• Professional Camera Solutions

NAGRYWANIE FILMU BAJECZNIE BOGACI AZJACI KAMERĄ VARICAM PURE.

VariCam Pure wybrano jako jedną z głównych kamer do sfilmowania komedii romantycznej Bajecznie bogaci Azjaci.

„Wiedziałem, że VariCam poradzi sobie z wyzwaniami związanymi z filmowaniem Bajecznie bogatych Azjatów ze względu na swoją wszechstronność i wytrzymałość”.

Vanja Černjul — autor zdjęć do Bajecznie bogatych Azjatów.

Wykorzystane produkty – VariCam Pure
Wyzwanie

Uzyskanie jak najlepszej jakości produktu podczas zaledwie 42 dni zdjęciowych w 38 lokalizacjach, często w trudnych warunkach pogodowych.

Rozwiązanie

Zastosowanie kamery VariCam Pure pozwoliło uzyskać większą elastyczność zarówno na planie, jak i w postprodukcji ze względu na dwie natywne czułości ISO.


Komedia romantyczna Bajecznie bogaci Azjaci, oparta na bestsellerowej powieści Kevina Kwana, opowiada historię Amerykanki azjatyckiego pochodzenia, która poznaje bliskich swojego chłopaka i odkrywa, że należą do jednej z najbogatszych rodzin w Singapurze. Reżyserem wyprodukowanego przez Warner Bros filmu jest Jon M. Chu (Iluzja 2, G.I. Joe: Odwet), a obsada aktorska jest w pełni azjatycka. Grają w nim między innymi Constance Wu, Henry Golding, Ken Jeong i Michelle Yeoh. To pierwszy hollywoodzki obraz z Azjatami w rolach głównych od czasu Klubu szczęścia, wyreżyserowanego przez Wayne'a Wanga w 1993 r.

Autorem zdjęć zarejestrowanych kamerami kinowymi VariCam Pure jest Vanja Černjul, ASC, HFC (The Perfection, Kroniki Times Square, Marco Polo). Černjul odkrył kinematografię w szkole filmowej na Uniwersytecie w Zagrzebiu w Chorwacji. Po ukończeniu studiów pracował jako kamerzysta dla BBC, CNN i NBC w trakcie konfliktu w byłej Jugosławii. „W 1991 r. nie mieliśmy dostępu do internetu, więc wszystkie nagrania z lokalizacji musieliśmy przesyłać łączem satelitarnym, co było bardzo drogie” — wyjaśnia Černjul. „Ciążyła na nas również ogromna presja czasowa, ponieważ jakość nagrań nie ma znaczenia, jeśli nie dostarczy się ich na czas. Wiele się wówczas nauczyłem o edycji nagrań bezpośrednio w kamerze oraz filmowaniu w różnych warunkach z wykorzystaniem dostępnego światła”.

„Czułem się komfortowo, mieszając różne czułości ISO z tego zakresu nawet w jednej scenie. Wyzwolenie się spod ograniczeń związanych z jasnością praktycznych źródeł światła dawało mi ogromną swobodę”.

Doświadczenie zdobyte przez Černjula podczas pracy w Azji Południowo-Wschodniej przy filmowaniu dwóch sezonów netfliksowego serialu Marco Polo odegrało ważną rolę w zdobyciu zatrudnienia przy produkcji „Bajecznie bogatych Azjatów”. W trakcie nagrywania Marca Polo Vanja poznał producenta Tima Coddingtona, który zaangażował się w produkcję Bajecznie bogatych Azjatów tuż po zakończeniu prac nad serialem. „Zakochałem się w tamtej części świata i naprawdę chciałem tam wrócić” — mówi Černjul. „Tim skontaktował mnie z reżyserem Jonem Chu i spodobało mi się jego podejście do tej historii. Jon z pasją podchodził do tego projektu i wyjawił mi, że chce, by Bajecznie bogaci Azjaci to była jego najpiękniejsza produkcja. Jon jest reżyserem skoncentrowanym na wrażeniach wizualnych, więc było to dla mnie ekscytujące wyzwanie. Praca nad tą produkcją okazała się wyjątkowym i przyjemnym doświadczeniem, a znaczenie kulturowe filmu przekroczyło nasze najśmielsze oczekiwania. To nie był łatwy projekt, ale dzięki koleżeństwu i dobrej atmosferze w naszym międzynarodowym zespole praca była frajdą”.


