• Professional Camera Solutions

KONCERT „DISNEY’S BROADWAY HITS” NA ŻYWO W JAKOŚCI 4K

Kamery VariCam LT, AK-UC3000 i AW-UE70 uwieczniają magię koncertu „Disney’s Broadway Hits” w londyńskiej sali koncertowej Royal Albert Hall

W październiku 2016 roku w londyńskiej sali koncertowej Royal Albert Hall miała miejsce europejska premiera nowego koncertu Disneya świętującego ponad dwadzieścia lat zachwycających spektakli na Broadwayu. Ten prezentowany tylko przez jedną noc pokaz nosił nazwę Disney’s Broadway Hits. Po raz pierwszy w Europie widzowie mogli posłuchać muzyki z takich nagradzanych produkcji jak Aida, Piękna i Bestia, Mary Poppins, Król Lew, Dzwonnik z Notre Dame oraz innych utworów z katalogu oddziału Disney Theatrical.

Dwugodzinny koncert pełen muzycznych hitów zachwycających miliony dzieci, rodziców i dziadków miał swoją telewizyjną premierę w grudniu na kanale Sky Arts. Zarejestrowano go za pomocą systemu kamer 4K Panasonic składającego się z 13 kamer kinowych VariCam LT 4K, dwóch kamer studyjnych AK-HC3000 4K oraz pięciu kamer PTZ AW-UE70 4K.

Wyemitowana na żywo europejska premiera tego wydarzenia, prowadzona przez gwiazdę West Endu, Johna Barrowmana, miała miejsce w słynnej sali koncertowej Royal Albert Hall. Koncert odbył się przy akompaniamencie orkiestry BBC w składzie 75 muzyków. Brały w nim udział również liczne gwiazdy, w tym nagrodzony ośmioma Oscarami kompozytor Alan Menken oraz aktorzy z wystawianego na West Endzie musicalu Aladdin, wykonujący utwory z najlepszych filmów Disneya.

„Bez pomocy firmy Panasonic nie udałoby się nam uzyskać tak spektakularnych rezultatów” 

System kamer 4K Panasonic został dostarczony i skonfigurowany przez wypożyczalnię VER London. Był on najważniejszym elementem rozbudowanego pakietu sprzętu sterowanego przez flypack składający się z routerów Evertz, przełączników Kayenne i systemu komunikacji Riedel.

Jay Hatcher, kierownik ds. emisji wideo w firmie Walt Disney Parks and Resorts, opowiada: „Jako dyrektor i projektant produkcji telewizyjnych byłem odpowiedzialny za zapewnienie kinowej oprawy oraz zachwycającej wizualnie produkcji, która odpowiadałaby magii muzyki. Uważam, że nie udałoby nam się uzyskać tak spektakularnych rezultatów bez pomocy firmy Panasonic w roli partnera ds. kamer” — dodaje. 

„Byłem zachwycony jakością kamer 4K i ich działaniem, zwłaszcza biorąc pod uwagę liczbę szczegółów oraz różnorodność wymaganych ujęć i punktów widzenia. Właśnie dzięki temu arsenałowi kamer udało mi się urzeczywistnić swoją wizję koncertu. Firmy Panasonic i VER zdołały przygotować rozwiązanie do każdego zaprojektowanego przeze mnie ujęcia”.

Specjaliści z firm Panasonic i VER współpracowali ze sobą w celu skonfigurowania czterech z dostępnych pakietów kamer VariCam LT do filmowania typu ENG w terenie za pomocą pojedynczej kamery.

„Dzięki temu arsenałowi kamer udało mi się urzeczywistnić swoją wizję koncertu”

W celu nagrania koncertu pod licznymi kątami oraz uchwycenia ujęć historycznej włoskiej architektury obiektu zastosowano dwie kamery LT na wysięgnikach pod kątem 30 stopni. Jedną z nich umieszczono na górnej galerii, a drugą zamontowano przed lewą stroną sceny. Dwie kamery LT umieszczono na podnoszonych platformach po prawej i lewej stronie parkietu. Na parkiecie sali koncertowej znajdował się wózek firmy Fisher z jedną kamerą LT na podnośniku, która mogła nagrywać przedstawienie nad głowami widzów. Kolejną kamerę LT umieszczono na drugim piętrze loży po prawej stronie sceny. Podczas próby generalnej jedną z kamer LT umieszczono na wózku tuż przed sceną, a drugą bezpośrednio na scenie na stabilizatorze Steadicam w celu rejestrowania krótkich nagrań.

