• Mariaż sztuki i wzornictwa

Mariaż sztuki i wzornictwa

Zaprezentowana na Fuori Salone instalacja KŪKAN powstała ze 140 wyświetlaczy Panasonic do ścian wideo.

Podczas Fuori Salone 2016 zaprezentowano siedem ogromnych kolumn wykonanych ze 140 profesjonalnych, 55-calowych wyświetlaczy do ścian wideo. Widzowie mogli na nich podziwiać obrazy nawiązujące do unikalnego spojrzenia Japończyków na świat oraz do piękna natury tego kraju.

Zorganizowany między 12 a 17 kwietnia 2016 roku w Mediolanie cykl wydarzeń Fuori Salone był częścią Milan Design Week. Impreza, podczas której zaprezentowało się 160 krajów, przyciągnęła ponad 370 tysięcy odwiedzających. Ma ona ogromny wpływ na branżę i daje początek najnowszym globalnym trendom we wzornictwie. W ostatnich latach jej rola ewoluowała — to już nie tylko wystawa wzornictwa, ale również platforma ekspresji dla wielu różnych marek.

W tym roku firma Panasonic zamówiła instalację KŪKAN znaną również pod nazwą „Invention of Space” (Wynalezienie przestrzeni), która połączyła technologie dźwięku oraz obrazu Panasonic i została zaprezentowana w dzielnicy Brera.

Na instalację składało się 140 paneli TH-55LFV5, z których wykonano siedem kolumn, każda o wysokości ponad sześciu metrów. Instalacja połączyła tradycyjną kulturę Japonii oraz technologie najnowszej generacji, dzięki którym ożyły zachwycające obrazy nawiązujące do dziedzictwa Kraju Kwitnącej Wiśni.

Każdy z siedmiu wymiarów przedstawiał historię kultury od starożytności do współczesności, a całość złożyła się na przestrzeń będącą niewyczerpanym źródłem inspiracji oraz początkiem nowego, nieznanego wymiaru.

Instalacja otrzymała Nagrodę publiczności przyznawaną w ramach Milano Design Award 2016 — oficjalnego konkursu organizowanego przez dzielnice i organizacje wspierające Fuori Salone.

Nagroda publiczności to nowa kategoria ustanowiona w tym roku. Z 1200 wszystkich instalacji nominowano 16 najciekawszych, a następnie goście mogli głosować na najlepszą z nich za pomocą aplikacji na smartfony.

Podczas ceremonii otwarcia producent Shuichi Furumi w następujący sposób przedstawił instalację: „Stworzyliśmy trójwymiarową przestrzeń za pomocą 7 kolumn i 140 monitorów — uzyskaliśmy w ten sposób 7 wymiarów. Zachęcam, aby spojrzeć na tę instalację jak na instrument pozwalający odkrywać nowe wymiary. Rozbija ona znaną nam przestrzeń i tworzy nową. Daje początek czasowi w przestrzeni. Warto poświęcić nieco czasu na spacer wśród tych kolumn. Przejść między nimi. Poczuć głębię japońskiej kultury i całkowicie zanurzyć się w nieznanej, nieodkrytej dotąd przestrzeni”.

Każda z siedmiu kolumn została wykonana z 20 profesjonalnych wyświetlaczy LFV5 o przekątnej 55 cali. Dzięki minimalistycznemu wzornictwu oraz grubości zaledwie 122 mm ekrany LFV5 idealnie sprawdzają się jako elementy instalacji w przestrzeni publicznej. 

„Ludzie byli zachwyceni, niektórzy nawet kładli się na plecach, aby móc podziwiać kolumny z innej perspektywy”.

Dzięki jasności 500 cd/m², zapewniającym szeroki kąt widzenia panelom IPS D-LED oraz powłoce antyodblaskowej, która minimalizuje efekt odbicia światła z otoczenia, obrazy były doskonale widoczne niezależnie od poziomu oświetlenia.

Ponadto za sprawą ramek ekranów o szerokości 5,3 mm wyświetlane obrazy były wyraziste i dynamiczne, a wszystkie efekty przejścia wyglądały naturalnie i zachwycały płynnością. W charakteryzujących się niskim zużyciem energii ekranach zastosowano też system podświetlenia LED, który zapewnia lepszą głębię czerni oraz wskaźnik kontrastu.

Shuichi Furumi, prezes spółki SD Associates, Inc., która odpowiadała za cały projekt i produkcję, powiedział — „Dzięki obrazom stworzyliśmy nieznaną przestrzeń. Myślę, że to pierwsza taka instalacja na świecie. Widzowie byli zachwyceni, oglądali uważnie każdą kolumnę, chodzili między nimi, siadali, a nawet kładli się na plecach, aby spojrzeć na instalację z nowej perspektywy. Wiele razy słyszeliśmy wypowiadane w zachwycie »Bravissimo!« . Nie moglibyśmy sobie wymarzyć żadnej lepszej nagrody. Dziękujemy Wam wszystkim”.

„Wiele razy słyszeliśmy wypowiadane w zachwycie »Bravissimo!«”

Instalacja przedstawiała przekrojowe spojrzenie na dziedzictwo Japonii od starożytności. Oczom widzów jeden po drugim ukazywały się obrazy nawiązujące do rozumienia kontrastów i granic w Japonii. Przedstawiały one zdarzenia historyczne, naturę, kulturę oraz sztukę, które są żywe po dziś dzień. To niewyczerpane źródło inspiracji, dzięki któremu każdy mógł zobaczyć, co nas łączy i co nas różni.

Masao Ochiai, dyrektor kreatywny w firmie Montage Inc., która stworzyła te obrazy, powiedział — „Wiele osób chciało uścisnąć moją dłoń w podziękowaniu za doskonały spektakl, inni słuchali uważnie wyjaśnień na temat poszczególnych obrazów. Widok tak wielu widzów zachwyconych instalacją to dla twórcy największa radość. Bardzo się cieszę, że miałem możliwość uczestniczyć w tym projekcie, i chciałbym z całego serca podziękować wszystkim pracownikom produkcji oraz ekipy technicznej za ich wspaniałą pracę”.