• Projection Mapping Magic at ISE 2017

Magia mappingu wideo na targach ISE 2017

Panasonic współpracuje ze specjalistami od mappingu wideo, aby stworzyć spektakularne wizualizacje w Amsterdamie

Panasonic nie zwalnia tempa, prezentując na targach ISE 2017 nowy element swojej gamy projektorów do dużych pomieszczeń — model PT-RZ21K. Jest to rozbudowana o towarzyszące źródło światła laserowego wersja modelu PT-DZ21K, czyli najlepiej sprzedającego się projektora wysokiej jasności w Europie. Działanie tego prawdziwie imponującego urządzenia zademonstrowano na stoisku firmy o powierzchni 640 m2 i przyciągnęło ono prawdziwe tłumy.

Pokaz zaprezentował możliwości czternastu projektorów Panasonic służących do prezentacji w dużych pomieszczeniach. Tego dnia każdy z nich dał prawdziwie magiczny godzinny pokaz. 

Międzynarodową grupę profesjonalistów z firmy Painting with Light poproszono o opracowanie specjalnego show obejmującego sztukę wizualną i choreografię. W celu stworzenia tego wyjątkowego widowiska Panasonic i artyści współpracowali także z kilkoma innymi specjalistami.

„To było niezwykle skomplikowane przedsięwzięcie. Potrzeba dokonania odpowiednich kalibracji i idealne dostosowanie mappingu stanowiły nie lada wyzwanie”.

Scena została stworzona tak, aby mieściła się w rogu stoiska, a wszystkie jej płaszczyzny, czyli wielki zakrzywiony ekran oraz podłogi i ściany, służyły jako powierzchnie do projekcji.

Dyrektor kreatywny Painting With Light Luc Peumans wpadł na pomysł wykorzystania jednoczesnego śledzenia i projekcji wielu obiektów. Magiczna tematyka całego pokazu pozwoliła wykorzystać mapping wideo do połączenia obrazów i rzeczywistości w jedno, a całość została dodatkowo okraszona delikatną dawką humoru, który ominął wszelkie bariery językowe.

Za stworzenie wizualizacji do tej projekcji odpowiedzialni byli Michael Al Far, producent wideo z ekipy Painting With Light, wspólnie z kierownikiem Frankiem Dewulfem i artystą wizualnym Marco de Ruyckiem. „To było niezwykle skomplikowane przedsięwzięcie. Potrzeba dokonania odpowiednich kalibracji i idealne dostosowanie mapowania stanowiły nie lada wyzwanie”, wyjaśnia Al Far. „Posiadanie zespołu dysponującego odpowiednimi umiejętnościami i wyczuciem było niezbędne do osiągnięcia tak wspaniałego rezultatu dla naszego klienta”. 

Sercem całego pokazu była specjalistyczna firma BlackTrax, zajmująca się śledzeniem w czasie rzeczywistym. Opracowała ona wyjątkowy system wykorzystujący kamery i znaczniki, który pozwolił śledzić obiekty zarówno w 3D, jak i 6D (biorąc pod uwagę skręt, wychylenie i kołysanie danego obiektu) oraz przekazywać te informacje innym systemom, takim jak dźwiękowy, sterujący, oświetleniowy czy do samych kamer.

Do danych pozycyjnych zaprogramowanych przez Nielsa Huybrechtsa z Painting With Light dołączono także osiem mocowanych na stałe ruchomych głów oświetleniowych Robe DL7S Profile. Całe show zostało tak ustawione, że rozpoczynało się automatycznie co godzinę.

„To, co mamy teraz i co będzie dostępne w przyszłości, to naprawdę najnowocześniejsza technologia”.

Informacje, które rejestrowały systemy BlackTrax, umożliwiły określenie pozycji występującego aktora i przetwarzanie jej za pomocą zaawansowanych systemów firmy d3 Technologies, dzięki czemu projektory Panasonic mogły śledzić wszystkie ruchy i tworzyć niesamowite efekty.

W tym imponującym pokazie ważną rolę odegrały także balony AirOrbs przedsiębiorstwa Airstage. Ta niemiecka firma tworzy indywidualnie zaprojektowane latające obiekty wykorzystywane w celach promocyjnych, m.in. reklamowych, na targi lub koncerty.

Pozycja balonów o średnicy 1,2 m unoszących się wokół sceny była śledzona przez oprogramowanie BlackTrax, a projektory wyświetlały na nich wizualizacje.

Były one wyposażone w napęd żyroskopowy i sterowanie ręczne, co umożliwiło utrzymanie ich w polu projekcji, tak aby mapping mogło działać.

Zarówno balony, jak i aktor mieli na sobie znaczniki, a odpowiednie kamery śledzące ich położenie były zlokalizowane na kratownicy ponad stoiskiem. Mapping był również rzucony na ruchomy panel, wykonany z takiego samego materiału jak ekrany, który w różnych momentach pojawiał się na scenie i z niej znikał. 

W pewnej chwili, gdy na panelu wyświetlano symulowany obraz prześwietlenia RTG, panel był trzymany przez aktora. Śledzenie firmy BlackTrax umożliwiło poruszanie panelem bez utraty wyświetlanego na nim obrazu.

Wykorzystano także narzędzie d3 Designer. Przedsiębiorstwo opracowało narzędzie umożliwiające korzystanie z wirtualnych projektorów w celu uzyskania podglądu stworzonej przez siebie wizualizacji, zanim zostanie ona przesłana do prawdziwych projektorów na scenie. 

Oprogramowanie to znacznie redukuje potrzebę renderingu, dzięki czemu można oszczędzać czas i zasoby. Projektanci wizualizacji mogą skupić się na ich tworzeniu, bez ograniczeń, jakie stawiają specyfikacje techniczne projektorów, wyświetlaczy lub oświetlenia.

„d3 zajmuje się pełną treścią pokazu przez cały czas jego trwania”, opisuje Sara Cox, kierownik sprzedaży na rynek EMEA. „Zapewniamy także technologię centralną, która pobiera dane 3D od BlackTrax, mapuje je z treściami 3D z symulacji, a następnie dokonuje rzeczywistej projekcji”.

Próba generalna kompletnego widowiska odbyła się tydzień przed targami w studiu firmy Painting With Light w Genk.

Przedsiębiorstwa Airstage, BlackTrax oraz d3 aktywnie współpracowały z Painting With Light nad tym przedsięwzięciem i każde z nich oddelegowało na jego potrzeby specjalistów od swoich produktów. Byli to: John Barker z Airstage, Andrew Gordon i Marty Cochrane z BlackTrax oraz Vincent Steenhoek z d3, którzy dali z siebie wszystko podczas tworzenia całego show pod okiem Woutera Verhulsta, kierownika projektu z Painting With Light.

Ten spektakularny pokaz zademonstrował, co można osiągnąć, wykorzystując fachową wiedzę i oprogramowanie. „Kolejny raz w tym roku Panasonic wykazał się niezwykłą odwagą, tworząc projekt opracowany przez Painting With Light, który został zrealizowany dzięki współpracy trzech firm. „To, co mamy teraz i co będzie dostępne w przyszłości, to naprawdę najnowocześniejsza technologia”, twierdzi Sara Cox z d3.