• Tworzenie pól pomysłów podczas targów Expo 2015 w Mediolanie

Tworzenie pól pomysłów podczas targów Expo 2015 w Mediolanie

Przed niemieckim pawilonem na targach Expo w Mediolanie tworzyły się jedne z największych kolejek. Do stworzenia interaktywnych prezentacji, które zachwyciły zarówno młodsze, jak i starsze osoby, wykorzystano najnowsze technologie projekcyjne, a cały pawilon nazwano „Polami pomysłów” (ang. Fields of ideas). 

Projekt ten był pomysłem niemieckiego ministerstwa gospodarki i energii, które powierzyło organizację i obsługę pawilonu w trakcie targów Expo 2015 w Mediolanie firmie Messe Frankfurt.

Projektowaniem, planowaniem oraz wykonaniem pawilonu zajęło się konsorcjum ARGE składające się z firm Milla & Partner (ze Stuttgartu), Schmidhuber (z Monachium) oraz Nüssli Deutschland (z miasta Roth w pobliżu Norymbergi). Firma Milla & Partner była odpowiedzialna za przygotowanie treści, projekt ekspozycji oraz multimedia. Zadaniem firmy Schmidhuber było planowanie ogólne, a także zaprojektowanie przestrzeni i architektury pawilonu, natomiast firma Nüssli zajęła się budową i zarządzaniem projektów. 

W szczytowym okresie pawilon odwiedzało 16 tysięcy osób dziennie. Każdy zwiedzający otrzymywał płytkę SeedBoard — zaskakujące innowacyjne narzędzie, które pozwalało oglądać prezentacje w ciekawy i interaktywny sposób. Płytki SeedBoard pełniły rolę ekranów do wyświetlania tekstów, obrazów, filmów i gier. Zwiedzający mogli za ich pomocą uruchamiać ekspozycje i sterować nimi.  

Do wyświetlania treści użyto jednoukładowych projektorów DLP PT-DZ570 firmy Panasonic w połączeniu z technologią czujników Optitrack.

Każda z 19 ekspozycji wykrywała do trzech płytek SeedBoard naraz i wyświetlała na nich spersonalizowaną treść w odpowiednim języku w oparciu o pozycję płytki oraz ułożenie specjalnych punktów na jej powierzchni

Podniesienie płytki powodowało wyświetlenie następnej treści. Zostało to sprytnie wykorzystane w projekcji prezentującej stopniowe oczyszczanie wód jeziora Bodeńskiego na przestrzeni ostatnich 50 lat. 

Przy zastosowaniu tak nowoczesnego pomysłu ważne było zorganizowanie krótkiej demonstracji działania tej technologii. Pierwsze pomieszczenie pawilonu zostało zaprojektowane specjalnie w tym celu. W tym miejscu zwiedzający mogli poznać ambasadorów oraz zaznajomić się z całą wystawą.

Siedem projektorów laserowych/LED PT-RZ470 wyświetlało prezentację objaśniającą sposób korzystania z płytek SeedBoard. Doskonała jasność oraz możliwość pracy przez 20 tysięcy godzin bez konserwacji oznaczały, że w trakcie sześciu miesięcy trwania targów projektory nie wymagały żadnych wymian ani napraw.

Ambasadorzy witali zwiedzających i przekazywali im motto targów: „Bądźcie aktywni!”

Przykładem „aktywnego” charakteru pawilonu były dwa parasole połączone z jednoukładowym projektorem DLP™ PT-DZ680 o jasności 6 tysięcy lumenów. Po otwarciu parasola prezentacja była wyświetlana na jego czaszy tak, by można ją było oglądać od spodu.

Również w tym przypadku zastosowano technologię Optitrack. Jasność projekcji odgrywała tutaj istotną rolę, ponieważ parasole umieszczono w mocno nasłonecznionym miejscu. Dzięki zastosowaniu tego projektora widoczność obrazu była idealna, a przekręcenie parasola w prawo powodowało wyświetlenie następnej treści.

Dwa kolejne projektory PT-DZ570 zostały zamontowane w dwóch kopułach w kształcie hełmów. Zwiedzających zachęcano do wchodzenia do nich i poruszania rękoma przed projekcją. Dzięki temu wyświetlana treść stawała się interaktywna.

Eva Reinsch, kierownik projektów w firmie Milla & Partner, powiedziała: „Projektory odegrały istotną rolę w tym przedsięwzięciu. Poza godzinami otwarcia mieliśmy niewiele czasu na prace konserwacyjne, więc niezawodność projektorów firmy Panasonic była dla nas niezwykle ważna”. 

„Pierwsze pomieszczenie miało zachęcić zwiedzających do odkrywania pozostałych obszarów pawilonu, więc musieliśmy wywrzeć na nich odpowiednie wrażenie. Wykorzystaliśmy hybrydowe projektory laserowe/LED o niskim zużyciu energii, nie tylko ze względu na doskonałą jakość wyświetlanych obrazów, ale również zgodność z tematem całego pawilonu oraz targów Expo — ekologią”.

Na targach Expo 2015 Niemcy zaprezentowały się jako tętniący życiem kraj pełen pomysłów i rozwiązań. Rolnictwo zostało przedstawione jako silny i nowoczesny sektor oraz jako nieodzowny element wyjątkowej kultury tego kraju. 

Marion Conrady, rzecznik prasowy niemieckiego pawilonu, powiedziała: „Pozostaliśmy wierni głównym tematom targów, czyli wyżywieniu planety i energii do życia”. Niemcy mogą stać się liderem w opracowywaniu rozwiązań umożliwiających zrównoważony rozwój w przyszłości. Nasz pawilon zaprezentował wiele innowacyjnych pomysłów, a interaktywne elementy oraz płytki SeedBoard zachęcały zwiedzających nie tylko do „bycia aktywnymi” w trakcie prezentacji, ale również po powrocie do domu.

„Były chwile, że zwiedzający musieli czekać w długich kolejkach na wejście do pawilonu. Gdyby okazało się, że niektóre wystawy nie działają lub nie są wciągające, byliby ogromnie rozczarowani. Firmie Milla & Partner udało się doskonale połączyć rozrywkę z edukacją. Jesteśmy zachwyceni reakcjami uczestników targów” — dodaje Marion.