• Świetlana przyszłość Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Świetlana przyszłość Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Zjednoczone Emiraty Arabskie to kraj kontrastów — z jednej strony jest bardzo bogaty, ale jednocześnie stoi przed wyzwaniami zrównoważonego rozwoju. Właśnie te dwie kwestie były głównymi tematami prezentacji Emiratów na targach Expo w Mediolanie. Zwiedzający mieli okazję poznać zarówno historię, jak i przyszłość tego pustynnego kraju. 

Pawilon to prawdziwe arcydzieło zaprojektowane przez Foster Partners we współpracy ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. W zamyśle odwiedzający mieli wchodzić w przestrzeń przypominającą kanion pomiędzy dwoma pofalowanymi ścianami o wysokości 12 metrów. Projekt został zainspirowany starożytnymi zasadami planowania przestrzeni, dlatego ścieżki w pawilonie przywodziły na myśl wąskie uliczki i dziedzińce antycznych miast pustynnych.

Wygląd zewnętrzny budynku wzorowano na starożytności, ale wnętrze było niezwykle nowoczesne.

Od wejścia do audytorium prowadziła lekko nachylona rampa. Wzdłuż niej rozmieszczono urządzenia rzeczywistości rozszerzonej, które w ciekawy sposób przedstawiały historię Emiratów. W centrum pawilonu mieściło się najnowocześniejsze cylindryczne audytorium.

Firma Sysco Productions, będąca partnerem audiowizualnym, wykorzystała najnowsze technologie, aby przygotować przedstawienie, które przyciągało i zachwycało rzesze odwiedzających. Niemal każdego dnia przed budynkiem tworzyły się długie kolejki.

W audytorium odbywała się kreatywna wielokanałowa projekcja audiowizualna dla 130 gości na raz realizowana za pomocą pięciu projektorów PT-DZ21K firmy Panasonic.

Podczas niesamowitego pokazu kinowego o kącie wyświetlania 170 stopni widzowie poznali dorastającą w Dubaju dziewczynę. Sara opowiadała historię dynamicznie rozwijającego się kraju, którego największym wyzwaniem jest wyżywienie i zapewnienie dostępu do prądu nieustannie rosnącej populacji.   

Pepper's Ghost

Odwiedzający przechodzili do drugiego audytorium z ogromną instalacją pod tytułem „Pepper's Ghost” stanowiącą połączenie projekcji i autentycznych eksponatów, gdzie Sara — jako trójwymiarowa projekcja — kontynuowała opowieść. Na przykład w jednym momencie Sara podnosiła wirtualną pokrywkę prawdziwego naczynia, z którego wydobyła się wirtualna para.

„Wykorzystaliśmy dziesięć projektorów wyświetlających obrazy pionowo w dół na biały ekran projekcyjny umieszczony na podłodze. Widzowie patrzyli na 45-stopniową folię holograficzną, która działała jak lustro weneckie. Dzięki temu widzieli nie tylko światło odbite z podłogi, ale także wszystko, co zostało podświetlone za ekranem” — powiedział Chris Dunkin z firmy Sysco Productions.

Instalacja miała 23 metry długości oraz cztery metry wysokości i składała się łącznie z 17 projektorów PT-DZ21K firmy Panasonic. 

„Jasność instalacji była ogromna. Bez projektorów firmy Panasonic o dużej jasności nie uzyskalibyśmy realistycznego obrazu. Trójwymiarowa projekcja Sary wyglądałaby na półprzezroczystą, a nie taki efekt chcieliśmy uzyskać”. 

Future Talk

W ramach drugiego pokazu zwiedzający zamieniali się z obserwatorów w obserwowanych. Nagrania zwiedzających śpiewających do utworu hiphopowego nakręcone przez obsługę za pomocą specjalnej aplikacji przesyłano do serwera After Effects i odtwarzano w ramach pokazu „Future Talk”. Do wyświetlania po obu stronach ekspozycji nagrań o najwyższej jakości i doskonałym kontraście wykorzystano projektory PT-DZ21K firmy Panasonic o jasności 20 000 lumenów.

Po projekcji zwiedzający podążali ścieżką z kolejnymi interaktywnymi pokazami i cyfrowymi prezentacjami, w tym specjalnym eksponatem na cześć Dubaju jako organizatora targów Expo 2020.

System składał się z 11 projektorów, z czego pięć wyposażono w obiektywy krótkoogniskowe. Ich zadaniem było łączenie i mapowanie obrazów na okrągłym ekranie umieszczonym na podłodze. Efekt uzyskany dzięki cyfrowemu mapowaniu obrazów na okrągłe kształty unoszone z podłogi za pomocą hydraulicznych podnośników robił ogromne wrażenie.  

Mark Burgin, członek zarządu firmy Sysco Productions, powiedział — „Jesteśmy zachwyceni z rezultatu naszej pracy oraz reakcji zwiedzających. Naszym celem było stworzenie jednego z najbardziej zadziwiających pawilonów na targach Expo i myślę, że nam się to udało”.

Całodobowa praca

Opóźnienia w pracy nad budynkiem mocno skróciły harmonogram montażu systemu projekcyjnego. Firma Sysco musiała pracować przez całą dobę, aby w terminie skończyć projekt.

„Praca z projektorami Panasonic była dla nas ogromną przyjemnością. Montowaliśmy je praktycznie na miejscu budowy, więc były narażone na przecieki z dachu oraz duże zapylenie. Nie mieliśmy jednak z nimi żadnych problemów. Dzięki systemowi czterech lamp projekcje są niezawodne, a jest to szczególne ważne, gdy pomiędzy pokazami jest zaledwie kilka minut przerwy” — dodał Mark Burgin.