• Professional Camera Solutions

BACH ROZBRZMIEWA W BARBICAN

Dzięki kamerom zdalnym Panasonic publiczność może być bliżej wydarzeń podczas festiwalu Sound Unbound w centrum sztuki Barbican. 

Festiwal jest wspólnym przedsięwzięciem centrum sztuki Barbican i jego partnerów artystycznych — Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej, Orkiestry Symfonicznej BBC, Britten Sinfonia, Academy of Ancient Music oraz Guildhall School of Music & Drama. W trakcie jednego weekendu odbyły się 64 krótkie koncerty prezentujące muzykę klasyczną w nowoczesnej interpretacji. Wzięli w nich udział zarówno dobrze znani artyści, jak i wschodzące gwiazdy znane ze świetnego kontaktu z publicznością.

Dla wielu była to wyjątkowa okazja, by poznać muzykę klasyczną z zupełnie innej strony, ciesząc się przy tym różnorodnością brzmień i nieformalną atmosferą.

„Staramy się dotrzeć do ludzi, którzy niekoniecznie słuchają stacji radiowych grających muzykę poważną” — powiedział Mark Bloxsidge, kierownik ds. technicznych w Barbican. „Jest to również sposób na przyciągnięcie młodszej publiczności. Staraliśmy się, by atmosfera była nieco luźniejsza niż na tradycyjnych koncertach muzyki klasycznej. Występy były krótsze, bilety — tańsze, a prezentowany materiał — bardzo różnorodny.

„Nasza oferta obejmowała wszystko od koncertów organowych w kościele św. Idziego po projekcje filmów i koncerty Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej i Orkiestry Symfonicznej BBC. Rozbrzmiewała muzyka średniowieczna i nowoczesna, utwory popularne oraz premiery”.

Do rejestrowania wydarzeń w sali głównej zostały wykorzystane łącznie cztery kamery zdalne Panasonic AW-HE130. Jedna z nich została zamontowana na listwie oświetleniowej i skierowana w stronę sceny. Drugą umieszczono na łuku proscenium po stronie sceny. Pozostałe dwie postawiono na statywach na scenie, by można je było przestawiać w przerwach między koncertami i zarejestrować jak najwięcej szczegółów. 

 

Kamera ta charakteryzuje się wysoką czułością i jest wyposażona w trzy nowe matryce typu MOS 1/2.86, które pozwalają na filmowanie w wysokiej jakości nawet w warunkach słabego oświetlenia.

Obraz był wyświetlany na czterometrowym ekranie projekcyjnym przez dwa projektory Panasonic o jasności 10 000 lumenów. Dodatkowe dwa projektory wyświetlały obraz z innych wydarzeń festiwalowych.

Mark Bloxsidge, kierownik ds. technicznych w Barbican: „Jesteśmy wdzięczni firmie Panasonic za wsparcie wydarzenia swoimi kamerami. Zdecydowanie wzbogaciły nasz festiwal.

„Publiczność przywykła do tego, że podczas festiwali i koncertów muzyki popularnej jest bliżej akcji na scenie dzięki gigantycznym ekranom. Tego właśnie oczekuje. Sound Unbound to próba zaprezentowania muzyki klasycznej szerszej publiczności. W końcu kiedyś to też była muzyka popularna.

Zbliżenia na artystów i dyrygenta były rejestrowane w jakości HD z zachowaniem krystalicznej czystości obrazu. Obraz był wyświetlany zarówno w audytorium, jak i we foyer, gdzie goście mogli za darmo oglądać relacje lub posłuchać koncertu w drodze na inne wydarzenie w ramach weekendowego festiwalu Sound Unbound.

Łatwa obsługa

System studyjny Panasonic obsługiwały zza kulis w sumie trzy osoby. Martin Shaw, dyrektor techniczny Barbican, oraz technik Jack Jordan zostali wyposażeni w kontrolery AW-RP120, które pozwalały każdemu z nich na zarządzanie dwiema kamerami.

Jeremy Garside, dyrektor ds. technologii Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej objął na weekend funkcję reżysera i korzystał z przełącznika AW-HS50. Jako muzyk bez problemu śledził wykonywane utwory i kierował pracą kamer, przełączając obraz z jednej sekcji orkiestry na drugą.

„Kierowanie operatorami kamer na koncertach rockowych jest zazwyczaj proste, ponieważ wszyscy członkowie zespołu cały czas grają razem” — dodał Mark Bloxsidge. „W przypadku utworów klasycznych całe sekcje orkiestry mogą nie zagrać ani nuty nawet przez pięć minut Musieliśmy wiedzieć, kiedy zabrzmią które instrumenty i odpowiednio pokierować ruchem kamer. Przełącznik AW-HS50 sprawnie przekazywał sygnał na kilka ekranów. Byliśmy zaskoczeni, że tak niewielkie urządzenie jest w stanie wykonać wszystko, co trzeba”.

„Wykorzystaliśmy kontroler AW-RP120, ponieważ mogliśmy dzięki niemu skorzystać z gotowych ustawień i przygotować ujęcia przed imprezą. Nasi operatorzy przygotowali wcześniej ujęcia sekcji instrumentów smyczkowych, dętych itd., dzięki czemu podczas koncertu mogli je zmieniać, naciskając jeden przycisk.

„Zaimponowała nam możliwość bardzo szybkiego sterowania dwiema kamerami za pomocą jednego kontrolera, bez konieczności wcześniejszego przeszkolenia techników. To doskonale świadczy o przydatności tych kontrolerów”.

Bezgłośna praca

W przypadku systemów instalowanych w Barbican trzeba też brać pod uwagę hałas. W gmachu nadal wykorzystywany jest system BTV, który został zainstalowany na początku XXI wieku. Jego wyposażenie składa się z czterech kamer Panasonic o standardowej rozdzielczości i prototypowego układu PTZ. Został on początkowo zainstalowany w ramach współpracy z BBC, ale nie nadaje się już do prowadzenia emisji z uwagi na rozdzielczość kamer.

„Istniejące konstrukcje zawierają wentylatory, a to może powodować problemy, ponieważ muzyka klasyczna nie jest wzmacniana, a niektóre sekcje są bardzo ciche. Z radością odkryliśmy jednak, że podczas tego długiego weekendu nie było słychać ani wentylatorów, ani pracy mechanizmów modelu AW-HE130” — dodał Mark Bloxsidge.