• Visual System Solutions

SYSTEM WIDEO MAPPINGU FIRMY PANASONIC WYTWARZA GWIEZDNY PYŁ NA EKSPOZYCJI „DAVID BOWIE IS”

Interaktywna prezentacja łącząca sztukę z technologią dla ponad 130 000 osób zwiedzających specjalną wystawę poświęconą Davidowi Bowiemu

W aspekcie technologicznym na pierwszy rzut oka widoczna była jakość i niezawodność projektorów firmy Panasonic, które bardzo wzbogaciły pokaz

Marko Boscos, dyrektor operacyjny BF Servizi

Client – Muzeum MAMBo
Location – Bolonia
Wykorzystane produkty – PT-RZ570, PT-DZ21K2, PT-JW130 Space Player
Wyzwanie

Uczczenie wielkiego artysty przez interaktywną, wirtualną podróż, prezentowaną z ekspresją i trafiającą w gust zróżnicowanej publiczności.

Rozwiązanie

Multimedialny scenariusz z immersyjną projekcją opracowano przy użyciu trzech projektorów laserowych PT-RZ570, czterech projektorów PT-DZ21 o jasności 20 000 lumenów, dwóch projektorów PT-DZ6700 oraz projektora Space Player.


W ubiegłym roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Bolonii (Modern Art Museum Bologna — MAMBo) gościło włoską edycję cieszącej się niesłabnącą popularnością ekspozycji „David Bowie Is”. Chciano w ten sposób uczcić życie oraz karierę autora i odtwórcy między innymi postaci Thin White Duke, prezentowanej w muzeach na całym świecie[1].

W salach wystawowych wzdłuż interaktywnej trasy rozmieszczono projektory firmy Panasonic. Zwiedzający przemierzali ją otoczeni muzyką, dźwiękiem i obrazami. Pełna integracja projektorów z instalacją audio firmy Sennheiser pozwoliła publiczności cieszyć się immersyjną i sugestywną prezentacją 50 lat życia osobistego i artystycznego Davida Bowiego. Rozwiązania audio-wideo zastosowane podczas pokazu zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę 3P Technologies, a zainstalowane przez firmę BF Servizi.

Marko Boscos, dyrektor operacyjny BF Servizi wyjaśnia: „Pokaz opracowano z myślą o zróżnicowanej publiczności — od zadeklarowanych fanów po osoby spodziewające się zobaczyć coś nowego. Nasze podejście do tej wystawy opierało się na wymyśleniu trasy obejmującej główny komponent audiowizualny i multimedialny oraz połączeniu najlepszych praktyk ekspozycyjnych z tradycyjnym stylem muzealnym”.

Na liczącej 1000 m2 powierzchni ekspozycyjnej w muzeum MAMbo różne etapy kariery artysty zostały podzielone na trzy główne makrosekcje. Dotyczyły one wczesnych lat Bowiego, etapu zapoczątkowanego wielkim przebojem Space Oddity oraz dojrzałości artystycznej — wszystkie przedstawione na scenie multimedialnej z wrażeniami jak podczas koncertu na żywo.

„Połączenie świateł, obrazu wideo i pamiątek historycznych — dosłownie oszałamia widza”

„Jak sugeruje tytuł — David Bowie Is (David Bowie jest). Wystawę zorganizowano w formie ścieżek prowadzących przez muzykę, dźwięk i obrazy. Przechodząc je, wywołujemy własną emocjonalną reakcję na muzykę i tworzymy osobistą relację ze światem gwiazd muzyki pop, która pozwala każdemu indywidualnie rozwinąć tytuł David Bowie Is” — objaśnia dyrektor wystawy Alberto De Leonardis.

Video mapping przy użyciu profesjonalnych projektorów

W ramach instalacji technicznej zastosowano cztery projektory Panasonic PT-DZ21K2, dwa projektory PT-DZ6700, trzy projektory PT-RZ570 oraz projektor Space Player (PT-JW130), każde urządzenie z konkretnym przeznaczeniem w obrębie ogólnego projektu scenicznego.

Leonardo Castellani, inżynier projektu z firmy 3P Technologies, objaśnia sposób użycia projektorów w każdej sekcji. Trasa zaczyna się od reprodukcji sypialni młodego Davida Bowiego, urozmaiconej interesującymi efektami w technice video mappingu przy użyciu dwóch projektorów PT-DZ6700 z zamocowanymi obiektywami ET-DLE080.

„Z logistycznego punktu widzenia, oprócz kreatywnych i wybitnie sugestywnych efektów, warto zauważyć zastosowanie projektora Space Player PT-JW130 do projekcji obrazu twarzy artysty na parę lalek, co intrygowało widzów, którzy nie mogli zgadnąć, skąd się biorą obrazy. 

