumenów niż RZ31K firmy Panasonic. Zawsze staramy się wykorzystać jak najmniej projektorów, więc jasność była głównym aspektem decydującym o wyborze — powiedział James Roxburgh.

Model RZ31K ma 31 000 lumenów i laserowy mechanizm optyczny z dwoma napędami, który gwarantuje niezawodne działanie. — Nie chcieliśmy używać urządzeń lampowych, ponieważ w jednorazowych pokazach wszystko musi bezwzględnie działać bez zarzutu. Jasność światła pochodzącego z lamp z czasem może maleć. Projektory laserowe nie mają tej wady, więc zrezygnowaliśmy z lamp, by zminimalizować ryzyko — stwierdził James Roxburgh.

— Biorąc pod uwagę wydajność, można uznać, że rozmiary urządzenia nie są duże. To był dla nas ważny czynnik, zwłaszcza w sali Usher Hall, gdzie pomieszczenia są bardzo małe. Zameldowaliśmy się w hotelu Sheraton po drugiej stronie ulicy, więc musieliśmy zmieścić sporo sprzętu w zwykłym pokoju hotelowym.

Do transportu tych projektorów potrzeba tylko czterech osób. W przypadku urządzeń konkurencyjnych o tej samej jasności czynność ta wymaga czasem specjalistycznych urządzeń do przenoszenia.

— W tej chwili na rynku wynajmu nie ma modelu o większej liczbie lumenów niż RZ31K firmy Panasonic. Zawsze staramy się wykorzystać jak najmniej projektorów, więc jasność była głównym aspektem decydującym o wyborze.

Aby uzyskać ten sam efekt w dwóch bardzo różniących się od siebie obiektach, firma musiała sprostać wielu wyzwaniom. — Sale Usher Hall w Edynburgu i Royal Albert Hall pod względem powierzchni są całkowicie odmienne. Usher Hall ma dobudówkę ze szkła, która utrudniłaby nam pracę, gdyby zespół festiwalu EIF nie przykrył jej tymczasowo materiałem winylowym.

Sala w Albert Hall jest dużo bardziej skomplikowana pod względem kolorów. Na powierzchni budynku czerwony kontrastuje z kremowym. Dla nas to oznacza skomplikowane korekty barw za pomocą serwera multimedialnego, jeśli chcemy uzyskać podobny efekt na obu obiektach. Musieliśmy przeprowadzić dwa podobne pokazy w dwóch całkowicie różnych lokalizacjach i nie mogliśmy sobie pozwolić na jakiekolwiek pomyłki — dodał na koniec James Roxburgh.