• Visual System Solutions

WIDOWISKO KULTURALNE W HULL

Firma QED wykorzystała projektory laserowe Panasonic o wysokiej jasności do stworzenia spektakularnego mappingu wideo na budynku The Deep w Hull, który służył też jako tło telewizyjnej relacji na żywo podczas ogłoszenia brytyjskiej stolicy kultury na rok 2021.

„Panasonic to lider w zakresie projekcji laserowo-fosforowych”.

Paul Wigfield, dyrektor, QED

Client – QED
Location – Hull, Wielka Brytania
Wykorzystane produkty – PT-RZ31K, PT-RZ21K
Wyzwanie

Stworzenie wizualnie zachwycającej i prestiżowej projekcji na dużej i zróżnicowanej powierzchni mimo ograniczeń w postaci dostępnej przestrzeni i energii.

Rozwiązanie

Projektory laserowe Panasonic zapewniły wymaganą jasność projekcji. Dzięki temu firma QED mogła uniknąć stosowania urządzeń zapasowych oraz stworzyć projekcję wykorzystującą 17 urządzeń, radząc sobie z ograniczoną przestrzenią i limitowanym dostępem do energii.


„Raz na parę lat pojawia się projekt, który stanowi dla nas inspirację i zarazem ogromne wyzwanie” — powiedział Paul Wigfield, dyrektor firmy QED. „Zespół z miasta Hull, brytyjskiej stolicy kultury na rok 2017, zlecił parze artystów, Annie Heinrich i Leonowi Palmerowi, przygotowanie projekcji do wyświetlenia na ścianach oceanarium The Deep. Budynek znajduje się przy brzegu rzeki Humber i jest jedną z największych atrakcji tego miasta”.

Cieszący się uznaniem brytyjscy artyści Anna Heinrich i Leon Palmer stworzyli wyjątkową projekcję o nazwie „Floe”. Była ona wyświetlana na budynku przez trzy noce w grudniu 2017 roku.

Za jej pomocą odmienili architekturę i fasadę budynku The Deep. Była to ostatnia publiczna praca artystyczna w ramach programu Look Up realizowanego w Hull w roku 2017. 

„Raz na parę lat pojawia się projekt, który jest inspiracją i wyzwaniem”.

Budynek służył też jako tło relacji na żywo z ogłoszenia brytyjskiej stolicy kultury na rok 2021, emitowanej w programie „The One Show” stacji BBC One. 

„Było to doskonałe połączenie talentu i wiedzy technologicznej. Firma QED stworzyła taki projekt techniczny, który pozwolił Annie Heinrich i Leonowi Palmerowi w pełni wykorzystać kreatywny potencjał budynku i jego otoczenia” — dodał Paul Wigfield. 


Wyjątkowa projekcja tej pary artystów przedstawiała piękno natury oraz wyjątkową konstrukcję i strukturę budynku. Podkreślała też jego pozycję jako popularnej atrakcji turystycznej i siedziby międzynarodowej organizacji charytatywnej zajmującej się badaniami i ochroną przyrody. Pobliski teren i ujście rzeki Humber również stały się powierzchniami projekcyjnymi, po raz pierwszy łącząc budynek z otaczającym go morzem.

„Nie bylibyśmy w stanie uzyskać tak zachwycającej jasności pokazu bez projektorów laserowych”.

Efekt uzyskano, stosując łącznie 17 projektorów laserowych o wysokiej jasności. Zespół z firmy QED rozmieścił czternaście projektorów PT-RZ31K o jasności 30 000 lumenów oraz trzy projektory PT-RZ21K o jasności 20 000 w taki sposób, aby pojedyncza projekcja obejmowała całą fasadę budynku oraz jego otoczenie.

Stosując materiały wideo, filmy poklatkowe, modelowanie oraz mapping, Heinrich i Palmer stworzyli projekcję wykorzystującą bryłę oraz powierzchnię budynku The Deep. Projekcja przedstawiała procesy geologiczne i biologiczne, które stanowiły inspirację do skonstruowania tego budynku, a także mieszczący się w nim morski świat.


„Nie bylibyśmy w stanie uzyskać tak zachwycającej jasności pokazu bez projektorów laserowych. Mieliśmy do dyspozycji salę konferencyjną i balkon lokalnej organizacji technologicznej C4DI, więc byliśmy bardzo ograniczeni pod względem dostępnego miejsca i wagi sprzętu”.

„W takich warunkach urządzenia Panasonic nie mają sobie równych pod względem rozmiarów i jasności. Ułożenie projektorów w sali konferencyjnej w konfiguracji, która pozwoliłaby nam uzyskać wymaganą projekcję, przypominało grę w Tetris” — powiedział Paul Wigfield.

„W takich warunkach urządzenia Panasonic nie mają sobie równych”.

„Równie ważnymi czynnikami były niski pobór mocy i generowanie niewielkiej ilości ciepła. Projektory lampowe nie spisałyby się zbyt dobrze w sali konferencyjnej o takich rozmiarach. Poza tym zastosowanie ich byłoby niesłychanie ryzykowne.

Odebraliśmy zamówione projektory PT-RZ21K zaledwie parę dni przed rozpoczęciem imprezy, ale korzystaliśmy już z modelu RZ31K w poprzednim roku, więc wiedzieliśmy, że możemy na nich polegać. 


Projektory RZ21K wykorzystaliśmy do bezprzewodowego wyświetlania projekcji na mniejszych obszarach, w tym na rogach budynku” — dodał Wigfield.

„Odebraliśmy zamówione projektory PT-RZ21K zaledwie parę dni przed rozpoczęciem imprezy, ale korzystaliśmy już z modelu RZ31K w poprzednim roku, więc wiedzieliśmy, że możemy na nich polegać”.

Anna Heinrich i Leon Palmer to brytyjscy artyści współpracujący ze sobą od roku 1991.


W ich portfolio znajdują się prace fotograficzne, instalacje świetlne, projekcje na dużą skalę oraz publiczne interwencje artystyczne. 

Jednym z największych wyzwań związanych z projekcją „Floe” była ogromna różnorodność tekstur na powierzchni budynku The Deep oraz w jego okolicy. Aby uzyskać prawidłową jasność i odpowiedni kontrast całej projekcji, trzeba było wziąć pod uwagę duży odblaskowy metalowy pasek pośrodku, obszary z białego i czarnego betonu, a także wodorosty, algi, zardzewiałą falistą blachę, szkło i płytki.

„Pod wieloma względami był to klasyczny projekt mappingu wideo wykorzystujący tradycyjną perspektywę oraz efekty iluzjonistyczne. Jednak dzięki nagraniom 4K z wnętrza budynku Heinrich i Palmer dosłownie przenieśli dostępne w nim atrakcje na zewnątrz” — powiedział Paul Wigfield.

„Panasonic to lider w zakresie projekcji laserowo-fosforowych. Projektory tej firmy są tak niezawodne, że w odpowiednich warunkach można swobodnie rozważyć pominięcie instalacji urządzeń zapasowych”.


„Projektory tej firmy są tak niezawodne, że w odpowiednich warunkach można swobodnie rozważyć pominięcie instalacji urządzeń zapasowych”.

„W Hull instalacja projektorów zapasowych była fizycznie niemożliwa, ale nie martwiłem się, że projektory mogłyby ulec awarii. W przypadku projektów lampowych byłoby to nie do pomyślenia. Technologia laserowa to przyszłość tej branży”.