Według Černjula najważniejsze było uchwycenie i uwydatnienie piękna obiektów zdjęciowych. „Z doświadczenia wiem, że pogoda w tej części Azji dramatycznie się zmienia w ciągu dnia, zwłaszcza w sezonie monsunowym” — wyjaśnia. „Film kręciliśmy w 38 lokalizacjach w ciągu 42 dni zdjęciowych, więc musieliśmy szybko przemieszczać się z miejsca na miejsce wraz z aktorami, którzy musieli wyglądać doskonale i cały czas nosić zachwycające kostiumy. Łatwo można sobie wyobrazić, że upały, wilgotność i codzienne burze nie ułatwiały nam zadania. Na szczęście nasz znakomity projektant produkcji Nelson Coates znalazł sposób na osłonienie nas przed deszczem”.

Przy współpracy z Černjulem, zespołem produkcyjnym i projektantami kostiumów Chu opracował wizualne portfolio dla wszystkich działów wraz ze szczegółowymi wytycznymi dotyczącymi wyglądu i atmosfery każdej części opowiadanej historii. „Paleta kolorów w Nowym Jorku musiała kontrastować z tropikalnym Singapurem” — wyjawia Černjul. „W Singapurze było wiele różnych środowisk kulturowych i społeczno-ekonomicznych. Każde z nich musiało się wyróżniać wizualnie. Jestem zadowolony z naszej koordynacji mimo bardzo krótkiego czasu realizacji. Przeanalizowaliśmy wiele klasycznych hollywoodzkich komedii romantycznych z okresu świetności tego gatunku, przede wszystkim dlatego, że nie chcieliśmy, aby nasz film był do nich podobny. Pragnęliśmy mu nadać ponadczasowy wygląd”.

„Wiedziałem, że VariCam poradzi sobie z wyzwaniami związanymi z filmowaniem Bajecznie bogatych Azjatów ze względu na swoją wszechstronność i wytrzymałość”.

Černjul odkrył serię VariCam rok przed rozpoczęciem produkcji Bajecznie bogatych Azjatów, pracując nad serialem Kroniki Times Square dla HBO, który nakręcił kamerami VariCam 35. Podczas tamtych zdjęć Černjul był pod wrażeniem jakości obrazu rejestrowanego przez kamer VariCam przy wysokich czułościach ISO, które pomogły mu uzyskać charakterystyczny dla tego serialu styl nagrywania scen w słabym świetle. „Po tym doświadczeniu wiedziałem, że VariCam poradzi sobie z wyzwaniami związanymi z filmowaniem Bajecznie bogatych Azjatów ze względu na swoją wszechstronność i wytrzymałość, zwłaszcza w parze z rejestratorem VRAW2 firmy Codex do kamer VariCam Pure” — dodaje Černjul. „Możliwość filmowania w formacie 4K VRAW na matrycy, którą znałem i której ufałem, była dla mnie oczywistym wyborem”.

