• Jasna wizja przyszłości zaprezentowana na ścianach praskiego pałacu

Jasna wizja przyszłości zaprezentowana na ścianach praskiego pałacu

13. praskie Quadriennale Scenografii i Przestrzeni Teatralnej, czyli prestiżowa europejska impreza dla scenografów teatralnych i widowiskowych, odbyło się w dniach od 18 do 28 czerwca 2015 r. Z ramienia brytyjskiego stowarzyszenia scenografów Wielką Brytanię reprezentowała na nim ekipa Backstage Academy.

Zademonstrowała ona technikę mapowania projekcyjnego, która jest coraz częściej wykorzystywana przy przygotowywaniu scen w teatrach, operach i salach koncertowych i która wykracza poza zwykłą projekcję tła.

Backstage Academy to działająca w Wielkiej Brytanii organizacja szkoląca specjalistów dla sektora rozrywkowego. Odgrywa ona istotną rolę w kształceniu osób zajmujących się przygotowaniem projekcji oraz kreatywnych projektantów, oferując studia, krótkie kursy i programy szkoleniowe dla adeptów branży, profesjonalistów i społeczności lokalnych.

Studenci prowadzonych przez Backstage Academy studiów licencjackich w zakresie produkcji wizualnej zdobyli nagrodę jury festiwalu za imponującą i wykorzystującą technologię łączenia krawędzi instalację, która została zaprezentowana w barokowym praskim pałacu Clam-Gallas.

Przygotowania

Backstage Academy dostosowuje swoją ofertę edukacyjną do wymagań rynku, współpracując z największymi profesjonalistami i szybko reagując na konkretne potrzeby branży. W ten sposób działa także firma Panasonic, która zajmuje się opracowywaniem produktów zaspokajających konkretne oczekiwania i rozwiązujących konkretne problemy. Dlatego też produkty Panasonic stanowiły idealny wybór dla uczestniczącej w praskim Quadriennale ekipy Backstage Academy.

Oferta sponsorska firmy Panasonic oznaczała dla Backstage Academy wsparcie ze strony profesjonalnego producenta. Dzięki niej studenci mogli skorzystać z najnowszych narzędzi wykorzystywanych w branży rozrywkowej.

Jasność, rozdzielczość i kontrast — projektory Panasonic sprawdziły się świetnie w odniesieniu do każdego z tych parametrów...”

Widowisko Make/Believe zostało przygotowane na praskie Quadriennale przez studentów Backstage Academy z wykorzystaniem aparatów Panasonic Lumix GH4, które pozwoliły uchwycić wszystkie szczegóły w jakości 4K. Studenci używali czterech projektorów Panasonic PT-DZ680, aby urzeczywistnić swoje widowisko z wykorzystaniem techniki mapowania projekcyjnego.

Praca nad montażem poszczególnych sekwencji oraz filmowaniem i rejestrowaniem makiet scenicznych oraz odręcznych rysunków przygotowanych niegdyś na potrzeby 30 spektakli teatralnych przez 22 projektantów trwała sześć tygodni.

„Możliwość korzystania ze wspaniałych makiet scenicznych i odręcznych szkiców autorstwa najlepszych światowych projektantów stanowiła niesamowite źródło inspiracji. Dzięki aparatom Lumix GH4 mogliśmy zarejestrować je w postaci cyfrowej i przekształcić w pochłaniający całą uwagę cyfrowy obraz” — mówi Kate Burnett, kurator widowiska Make/Believe.

Wspaniały sukces

W ramach widowiska Make/Believe wykorzystano technikę mapowania projekcyjnego, aby dać widzom możliwość doznania fantastycznych wrażeń. Mapowaniem objęto trzy wewnętrzne ściany pałacowe, które nie tworzyły kształtu kwadratu. Obraz był wyświetlany wokół trzech wejść z rozdzielczością 6876 x 1200 pikseli. Projektory były obsługiwane przez serwery multimedialne d3. Umożliwiły one studentom przeprowadzenie wstępnej wizualizacji, dokonanie symulacji obszaru projekcji, a także określenie, jakie projektory Panasonic sprawdzą się najlepiej w trudnej przestrzeni wewnątrz budynku.

„Projektory PT-DZ680 spełniły wiele naszych wymagań dotyczących trudnego obszaru mapowania. Musieliśmy pokonać ograniczenia związane z mocą i wagą projektora, zajmowanym przez niego miejscem, a także bardzo krótką odległością rzutu. Jasność, rozdzielczość i kontrast — projektory Panasonic sprawdziły się świetnie w odniesieniu do każdego z tych parametrów. Stanowią one wydajne i kompaktowe rozwiązanie, które doskonale nadaje się do tego rodzaju instalacji” — zaznaczyła Shannon Harvey, kierownik kursu.

Dzięki projektowi Make/Believe siedmiu studentów kierunku produkcja wizualna mogło odegrać istotną rolę przy przygotowaniu przełomowego widowiska i przyczynić się do sukcesu na największym na świecie festiwalu scenografii.