Rośnie popularność Androida w firmach, choć przedsiębiorcy mają obawy co do jego bezpieczeństwa

Firmy coraz częściej korzystają z tabletów i urządzeń przenośnych z systemem Android, ale ich zabezpieczenie pozostaje wyzwaniem – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Panasonic Business. Średnio 72% tabletów i urządzeń przenośnych w przedsiębiorstwach (z wyłączeniem telefonów komórkowych) wykorzystuje system operacyjny Android. Co więcej, 60% nabywców twierdzi, że Android jest zintegrowany z ich organizacjami, co oznacza, że liczba urządzeń z tym systemem będzie dalej rosła.

Trzy główne korzyści Androida w stosunku do innych systemów operacyjnych to elastyczność (według 59% nabywców), bezpieczeństwo (58%) i przystępność cenowa (52%).

Jednak firmy zwracają uwagę na konieczność częstego wprowadzania poprawek w celu zabezpieczenia systemu, średnio 4 razy w roku częściej niż obecnie. Wybierane metody aktualizacji zabezpieczeń są różne: 66% ankietowanych polega na dziale IT, 38% korzysta z rozwiązania do zarządzania urządzeniami mobilnymi (MDM), 30% klientów korzysta z aktualizacji producenta sprzętu za pośrednictwem „Firmware over the air”, a 23% przedsiębiorców zostawia aktualizacje w rękach użytkowników.

Aby sprawnie zarządzać urządzeniami firmowymi nabywcy oczekują takich funkcji, jak:

Możliwość dostosowania OS do potrzeb biznesowych                                        50%

Konto “Android for Work”                                                                                   47%

Policy Management Tool/ konsola do aktualizacji oprogramowania                    41%

Rozszerzone wsparcie w obszarze zabezpieczenia systemu                               37%

Włączenie certyfikowanych rozwiązań bezpieczeństwa innych firm                     35%

Bezpłatne, gotowe aplikacje biznesowe zwiększające produktywność                 35%

Staging, certyfikaty EMM, licencje i dostosowane aplikacje MDM                         33%

Funkcja SCOMO (Software Component Management Object)                               30%

Kompatybilność między różnymi urządzeniami tego samego producenta           30%

FOTO (Firmware over the air)                                                                              29%

Opcjonalny modułowy pakiet dla programistów                                                  23%

Jak wynika z badania, firmy aktualizują swoje systemy operacyjne Android na każdym urządzeniu średnio 5 razy w roku. Od dostawcy urządzeń klienci oczekują, by obsługiwał system przez okres do 3 lat po zakończeniu cyklu życia urządzenia.

- Obecność urządzeń mobilnych z systemem Android w firmach jest coraz powszechniejsza, ale ich zabezpieczenie i zarządzanie nimi dla wielu działów IT pozostaje wyzwaniem - mówi Jan Kaempfer, General Manager for Marketing w Panasonic Computer Product Solutions. - Ważne jest, aby kupujący zdawali sobie sprawę, że nie wszystkie urządzenia mobilne z Androidem są takie same. Powinni zwrócić uwagę na funkcje zarządzania i bezpieczeństwa oferowane przez dostawcę oraz jego doświadczenie inżynieryjne z systemem Android. Wybierając odpowiednie urządzenie z funkcjami zarządzania i bezpieczeństwa, działy IT mogą zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy, automatyzując wdrażanie poprawek - dodaje Jan Kaempfer.

Badanie zostało przeprowadzone przez niezależną agencję badawczą Opinion Matters na zlecenie Panasonic Toughbook. Wzięło w nim udział 250 brytyjskich nabywców notebooków, tabletów i urządzeń przenośnych dla pracowników mobilnych. Pełne wyniki można znaleźć pod linkiem: https://business.panasonic.co.uk/computer-product/android-on-the-march.