• Ściana wideo odmienia studio programu informacyjnego kanału ARTE

Ściana wideo odmienia studio programu informacyjnego kanału ARTE

W październiku 2014 roku zarząd kanału ARTE zadecydował o odświeżeniu swojego telewizyjnego programu informacyjnego.

ARTE to europejski publiczny kanał telewizyjny emitujący programy kulturalne. Został założony przez Niemcy i Francję w 1991 roku, a jego siedziba mieści się w Strasburgu. Jego misją jest szerzenie wiedzy wśród Europejczyków. Kanał emituje programy trafiające do 165 milionów gospodarstw domowych, a 85% z nich jest produkowanych w Europie.

Wciąganie widzów w bieżące sprawy

Zarząd kanału postawił na bezpieczne rozwiązanie — powierzył stworzenie nowego systemu Philippe Désertowi, który we współpracy z Christophem Valdéjo i firmą Générale Studio wpadł na ciekawy pomysł. Podstawowym założeniem było stworzenie widzom wrażenia zanurzenia się obrazie, przy jednoczesnym wyróżnieniu osoby prezentera.

Zespół postanowił stworzyć nową scenografię składającą się z trzech ścian wideo. Instalacja wymagała 20 profesjonalnych ekranów: 12 ekranów w orientacji poziomej, z których miała składać się tylna ściana wideo, 5 ekranów bocznych w orientacji pionowej oraz 3 ekranów umieszczonych poniżej biurka prezentera. Docelowo pierwszy program informacyjny miał być wyemitowany 5 stycznia 2015 roku o godzinie 19:30.

Zadaniem Bruno Vitiego, kierownika projektów audiowizualnych w dziale technologicznym kanału ARTE, było ukończenie tego projektu w granicach zakładanego budżetu oraz w ciągu zaledwie trzech miesięcy.

 

Niezawodne rozwiązanie do bezpiecznego nadawania programów telewizyjnych

Aby zapewnić widzom doskonałe wrażenia, ściany wideo muszą spełniać wiele kryteriów estetycznych (np. mieć odpowiednią wagę, rozmiar i ostrość krawędzi), wyświetlać obrazy o najwyższej możliwej jakości, a także umożliwiać bezpieczne nadawanie programów. W przypadku kanału ARTE nowy ekran TH-55LFV70 firmy Panasonic był naturalnym wyborem. Te 55-calowe ekrany do ścian wideo z wyjątkowo wąskimi ramkami o grubości 3,5 mm łączą w sobie niezawodność z wysoką jakością obrazu.

Jakość obrazu na zasadnicze znaczenie, ale w przypadku programów informacyjnych emitowanych na żywo istotna jest również ciągłość wyświetlania. 

Tryb automatycznej zmiany sygnału (z wykorzystaniem funkcji przełączania awaryjnego Failover/Failback) zapobiega przerwom w transmisji obrazu. Dwa porty DVI-D oraz porty HDMI, DisplayPort i USB z technologią DIGITAL LINK umożliwiają automatyczne przełączenie na alternatywne źródło, jeśli główny sygnał wideo zostanie przerwany. 

Wybrane rozwiązanie jest więc w pełni zgodne ze specyfikacją oraz wszelkimi innymi standardami technologicznymi, a jednocześnie nie przekracza zaplanowanego budżet

 

Realizacja projektu

Ekrany zostały zamontowane na regulowanych wspornikach, dzięki czemu w razie potrzeby można je łatwo wymienić.

W trybie normalnym każdy ekran odbiera sygnał Full HD. Głównym źródłem sygnału jest system Watchout*. Natomiast tryb Rescue pozwala na automatyczną zmianę sygnału wejściowego, dzięki czemu utrzymuje ciągłość wyświetlania obrazu. Zapasowe obrazy i filmy można zachować zarówno na serwerze, jak i na karcie pamięci USB. Systemu można też używać do sterowania różnymi funkcjami połączenia PJ Link, na przykład włączania lub wyłączania ekranów lub zmieniania sygnałów wejściowych.

Ekipy techniczne miały bardzo mało czasu na dostosowanie i zmodernizowanie systemu. Regulacje obrazu, których celem było znalezienie odpowiedniej równowagi pomiędzy obrazami z ekranów a postacią prezentera, trwały dodatkowy tydzień.

„Wybrane przez nas ekrany zostały po raz pierwszy zastosowane w kontekście studia telewizyjnego. Dlatego cenimy zaangażowanie i pomoc ekipy technicznej w tym przedsięwzięciu. Dzięki wspólnemu wysiłkowi udało nam się stworzyć system idealny” — dodał Bruno Viti, kierownik projektów audiowizualnych kanału ARTE.

Opinie

Nowe studio pojawiło się po raz pierwszy w programie na żywo 12 stycznia 2015 roku.

„Naszym początkowym pomysłem było zagwarantowanie widzom zupełnie nowych wrażeń z oglądania programu informacyjnego. Chcieliśmy odejść jak najdalej od konwencjonalnej konfiguracji biurka z ekranem za plecami prezentera” — twierdzi Philippe Désert, który wraz z Christophem Valdéjo zaprojektował wygląd nowego studia programu informacyjnego kanału ARTE. „Naszym celem było stworzenie widzom wrażenia zanurzenia się w obrazie, dlatego naturalnie nasz wybór padł na te ekrany. Dzięki nim możemy przybliżać widok, wyświetlać ujęcia z bardzo bliskiej odległości i eksperymentować z formatami”.

„Łącznie kupiliśmy 24 ekrany. Minęły cztery miesiące, wprowadziliśmy parę poprawek redakcyjnych oraz zmian pod względem wyświetlanej zawartości i jesteśmy zadowoleni z efektów. To rozwiązanie zachowuje idealną równowagę pomiędzy ceną a jakością. Dobrze znaliśmy już markę Panasonic. Korzystaliśmy ze sprzętu tej firmy od ponad sześciu lat i nie mieliśmy z nim żadnych problemów” — dodaje Bruno Viti.

„Ekrany firmy Panasonic spełniły nasze oczekiwania. Nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że rezultat będzie przekonujący i zadowalający. Te ekrany są również łatwe w montażu. Doceniamy także elastyczność i innowacyjność marki” — podkreśla Philippe Désert.

Philippe Désert urodził się w 1984 roku, czyli wtedy, gdy we Francji pojawił się popularny płatny kanał telewizyjny. Jest on ekspertem w dziedzinie projektowania scenografii studiów telewizyjnych. W 2000 roku założył firmę „Générale Studio”, która jest aktualnie jednym z najbardziej cenionych dekoratorów, zarówno na rynku aranżacji scen i imprez, jak i w branży medialnej.

* DATATON Watchout to wieloekranowy multimedialny system emisyjny, którego francuskim dystrybutorem jest firma Videmus.