• Visual System Solutions

PRZESZŁOŚĆ BUDZI SIĘ DO ŻYCIA W MUZEUM MOESGAARD

Jak systemy wizyjne firmy Panasonic oczarowują trzy pokolenia odwiedzających nowo otwarte duńskie muzeum kulturalno-historyczne w Aarhus.

Współpraca z firmą Panasonic pozwoliła nam stworzyć kreatywne, ambitne ekspozycje

Lista urządzeń

Projektory
20 x PT-RZ470
1 x PT-RW430
10 x PT-DZ680
4 x PT-DZ870
2 x PT-RZ670
1 x PT-DX100

Obiektywy
4 x ET-DLE030
8 x ET-DLE080
3 x ET-DLE085
1 x ET-DLE150
1 x ET-DLE250

Ekrany
3 x TH-42FLE7ER
17 x TH-55LF6W
1 x TH-65LFE7E
2 x TH70LF50E
1 x TH-80LFC70E

Zamiłowanie do historii

Muzeum Moesgaard jest odpowiedzialne za badania archeologiczne regionu wokół Aarhus i ma status muzeum specjalistycznego.  Oznacza to, że lokalni archeolodzy mogą przeprowadzać badania zarówno w zaciszu domowym, jak i za granicą.

To właśnie zamiłowanie do historii zainspirowało pracowników do wybrania innego podejścia do zaprojektowania i konstruowania ekspozycji.

Montaż urządzeń audiowizualnych nadzorowała wewnętrzna grupa, nie zaś zewnętrzna firma. Zespół inżynierów firmy Panasonic zaproszono do pomocy w ocenie wykonalności założeń.

W efekcie instalacje muzeum odzwierciedlają pasję osób, które pracują w nim na co dzień. Pojawiły się także prośby o pomoc w przeprojektowaniu wystaw innych muzeów i instytucji.

Tchnąć życie w przedmioty z przeszłości

Projektując od nowa Muzeum Moesgaard, zespół kierował się wizją stworzenia miejsca, gdzie będzie można prezentować ekspozycje, które zapewnią niezapomniane przeżycia trzem pokoleniom gości.”

Budynek wystawowy o powierzchni 15 500 m2 został otwarty dla zwiedzających 11 października 2014 r. Zaprojektowane przez biuro Henning Larsen Architects muzeum mieści ekspozycje archeologiczne i etnograficzne, specjalne pomieszczenie ekspozycyjne, przestrzeń wystawową dla studentów, audytorium, pomieszczenia konferencyjne, kawiarnię i sklep. Z obsianego trawą dachu zwiedzający mogą podziwiać morze, las i piękne widoki otaczające posiadłość Moesgaard Manor, w której Muzeum Moesgaard mieściło się wcześniej.

Budowa kompleksu muzealnego pochłonęła 393 miliony duńskich koron. Korzysta on najnowszych rozwiązań audiowizualnych, które zachęcają do odwiedzin zarówno starszych, jak i młodszych gości. Już w pierwszym miesiącu nowe muzeum przyciągnęło ponad 50 000 odwiedzających — więcej, niż poprzednie muzeum przez cały rok.

Wykorzystane produkty

Firma Panasonic dostarczyła blisko 80 urządzeń audio-wideo, od najnowszych projektorów z laserowym źródłem światła i ultrakrótkoogniskowymi obiektywami po 80-calowe ekrany przykuwające uwagę zwiedzających.

Większa wydajność projektora

Bogata oferta projektorów DLP firmy Panasonic pozwala na dopasowanie rozwiązań do potrzeb muzeów i wystaw, zarówno w zakresie poziomu jasności, jak i możliwości stosowania różnych obiektywów.

Gama obiektywów wykorzystanych w Muzeum Moesgaard umożliwia stworzenie instalacji w wymagających warunkach, gdzie architektura budynku, zawartość ekspozycji i wrażenia odwiedzających są najważniejszymi czynnikami. Ultrakrótkoogniskowy obiektyw DLE-030 miał kluczowe znaczenie dla ożywienia niektórych instalacji.

