• Skullmapping's 'Gallery Invasion'

Skullmapping powtarza swój sukces w projekcie „Gallery Invasion”

Nowatorski duet z Belgii wykorzystał projektory Panasonic w nowym, zabawnym projekcie mapowania

Po sukcesie produkcji „Le Petit Chef”, która zebrała pięć milionów wyświetleń w YouTube, belgijski duet Skullmapping tworzony przez Antoona Verbeecka i Filipa Sterckxa przechodzi ze świata kuchni do świata sztuki w swoim nowym projekcie „Gallery Invasion”.

Artyści wykorzystali projektor Panasonic PT-VZ570 w połączeniu ze specjalną głowicą lustrzaną Dynamic Projection Institute, która została umieszczona przed obiektywem. Programowalne, mechaniczne lustro może obracać się w zakresie 270 stopni oraz przechylać w górę i w dół, pozwalając w ten sposób obrazom na przeniknięcie do pomieszczenia.

Akcja „Gallery Invasion” rozgrywa się we własnej galerii Antoona w Leuven, w Belgii. Cała przestrzeń służy do tego, aby przedstawić jego dotychczasowy dorobek artystyczny.

„Wykorzystaliśmy ten projektor, ponieważ oferuje rozdzielczość WUXGA, generuje obraz o odpowiedniej jasności i zapewnia głębię czerni, która jest wystarczająco bliska rzeczywistości”.

Bohaterem instalacji jest małpka oraz miniaturowa postać, która zamalowuje sprayem jej obrazy. Rozpoczyna się pościg zdenerwowanego artysty za wandalem, który obejmuje całe pomieszczenie. Skacząc od obrazu do obrazu, postacie przemieszczają się po galerii od ściany do ściany.

Projekt zyskał już dużą popularność — film przedstawiający instalację zebrał 20 milionów wyświetleń na Facebooku.

Kompaktowy projektor PT-VZ570 umożliwia 7000 godzin pracy bez konserwacji. Dzięki funkcji przesunięcia obiektywu w poziomie i pionie oraz korekcji perspektywy po umieszczeniu projektora pionowo na ścianie możliwe było uzyskanie projekcji pod różnymi kątami, bez której nie byłoby instalacji Gallery Invasion.

„Dla nas jest to przede wszystkim projekt badawczo-rozwojowy, dlatego chcieliśmy pokazać, co można osiągnąć tą techniką” — powiedział Filip. „W tym przypadku film był dla nas ważniejszy niż odbiór instalacji na żywo, ale planujemy już odtworzenie tego projektu na większą skalę dla szerszej publiczności”.

Podstawowa funkcja Daylight View w projektorze PT-VZ570 pomaga również w utrzymaniu jasności, wyrazistości i ostrości projekcji, nawet w intensywnie oświetlonym obszarze galerii, gdzie obrazy są wyróżnione światłami punktowymi.

„Dużo podróżujemy, dlatego sporo czasu spędzamy na lotniskach. Niemal wszystkie z nich mają ogromne, białe sufity, na których świetnie wyglądałaby przemieszczająca się projekcja” — powiedział Filip. „Albo wyobraźmy sobie King Konga wyświetlonego w pełnych rozmiarach, wspinającego się i skaczącego po budynkach!”.

„Kwestie techniczne stanowiły wyzwanie, ponieważ nigdy wcześniej nie pracowałem z głowicami lustrzanymi” — dodał Filip. „Ten projekt pozwolił nam również lepiej wykorzystać głowicę lustrzaną. Dotąd była głównie stosowana do przemieszczania grafik lub filmów, ale nigdy nie służyła do tworzenia skomplikowanych animacji, gdzie postacie muszą znaleźć się dokładnie w wyznaczonych miejscach w określonym czasie”.

„Przyzwyczailiśmy się już do mapowania na wszelkiego rodzaju obiektach, ale postacie biegające swobodnie po ścianach, suficie, a nawet podłodze, wyświetlane za pomocą jednego projektora i dyskretnie rozmieszczonej instalacji, to magiczny widok”.

Filip wykorzystał serwer multimedialny MDC-X firmy Dynamic Projection Institute do zaprogramowania głowicy lustrzanej. Skonfigurował ją tak, by śledziła ruch zgodnie z przygotowaną animacją.

„Wykorzystaliśmy ten projektor, ponieważ oferuje rozdzielczość WUXGA (1920 x 1200), generuje obraz o odpowiedniej, dostosowanej do projektu jasności (4800 lumenów) oraz zapewnia głębię czerni, która jest wystarczająco bliska rzeczywistości”.

 

„Postacie biegające swobodnie po ścianach, suficie, a nawet podłodze, wyświetlane za pomocą jednego projektora i dyskretnie rozmieszczonej instalacji, to magiczny widok”.

„Zazwyczaj przy wyświetleniu czarnego koloru widać szary prostokątny kształt. W tym przypadku byłby to czarny prostokąt przemieszczający się po ścianie wraz z animacją, co oczywiście rozwiałoby iluzję”.

Duet Skullmapping połączył również projekcję z dźwiękiem. Efekty dźwiękowe stworzyli projektanci z agencji Roundhouse — dzięki nim dźwięk towarzyszy ruchowi od lewej do prawej strony. Głośniki rozmieszczone w pomieszczeniu umożliwiły przemieszczanie dźwięku wokół galerii wraz z animacją, uzupełniając w ten sposób projekcję.