Hydropolis

Wodny świat stworzony za pomocą technologii

Scroll down

Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis jest unikatowym miejscem łączącym walory edukacyjne z nowoczesną formą wystawienniczą. Znajduje się w zabytkowym budynku wrocławskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji z 1893 r. Niegdyś kompleks ten był „sercem” całego systemu zaopatrzenia miasta w wodę, a od roku 2015 jest centrum wiedzy o wodzie w Polsce. Wystawa ma charakter narracyjny i jest podzielona na osiem stref, w których zwiedzający mogą podziwiać instalacje multimedialne, artystyczne i repliki prezentujące znaczenie wody w życiu człowieka.

Projektanci i wykonawcy zaangażowani w przedsięwzięcie musieli stawić czoła licznym wyzwaniom. Cała ekspozycja miała powstać tylko i wyłącznie za pomocą multimediów w przestrzeni, która nigdy wcześniej nie była aranżowana na potrzeby wystawiennicze. Pod uwagę należało wziąć zabytkowy charakter obiektu, który mieści się w strefie ochrony konserwatorskiej, a także określone parametry wilgotności i temperatury. Jednym z głównych kryteriów wyboru urządzeń była ich niezawodność, ograniczająca konieczność prac konserwacyjnych. Obiekt jest bowiem otwarty dla zwiedzających siedem dni w tygodniu, z wyłączeniem niektórych dni świątecznych.

Mapping 360

Sercem wystawy jest Planeta Wody – owalne pomieszczenie z ekranem 360 stopni, na którym wyświetlany jest film na temat Ziemi i narodzin wody. Ponadto w sali znajduje kula projekcyjna o średnicy 2 metrów, która imituje naszą planetę. Początkowo wielkość sali oraz znajdujące się w niej filary uniemożliwiały instalację projektorów w odpowiedniej odległości od powierzchni projekcyjnej. Problem rozwiązano jednak przy pomocy multimedialnych projektorów DLP o ultrakrótkiej ogniskowej Panasonic PT-DZ870. Jest to niewielki model zapewniający jasność 8500 lumenów oraz wysoki współczynnik kontrastu o wartości 10 000:1. Jego niezawodne działanie zapewnia system dwulampowy, który eliminuje przerwy w razie awarii lampy i umożliwia pracę projektora 24 godziny na dobę. Model wykorzystuje także odporny na pył blok optyczny, który pozwala utrzymać wysoką jakość obrazu, specjalny mechanizm chłodzenia oraz trwałą lampę o żywotności do 3000 godzin. W efekcie zapewnia niskie koszty posiadania i konserwacji.

Do wyświetlenia mappingu 360 stopni wykorzystano w sumie 14 projektorów PT-DZ870 wyposażonych w wymienny obiektyw ET-DLE030. Dzięki zastosowaniu technologii z lustrem projektory udało się zamontować na wewnętrznych, owalnych ścianach zbiornika, uwzględniając luki sklepienia, masywne filary i krzywiznę ścian. Dodatkowo instalację ułatwił 360-stopniowy zakres regulacji przesunięcia obrazu - zarówno w pionie, jak i w poziomie. W efekcie widzowie mogą obserwować ekspozycję z bliskiej odległości.

Projekcja na płaskorzeźbie

Dwa projektory Panasonic PT-DZ870 wykorzystano także do stworzenia innej instalacji - mappingu na rzece Nil. Za ich pomocą na płaskorzeźbie przedstawiającej ujście Nilu nałożono cyfrowy obraz rzeki. Ze względu na wielkość płaskorzeźby projekcja wymagała użycia dwóch urządzeń z funkcją Edge Blending, która pozwoliła precyzyjnie zintegrować wyświetlany obraz.

Dotykowa interakcja

Dużym wyzwaniem dla projektantów wystawy okazała się również interaktywna projekcja wyświetlona na dwóch okrągłych stołach w strefie Ocean Życia. Średnica każdego z nich wynosi 120 cm. Aby objąć tak dużą powierzchnię projekcyjną wykorzystano dwa projektory z lustrem Panasonic PT-DZ680. Zostały one umiejscowione pod ekranem służącym do projekcji tylnej. Oprócz tego umieszczono tam również dwie kamery z szerokokątnym obiektywem umożliwiające śledzenie ruchu. 

W całym obiekcie znajduje się łącznie dwadzieścia dziewięć projektorów tego typu. Zostały one wybrane spośród wielu innych modeli, ponieważ spełniają dwa podstawowe warunki: mają układ zapasowy i zachowują bardzo wysoką wydajność. Ich dodatkową zaletą jest oryginalny filtr ekologiczny, który nie wymaga wymiany nawet przez 12 000 godzin, a system chłodzenia cieczą zwiększa wydajność, zapewniając cichą pracę w każdych warunkach.

- Jeszcze kilka lat temu tak nowoczesne instalacje mogliśmy podziwiać głównie za granicą. Na szczęście polskie muzea coraz częściej dostrzegają potencjał zaawansowanych technologii i po nie sięgają. Projekt Hydropolis doskonale pokazuje jak niesamowity efekt można uzyskać, korzystając tylko i wyłącznie
z rozwiązań multimedialnych. Mamy nadzieję, że takich instalacji w Polsce będzie coraz więcej – nie tylko dlatego, że pozwalają tworzyć ciekawe wystawy, ale także dlatego, że dają nam szansę zaprezentować w pełni możliwości urządzeń Panasonic - mówi Magdalena Przasnyska, Senior Sales and Marketing Manager w Panasonic.

Read more insights…

Sorry there was an error...
The files you selected could not be downloaded as they do not exist.

You selected items.
Continue to select additional items or download selected items together as a zip file.

You selected 1 item.
Continue to select additional items or download the selected item directly.

Download selected file