• Rekonstrukcja przeszłości w Muzeum Historii Bolonii

Rekonstrukcja przeszłości w Muzeum Historii Bolonii

Tworzenie trójbocznej hologramowej piramidy i projekcji wideo 3D Sarkofagu małżonków przy użyciu 10 projektorów laserowych Panasonic

Studium przypadku przenosi nas w przeszłość — do cywilizacji Etrusków w roku 520 p.n.e. Przedsięwzięcie poświęcone jest Sarkofagowi małżonków w Muzeum Historii Bolonii.

Produkcja łącząca techniki holograficzne, mapowanie projekcyjne 3D i dźwięk przestrzenny została opracowana przez organizację Cineca pod technicznym nadzorem Franza Fischnallera i kierownictwem Giosuè Boetto Cohena. Produkcją zajęła się firma Acuson, której zadaniem było wykreowanie wszechstronnego audiowizualnego środowiska sprzyjającego duchowi opowieści.

Pomyślna cyfryzacja nagrobka liczącego ponad 2500 lat to nie lada wyzwanie. Jednak grupa badaczy zdołała zarejestrować każdy szczegół dzieła sztuki i dostarczyć organizacji Cineca ukryty skarb — cyfrowe dane przekształcone w pełnowymiarowy wirtualny model oraz niesamowitą instalację, która opowiada historię posągu.

Antonella Guidazzoli, dyrektor Laboratorium informacji wizualnej organizacji Cineca (VisiT Lab), i Gabriele Magagna, menedżer ds. produktu w firmie Acuson, chętnie opowiedzieli nam o szczegółach przedsięwzięcia:

„Cyfrowe odtwarzanie sarkofagu” — wyjaśnia Antonella Guidazzoli — „było złożonym procesem. Udało się go przeprowadzić tylko dzięki możliwości wyjęcia urny ze skrzyni ochronnej i jej otwarcia. Doprowadziło to nas do odkrycia dokumentacji z nowymi informacjami, które w przyszłości przydadzą się przy pracach rekonstrukcyjnych. Dane zostały pobrane za pomocą fotogrametrii i skanowania laserowego przez zespół badaczy z Włoskiej Narodowej Rady Badań (CNR), Uniwersytetu Bolońskiego i Fundacji Bruno Kesslera. Dwie osoby były odpowiedzialne głównie za kontynuację zadań związanych z pobieraniem i przetwarzaniem danych”.

„Byli to dyrektor Giosuè Boetto Cohen, który od wielu lat należy do czołówki osób zajmujących się innowacyjnymi rozwiązaniami w projektach z zakresu dziedzictwa kulturalnego i współpracujący przez pewien czas z organizacją Cineca, oraz Franz Fischnaller, światowej sławy pionier w produkcji wirtualnych instalacji z pogranicza sztuki i technologii. Pracując razem, zaprojektowali w ramach planu wystawy instalację, która wymagała elastyczności zarówno pod względem artystycznym, jak i technologicznym” — powiedziała Antonella Guidazzoli. 

„Co więcej, wydźwięk archeologiczny, wzmocniony muzyką i kreatywnymi sugestiami, połączono z najnowocześniejszą i zarazem niewidoczną technologią. Całym przedsięwzięciem kierował uzdolniony zespół menedżerów ds. technologii, którym udało się tchnąć życie w fabułę projektu i zgrać z teleinformatycznym środowiskiem produkcyjnym opartym na oprogramowaniu Blender i zespołowym podejściu interdyscyplinarnym stosowanym w Laboratorium technologii informacji wizualnej VisiT organizacji Cineca. Projekt Sarkofag małżonków” — podkreśla Antonella Guidazzoli — „jest kierowany do szerokiego grona odbiorców z całego świata i w każdym wieku. W przyszłości możliwa będzie ocena emocjonalnego zaangażowania odwiedzających na podstawie nagrań wykonanych za pomocą istniejących znormalizowanych protokołów oraz najnowszych odkryć z dziedziny nauki zajmującej się badaniem układu nerwowego. Co więcej, bogactwo cyfrowego zbioru danych umożliwi dalsze zastosowania multimedialne i nowe interaktywne przedsięwzięcia”.