Co więcej, projektor PT-RZ470 LED z laserowym źródłem światła zapewnia wysoki poziom kontrastu, umożliwiający wyświetlanie animacji na powierzchniach, które zazwyczaj są niedostępne. W tym przypadku animacje opracowano tak, aby stworzyć wrażenie „przebijania się” przez największy obraz w Danii namalowany na płótnie, który posłużył jako nastrojowe tło dla ekspozycji poświęconej epoce żelaza, prezentującej najlepiej na świecie zachowane zmumifikowane szczątki ludzkie.

„Gabinet wojenny” w Muzeum Moesgaard

Nowy budynek to zwieńczenie wizji, która kierowała nami przez wiele lat — wizji stworzenia muzeum, w którym moglibyśmy zaprezentować ekspozycje zapewniające niezapomniane przeżycia trzem pokoleniom gości.

Jan Skamby Madsen, dyrektor zarządzający Muzeum Moesgaard

Obiektywy ultrakrótkoogniskowe

Wyświetlacze dynamiczne

Obiektyw DLE030 miał kluczowe znaczenie dla ożywienia niektórych instalacji. Dzięki zastosowaniu obiektywów ultrakrótkoogniskowych w projektorach DLP™ firmy Panasonic o wysokiej jasności można skrócić odległość projekcji o około 60% w porównaniu ze zwykłymi obiektywami krótkoogniskowymi.

W muzeum zainstalowano całą gamę wyświetlaczy firmy Panasonic, które służą do wskazywania drogi, a także wyświetlania treści wideo i oznaczeń. Muzeum wykorzystuje również ekrany dotykowe, dzięki którym możliwa jest interakcja z niektórymi eksponatami. Często są one stosowane w połączeniu z dynamicznymi treściami wideo HD.

Ograniczone koszty eksploatacji

Przy wyborze metody projekcji laserowej pod uwagę brano ogólne koszty użytkowania, z jakimi musiałoby się liczyć muzeum. Jako że projektory pracują wiele godzin dziennie brak konieczności wymiany lamp ogranicza koszty eksploatacji i przerwy w pracy, co ma dla muzeum zasadnicze znaczenie.

Starożytność w nowoczesnym obiektywie

“W trakcie prac nad nowym budynkiem i nowymi ekspozycjami pracownikom przyświecał jeden cel - stworzyć przestrzeń, gdzie można opowiedzieć historie o człowieku, która przemawia do zwiedzających poprzez wszystkie zmysły, nie zaś tylko umysł.”

Pauline Asingh, kustosz i dyrektor ds. nowych wystaw 

Śladami historii

W Muzeum Moesgaard tradycyjne ekspozycje przedstawiające przedmioty codziennego użytku, które często można spotkać w muzeach historycznych, ustępują miejsca animowanym prezentacjom przedstawiającym bohaterów epoki i ich typowe zajęcia.

Dzięki wykorzystaniu specjalnych scenografii i ścieżek audio odtwarzanych w słuchawkach goście mogą dowiedzieć się, jak wyglądało życie wikingów
w ciasnych, wypełnionych dymem alejkach miasta Aarhus, znanego wówczas jako Aros.

Johan Ahrenfeldt, kierownik ds. technologii wystawowych, powiedział: „Chcieliśmy uwzględnić rozwiązania audiowizualne w całościowym procesie kreatywnym i opracować ambitne ekspozycje. Wtedy właśnie najbardziej docenia się możliwość współpracy z taką firmą, jak Panasonic, dzięki której mieliśmy pewność, że ostateczny efekt uzasadnia poniesione koszty."

„Obiektyw modelu DLE-030 miał tu kluczowe znaczenie. Pozwolił nam ożywić niektóre instalacje i zrealizować ambitne założenia architektoniczne, czym oczarowaliśmy odwiedzających”. Dzięki temu mogliśmy zachować elastyczność i osiągnąć coś nowego w świecie muzealnictwa.