Największa ściana projekcyjna na świecie w Centrum marki Adidas

Globalny lider branży odzieży sportowej Adidas  ma siedzibę główną w pobliżu miejscowości Nuremburg w Niemczech. Znajduje się w niej Centrum marki, w którym utworzono najdłuższą na świecie ścianę projekcyjną składającą się z 25 projektorów Panasonic rzucających obraz o niezwykłej długości 105 metrów.

Przekraczanie granic jest typowe dla marki adidas. Z tego typu myśleniem można spotkać się w całym Centrum marki, które jest miejscem spotkań firmowych z kluczowymi klientami europejskimi oraz prezentacji przyszłych produktów i celów marki.

Zacząć od budynku

Prace nad Centrum marki rozpoczęto w kwietniu 2005 r. po wyborze jednego z 300 biur architektonicznych. Podczas trwającej 12 miesięcy budowy zainwestowano 30 mln EUR. Wybrane biuro — Viennabased Querkraft Architekten — wydało te pieniądze na stworzenie budynku zgodnego z krytyczną specyfikacją firmy  Adidas. Stefan Sinnberg, kierownik projektu w Centrum marki, powiedział: — „Mieliśmy wizję tego, jak powinien wyglądać budynek. Chcieliśmy, aby marka była postrzegana przez klientów w najlepszy możliwy sposób. Budynek musiał reprezentować firmę i markę. Używamy hasła «form follows function» (forma podąża za funkcjonalnością) i chcieliśmy zastosować je do budynku”.

W związku z tym zaprojektowano budowlę o powierzchni 12 500 metrów kwadratowych, która przypominałaby wnętrze stadionu sportowego — z dużą ilością betonu i szklanych powierzchni, metalową, wewnętrzną strukturą, malowanymi na czarno elementami,  a także dużymi, stopniowanymi obszarami, które reprezentowałyby krzesełka typowe dla aren sportowych.

Powierzchnia częścią dzieła sztuki

Niewątpliwą zaletą wystroju budynku jest przełomowa ściana projekcyjna, która jednak stanowiła spore wyzwanie dla konsultantów IB Duschl pracujących nad audiowizualnymi aspektami Centrum marki. Jak mówi Sinnberg, firma Adidas nalegała, aby obraz był rzucany bezpośrednio na wewnętrzną, betonową ścianę.

„Chcieliśmy pokazać, że wyświetlanie obrazów na betonie jest możliwe. Zadaliśmy sobie pytanie, czy chcemy jaskrawych obrazów, takich jak na ekranach LCD, czy chcemy, aby były wyświetlane na betonie, co pasuje do naszej koncepcji? Projekcje na ścianie były prowadzone podczas wielu wydarzeń, więc warto było zrobić to w ten sposób” — wyjaśnia. 

Duża jasność ma podstawowe znaczenie

Wybór trzyukładowych projektorów DLP Panasonic PT-D7700 sprowadzał się do kilku czynników, w tym jakości obrazów na tej niezwykłej powierzchni.

Negatywny wpływ na nią ma duża ilość światła wpadającego do pomieszczenia przez szklane ściany zewnętrzne. Sinnberg mówi, że duża jasność zapewniana przez te urządzenia miała podstawowe znaczenie. Na ich korzyść przemawiała również odporność ograniczająca konieczność konserwacji.

Do zalet należały także niewielkie rozmiary i białe obudowy, dzięki którym urządzenia pasują do metalowej struktury budynku.

Ustawienie blisko siebie 25 projektorów również mogło stanowić problem ze względu na hałas podczas użytkowania. Chłodzenie powietrzem byłoby zbyt głośne, ale dzięki chłodzeniu cieczą urządzenia firmy Panasonic mogą działać bardzo cicho, jak powiedział Sinnberg. Pomaga to również zneutralizować ciepło generowane podczas długiego użytkowania w godzinach od 7:30 do 19:00 od poniedziałku do piątku.

Każdy projektor wyświetla obraz o szerokości około 4 m, który jest fragmentem większego obrazu na całą ścianę o długości 105 m. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu skomplikowanego oprogramowania Stumpfl, które dzieli cały obraz i wysyła poszczególne sekcje do odtwarzaczy przypisanych do określonych projektorów. Materiał jest odtwarzany w pętli i został utworzony przez firmę Adidas na każdy z dwóch sezonów produktowych. Każde wideo trwa 60 minut i jest przeznaczone na sezon wiosna/lato lub jesień/zima.

Elastyczność i kontrola

Panel sterowania związany ze ścianą projekcyjną wyświetla informacje o stanie wszystkich 25 projektorów i umożliwia przełączanie między programami. Tła wyświetlanych obrazów wideo można zmienić, aby dodać obramowanie z nazwy adidas i słynnego logo z trzema paskami. W tych ramach można wyświetlać materiał telewizyjny aż z 11 kanałów, w tym CNN i MTV.

Jak powiedział Sinnberg, dzięki temu rozwiązaniu audiowizualnemu w Centrum marki można wyświetlić film przedstawiający biegacza lub pływaka poruszającego się wzdłuż całej ściany. Rozważa się przyjęcie takiego rozwiązania w przyszłości. Elastyczność zapewniana przez projektory i oprogramowanie sterujące umożliwia używanie ściany projekcyjnej do prezentacji i pokazywania odwiedzającym kluczowym klientom powitalnych obrazów.

Następcą modelu PT-D7700 jest PT-DS100.

Aby uzyskać więcej informacji na temat oferty instalacji projektorów, należy kliknąć tutaj