W samym sercu projektu jest technologia firmy Panasonic.

Musieliśmy sprostać następującym głównym wymaganiom:

  1. Przygotowanie pełnowymiarowej wizualizacji 3D.
  2. Minimalizacja ograniczeń technologicznych między wystawą a odwiedzającymi.
  3. Wykorzystanie całej muzealnej przestrzeni wystawowej w Sala della Cultura w kontekście opowieści.
  4. Utworzenie instalacji przenośnej nadającej się do powielenia i dostosowania do innych miejsc wystawowych. Ten niezwykle cenny zabytek wiernie odwzorowano za pomocą 10 projektorów Panasonic PT-RZ670 z laserowym źródłem światła i szerokokątnym obiektywem HD z zoomem 0,8-1:1.

Dzięki połączeniu projekcji piętrowej i wykorzystującej łączenie krawędzi udało się tchnąć życie w stereoskopową rekonstrukcję urny. Jasność 6500 ANSI lumenów i niski całkowity koszt użytkowania (TCO) uzyskany przez wyeliminowanie prac konserwacyjnych są niezwykle ważne w środowiskach muzealnych. Źródło światła projektora ma certyfikat na 20 000 godzin działania. Wybrano zintegrowane rozwiązanie łączące architektoniczne mapowanie wideo 3D i holografię.

Uzyskany efekt 3D jest niesamowity. Tworzy go ponad 400 znalezionych fragmentów, które po rekonstrukcji tchnęły życie w Sarkofag małżonków.

Już od drzwi odwiedzających zachwyca niesamowite wrażenie nagłego wkroczenia w scenerię przepełnioną setkami małych fragmentów. 

„Ponieważ technologia autostereoskopowa nie jest jeszcze w pełni dopracowana, w instalacji wykorzystano trójboczną hologramową piramidę i system mapowania wideo 3D pokrywający łącznie 360 m2 powierzchni. Taki efekt uzyskano przy użyciu różnych projektorów Panasonic, które łącznie generują obraz o rozdzielczości 2000 x 8000 (H x W) pikseli, ożywiając ogromną powierzchnię mapowania mającą nawet do 12 metrów wysokości” — wyjaśnia Gabriele Magagna z firmy Acuson. — „Cała projekcja opiera się na całościowych obliczeniach dzielonych na poszczególne elementy i zarządzanych przez dwa zsynchronizowane sześciokanałowe serwery, co razem daje 12 kanałów”. 

„Powierzchnie ścian podzielono na dwie poziome części, na które pada obraz łącznie 10 projektorów laserowych. Na niższą część (o wysokości do 4 m) pada obraz czterech projektorów (dwóch bocznych i dwóch środkowych), które działają w trybie łączenia krawędzi. Za górną część (o podstawie długości 14 m i wysokości 8 m) odpowiada sześć laserowych projektorów zainstalowanych piętrowo w celu zapewnienia większego i jaśniejszego obrazu. Celem tego typu projekcji jest mapowanie ścian oraz, w różnych momentach, projektowanie krótkiego filmu, który trwa nieco ponad 10 minut. Zgodnie z rekomendacją firmy Panasonic wykorzystaliśmy oprogramowanie Geometry Manager Pro do obsługi każdego projektora, by osiągnąć absolutną precyzję przez łączenie krawędzi i projekcję piętrową”.

„Projektory zamontowano w aluminiowym stelażu, który przymocowano do ściany w celu zwiększenia stabilności. Każdy projektor wzmocniono wspornikami montażowymi, szczególnie istotnymi w przypadku projektorów działających w trybie projekcji piętrowej” — dodała Gabriele Magagna. 

„Wybór projektorów laserowych nie był przypadkowy. Korzyści są powszechnie znane: brak konieczności wymiany lamp czy filtrów. W takim miejscu jak muzeum, gdzie codziennie przewijają się setki odwiedzających, ograniczenie prac konserwacyjnych to ogromna zaleta: usługi świadczone są bez wymuszonych przerw. Co więcej, światło generowane przez te projektory nie słabnie, a kolory nie blakną z czasem. Efekt końcowy to jasny i ostry obraz reprodukcji o wysokiej rozdzielczości”.