[1] Wyprodukowana przez firmę Fifty Nine Productions wystawa miała premierę w 2013 roku w Londynie, następnie była prezentowana w Chicago, Sao Paolo, Toronto, Paryżu, Berlinie, Melbourne i Groningen, aby w końcu trafić do Bolonii.

Ekspozycja „David Bowie Is” zawiera ponad 300 oryginalnych przedmiotów i pamiątek po artyście: rekwizyty sceniczne i sprzęt, zdjęcia, grafiki wykorzystane jako okładki albumów, przedmioty osobiste, rękopisy piosenek i niektóre z jego instrumentów muzycznych. *Fot. Francesco Gozzi


Urządzenie ma rozmiar i kształt reflektora, więc łatwo je zakamuflować wśród górnego oświetlenia”.

Cztery projektory PT-DZ21K2 o jasności 20 tys. lumenów, znane z kompaktowych rozmiarów i szerokokątnych obiektywów, wyświetlają obrazy na czterech ścianach kostki, do której widz wchodzi przez małe drzwi. Tutaj na około 20 minut można się zanurzyć w dynamicznej projekcji wideo, obrazów i dźwięków, doświadczając niezwykle realistycznych wrażeń. Główne projekcje wideo przeplatają się z prezentacją kostiumów scenicznych i oryginalnych przedmiotów należących do artysty. Na przykład centralnym punktem konkretnych projekcji są manekiny ubrane w kostiumy sceniczne Bowiego. Znajdują się one w gablotach umieszczonych we wnękach ścian. W przyciemnionej przestrzeni na pokrywającym je arkuszu jest wyświetlana seria filmów, a w pewnym momencie zapalają się światła i pojawia ubranie sceniczne. Ten nadzwyczajny efekt — połączenie świateł, obrazu wideo i pamiątek historycznych — dosłownie oszałamia widza.

„W aspekcie technologicznym na pierwszy rzut oka widoczna była jakość i niezawodność projektorów firmy Panasonic, które bardzo wzbogaciły pokaz”.

„Końcowy etap trasy obejmował wyjątkowy pokaz w technice video mappingu z użyciem jednego projektora laserowego Panasonic PT-RZ570 ukrytego nad drzwiami wyjściowymi, za pomocą którego prezentowano serie „sztucznych” obrazów na przemian z rzeczywistymi fotografiami. Animacje są rzutowane na puste ramy i prezentowane na przemian z innymi ramami zawierającymi prawdziwe fotografie. Uzyskano w ten sposób niesamowity efekt, ponieważ zwiedzający — dzięki takim funkcjom projektora PT-RZ570, jak kolorymetria i brak jasności resztkowej — nie byli w stanie odróżnić obrazów materialnych od wyświetlanych” — konkluduje Castellani.

 „Cała wystawa, artefakty i materiały z życia Davida Bowiego, artysty i człowieka, wymagały zastosowania niezawodnej bazy technicznej w celu harmonijnego połączenia wszystkich charakterystyk dla każdego kontekstu. Dzięki wyrafinowanej funkcjonalności zastosowanych systemów audio-wideo uzyskano doskonały efekt sceniczny” — dodaje dyrektor wystawy Alberto De Leonardis.

Interakcyjna i pełna emocji multimedialna podróż, jaką jest wystawa, sprawia, że nawet najbardziej sceptyczni widzowie nie uznają czasu poświęconego na zwiedzanie za stracony. Marko Boscos dzieli się swoimi obserwacjami: „Wiele osób zostawało w środku dłużej, niż to konieczne, więc przy wejściu tworzyły się długie kolejki. Widzieliśmy fanów, którzy spędzali na wystawie cały dzień, podczas gdy zakładaliśmy, że zwiedzanie zajmie godzinę, maksymalnie dwie”.

„Prawdziwym wyzwaniem było połączenie bogactwa materiałów, przedmiotów i filmów w fascynującą, wciągającą podróż, przybliżającą osobowość Davida Bowiego. W aspekcie technologicznym na pierwszy rzut oka widoczna była jakość i niezawodność projektorów firmy Panasonic, które bardzo wzbogaciły pokaz. Na przykład udoskonalona stabilność termiczna miała kluczowe znaczenie dla uniknięcia zniekształceń rzutowanych obrazów”.

„Po zainstalowaniu projektory te nie wymagały ponownej kalibracji” — dodaje Castellani.

*Fot. Francesco Gozzi

Włoska edycja wystawy „David Bowie Is” cieszyła się bezprecedensowym powodzeniem — odwiedziło ją ponad 130 000 osób.