Černjul rejestrował nieskompresowane pliki VRAW 4K w formacie anamorficznym rozciągniętym do proporcji kadru 2,39:1. Nad filmem pracował ze swoim wieloletnim współpracownikiem, technikiem obrazowana cyfrowego Mattem Selkirkiem. Za poradą Dada Valentica wspólnie podjęli decyzję na wczesnym etapie przedprodukcji o zastosowaniu przestrzeni barw ACES. Selkirk opracował doskonałą tablicę LUT ACES, której używali w produkcji całego filmu. Nick Kay, partner Matta z Frame Logic Digital, miał żywe doświadczenie związane z pracą z przestrzenią ACES i kamerami VariCam, a jego uwagi były dla nas bardzo cenne, gdyż mieliśmy naprawdę mało czasu” — wyjaśnia Černjul. „Mając tablicę LUT, przetestowaliśmy ją z różnymi czułościami ISO i zdecydowaliśmy, że odpowiedni będzie dla nas zakres od ISO 800 (z bazowego 800) do ISO 2500 (z bazowego 5000). Czułem się komfortowo, mieszając różne czułości ISO z tego zakresu nawet w jednej scenie. Wyzwolenie się spod ograniczeń związanych z jasnością praktycznych źródeł światła dawało mi ogromną swobodę”.

Mając do dyspozycji elastyczność formatu VRAW kamer Pure, Černjul chciał rejestrować kinowe obrazy szerokokątne. Bardzo ważne było dla niego zachowanie anamorficznego wyglądu ujęć. „Nie chcieliśmy przycinać obrazów ani tracić rozdzielczości, co byłoby konieczne, gdybyśmy zastosowali w pełni anamorficzne obiektywy 2:1” — wyjaśnia Černjul. „Jedynym pozostałym wyborem były obiektywy anamorficzne Hawk 1,3×. Na szczęście miałem z nimi spore doświadczenie i bardzo dobrze mi się z nimi pracowało”.

 


Ostatnią scenę filmu nakręcono w Singapurskim ogrodzie Gardens by the Bay. Praca w tym zachwycającym punkcie orientacyjnym była dla Černjula prawdziwym zaszczytem. W scenie brała udział cała obsada, a także setki galowo ubranych statystów. Ponieważ ogród jest niezwykle popularny wśród turystów i uważany za dumę całego miasta, ekipa miała bardzo ograniczony czas na sfilmowanie sceny. Dla Černjula istotną kwestią było to, aby Chu i aktorzy mogli się swobodnie poruszać po planie. Ekipa chciała też uchwycić jak najwięcej otoczenia i panoramy miasta, więc poziom oświetlenia musiał być niski oraz odpowiednio skonfigurowany zarówno pod względem intensywności, jak i kolorów.

„Nasz wspaniały mistrz oświetlenia Julian White i jego asystent Nico Kalimerakis wpadli na genialne rozwiązanie” — mówi Černjul. „Zamontowali 12 ruchomych świateł na kładkach między superdrzewami (charakterystycznymi pionowymi ogrodami w kształcie drzew, o wysokości od 25 do 50 metrów). Julian mógł sterować każdym źródłem światła ze swojego iPada. Całą scenę nagraliśmy z użyciem świateł otoczenia oraz zamontowanych świateł ruchomych. Scenę tę musielibyśmy sfilmować nawet wtedy, gdyby oświetleniowcy nie wpadli na ten świetny pomysł. Nigdy wcześniej nie używałem ruchomych świateł, ale teraz to dla mnie standard”.

Kopię filmu skorygował Stephen Nakamura z Company 3. W trakcie zdjęć głównych Černjul rozświetlił film za pomocą tablicy LUT ACES, a Selkirk zastosował korekcje CDL w każdym ujęciu. Dzięki temu korygowanie kolorów przebiegło sprawniej, a Nakamura miał więcej czasu, by skupić się na podejmowaniu kreatywnych decyzji odnośnie do kolorów zamiast na korygowaniu niespójności.

Černjul jest bardzo zadowolony z efektu końcowego uzyskanego w Bajecznie bogatych Azjatach. „Ten film jest nie tylko ważnym krokiem milowym na drodze do równego udziału wszystkich ras w hollywoodzkich produkcjach, ale zebrał też niezwykle pozytywne oceny krytyków i widzów” — dodaje. „Jestem szczęśliwy, że mogłem wziąć udział w tej produkcji reprezentującej nowy trend w branży filmowej”.