Personalizacja

Montujesz komputer w pojeździe?

Nie ma uniwersalnego rozmiaru

W wielu europejskich firmach rozwiązania mobilne — takie jak laptopy i tablety — oraz specjalistyczne samochody dostawcze nieustannie towarzyszą w codziennych obowiązkach tysiącom lub nawet milionom pracowników terenowych.

Coraz częściej docenia się korzyści biznesowe wynikające z możliwości bezpiecznego dokowania i mocowania przenośnych urządzeń w pojazdach. Takie urządzenia można połączyć ze źródłami zasilania, aplikacjami i systemami biurowymi, technologiami komunikacyjnymi, oprogramowaniem do planowania zadań i zarządzania nimi, a także wieloma innymi funkcjami wspierającymi działalność przedsiębiorstwa. Pozwala to zwiększyć produktywność i wydajność, zmniejszyć koszty oraz znacznie poprawić obsługę klienta.

Korzyści komercyjne wypływające ze stosowania stacji dokujących i mocowań do komputerów w pojazdach służbowych są oczywiste. Szybko odnotowuje się również znaczny zwrot z inwestycji. Co więc powstrzymuje firmy przed takimi inwestycjami? 

Najczęstszymi barierami są specjalizacja i konieczność dopasowania odpowiedniego rozmiaru.

 

Specjalizacja jest najważniejsza

W branżach telekomunikacyjnej, użyteczności publicznej, ratowniczej czy logistycznej, w których technicy terenowi często jeżdżą samochodami dostawczymi i pracują na laptopach lub tabletach, specjalizacja z reguły jest niezwykle istotna.

Wyposażenie pojazdów spełnia konkretne wymagania związane z wykonywanymi obowiązkami. Pojazdy są dostosowane do pracy w określonych warunkach, mają właściwe narzędzia, odpowiedni układ siedzeń, sprzęt komunikacyjny i rozwiązania nagrywające oraz dają kierowcom dostęp do niezbędnych informacji. W zależności od firmy układ, specyfikacja i ogólna konstrukcja pojazdu (zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna) mogą się znacznie różnić.

Używane przez pracowników terenowych rozwiązania mobilne, w tym laptopy i tablety, również są dostosowane do konkretnych zastosowań. W wielu przypadkach komputery mają wzmocnioną i wytrzymałą konstrukcję. Oznacza to, że opracowano je od podstaw pod kątem odporności na trudne warunki zewnętrzne, w których pracują specjaliści terenowi. Z pewnością są odporne na wstrząsy, uderzenia, upadki, rozlane płyny, rysy, wgniecenia, duże różnice temperatur oraz ekstremalnie wysokie temperatury. Ich kształt, rozmiar i specyfikacja znacznie różnią się od typowych przenośnych urządzeń konsumenckich.

Nawet w samej kategorii urządzeń wzmocnionych występują duże różnice w specyfikacjach urządzeń produkowanych przez różne firmy. Odmienne wymagania pod względem łączności zawsze idą w parze z różnymi portami, modułami Wi-Fi lub źródłami zasilania i dostępem do aplikacji.

Jeśli korzystasz zatem z pojazdów ORAZ urządzeń przenośnych opracowanych pod kątem specyficznych wymagań, standardowa stacja do montażu w pojeździe najprawdopodobniej nie spełni Twoich oczekiwań.

 

Indywidualne rozwiązania od lidera na rynku

Istnieją rozwiązania alternatywne. Panasonic, światowy lider na rynku wytrzymałych notebooków i tabletów, oferuje pełną gamę specjalistycznych rozwiązań dokujących, które pasują do wielu różnych pojazdów — od samochodów osobowych przez pojazdy dostawcze i samochody z napędem na cztery koła do pojazdów ratunkowych. Gdy wymagania konstrukcyjne są określane pod kątem konkretnej firmy lub pojazdu, Panasonic ma możliwość opracowania i zainstalowania ergonomicznych rozwiązań, które w pełni wykorzystają dostępne miejsce i jednocześnie spełnią wymagania użytkowników.

Dzięki dostępowi do zespołu ds. niestandardowych rozwiązań dokujących oraz specjalistom ds. konstrukcji i instalacji rozwiązań dokujących firma Panasonic oferuje klientom następujące rozwiązania:

  • Stacje dokujące instalowane na desce rozdzielczej — to właśnie w tym miejscu najczęściej dokuje się urządzenia w pojazdach, ponieważ użytkownik ma do nich szybki i bezpieczny dostęp, a dodatkowo nie ograniczają one pola widzenia.
  • Stacje dokujące instalowane z tyłu pojazdu — takie rozwiązanie pozwala użytkownikom korzystać z urządzeń z tyłu pojazdu oraz przechowywać je bezpiecznie w niewidocznym miejscu. Urządzenia można też połączyć z dodatkowym ekranem w kokpicie pojazdu.
  • Stacje dokujące instalowane z przodu pojazdu — można je zainstalować w schowku, pod siedzeniem lub obok siedzenia kierowcy. Najczęściej są połączone z dodatkowym ekranem pozwalającym na dostęp do oprogramowania umożliwiającego przekierowywanie zadań w trakcie jazdy.
  • Połączone ekrany dodatkowe — mogą to być ekrany zintegrowane w konsoli środkowej deski rozdzielczej lub opuszczane ekrany montowane pod dachem, dzięki którym użytkownicy mogą kontynuować pracę nawet wtedy, gdy urządzenie znajduje się w innym miejscu pojazdu.

Przedsiębiorstwa z całej Europy współpracujące bezpośrednio z firmą Panasonic w celu znalezienia idealnego rozwiązania do swoich potrzeb już odnoszą korzyści z tak wysokiego poziomu personalizacji i indywidualnego podejścia do produkcji.

Na prośbę policji z Hertfordshire firma Vauxhall Special Vehicles udostępniła specyfikacje pojazdów zespołowi Panasonic ProServices złożonemu ze specjalistów ds. projektowania wspomaganego komputerowo, by umożliwić opracowanie stacji dokującej spełniającej szczególne wymagania dotyczące wozów policyjnych.  W celu stworzenia kompleksowego rozwiązania Panasonic pozyskał kompatybilne ekrany dotykowe i elementy komunikacyjne.

Mark Dawson, kierownik programu transformacji operacji drogowych w firmie AA, wspomina: „Panasonic od podstaw opracował dla nas nowe smukłe rozwiązanie dokujące montowane na desce rozdzielczej. Ważna była możliwość regulacji pochylenia stacji dokującej tak, aby zamontowane urządzenie można było zwrócić w stronę operatora lub drzwi pojazdu. Innym ważnym wymaganiem konstrukcyjnym było zastosowanie anteny w celu poprawy łączności z sieciami komórkowymi, a także połączenia z zewnętrznym modułem GPS w celu lokalizowania klientów. Do urządzenia dodano również liczne porty, na przykład LAN i VGA”.

Personalizacja to oczywiście zaledwie jeden z czynników do uwzględnienia podczas podejmowania decyzji dotyczących sposobu i miejsca montażu stacji dokującej w pojeździe użytkowym. Więcej informacji można znaleźć w szczegółowym raporcie opublikowanym niedawno przez firmę Panasonic.