John DeMaio, operator filmowy koncertu, wyjaśnia, że dzięki niezwykłej elastyczności kamery VariCam LT, można ją było stosować w dowolnym miejscu ogromnej sali Royal Albert Hall. Ta lekka kamera z matrycą Super 35 jest doskonała do nagrywania z ręki oraz do montażu na wysięgnikach, żurawiach, dronach i stabilizatorach (w tym Steadicam), a także do innych realizacji w nurcie cinéma-vérité.

Dwie kamery studyjne UC3000 umieszczono przed sceną. Jedną z nich zamontowano na platformie na poziomie parkietu, drugą natomiast na drugim piętrze loży. Jedną ze zintegrowanych kamer PTZ UE70 powieszono na scenie w kierunku widowni, aby mogła uchwycić Alana Menkena grającego na pianinie. Kolejną umieszczono na ruszcie oprawy oświetleniowej i skierowano w dół. Następną zamontowano po lewej stronie sceny, kolejną ustawiono tak, by nagrywała dyrygenta. Ostatnią kamerę umieszczono na tylnej szynie i skierowano tak, aby mogła uchwycić odwrócone ujęcie orkiestry lub szerokokątne ujęcie widowni.

„Niewielu innym kamerom by się to udało”

DeMaio powiedział, że często korzystał z wyjątkowej innowacji zastosowanej w kamerach VariCam LT, czyli dwóch natywnych ustawień czułości ISO 800/5000, z czego ustawienie ISO 5000 było idealne do zastosowań w bardzo słabym świetle. „Koncert był pięknie oświetlony bogatą paletą kolorów, z której słyną produkcje Disneya. Na widownię składającą się łącznie z prawie 5300 osób była skierowana niewielka ilość światła, aby nie rozpraszać uwagi widzów” — dodaje DeMaio. „Niewielu innym kamerom udałoby się tak wspaniale i bez rozpraszania widzów uchwycić efekty świetlne zmieniające się przy każdej piosence”. W ustawieniu ISO 5000 model VariCam LT rejestruje zachwycające obrazy ciemnych scen, nieosiągalne dla innych kamer.

Operator dodaje, że w celu stworzenia wersji emisyjnej koncert nagrano w jakości 4K z krzywą gamma V-Log. „Zespół firmy Panasonic pracował z wyprzedzeniem, aby przygotować tablicę LUT do przełączanego na żywo występu wyświetlanego na dużych wewnętrznych ekranach IMAG, z której skorzystaliśmy na wczesnych etapach postprodukcji” — dodaje. „Pod względem dopasowania kolorów wprowadziliśmy wyłącznie niewielkie zmiany z kamer LT do modeli UC3000 i UE70 — odzwierciedlenie kolorów było ogólnie doskonałe”.

Nagrania zewnętrzne z kamer UC3000 i UE70 odbywały się w formacie ProRes 4444 i trafiały do rejestratorów AJA Ki Pro. Poza pełnieniem obowiązków operatora filmowego DeMaio był również odpowiedzialny za nadzorowanie postprodukcji. Edycja emisji przygotowywanej dla stacji Sky News odbywała się w programie Adobe Premiere Pro, zaś korekcja kolorów w programie DaVinci Resolve. „Rejestrowaliśmy nagranie główne 4K z krzywą gamma V-Log, więc nie byliśmy świadomi pełni efektów aż do ukończenia korekcji kolorów” — dodaje DeMaio. „Szczegóły wręcz wyskakiwały z ekranu i wzniosły ten koncert na zupełnie inny poziom. Byliśmy po prostu zachwyceni”.

Pakiet obiektywów do kamery VariCam LT zawierał modele Canon Cine-Servo 17–120 mm 4K T2,95 PL, Fujinon 14–35 mm T2,9 Cabrio PL Zoom oraz Canon CINE-SERVO 50–1000 mm T5,0–8,9. Do kamer UC3000 zastosowano obiektywy Canon XJ95x8.6B HD DigiSuper 95x i Fujinon XA99x8.4 HD Digi Power.