Cyfryzacja kolei z tabletami Panasonic Toughpad

Belgijska kolej (NMBS) zdecydowała się wdrożyć wzmocnione tablety Panasonic, aby służyły konduktorom jako terminale do sprzedaży i skanowania biletów. To oznacza, że wraz z końcem 2015 r. w NMBS zakończono proces cyfryzacji, w wyniku którego zrezygnowano ze sprzedaży w pociągach biletów papierowych, a co za tym idzie z terminali z wbudowanymi drukarkami, które były ciężkie i awaryjne.

Pierwszą cyfrową transformację belgijskie koleje przeszły już 10 lat temu, wprowadzając narzędzie o nazwie IBIS. Dzięki niemu ponad 2500 konduktorów miało dostęp do danych przesyłanych elektronicznie, a także możliwość sprzedawania i kontrolowania biletów oraz kart miejskich MoBib. Po latach jednak rozwiązanie przestało spełniać rosnące potrzeby komunikacyjne, a wykorzystywane terminale coraz częściej wymagały napraw i były za ciężkie (1,3 kg), na co uskarżali się pracownicy.

Nowe rozwiązanie NMBS wybrało we współpracy z firmą PwC, która na podstawie szczegółowych badań wytypowała najważniejsze cechy, jakimi powinny charakteryzować się nowe terminale. Na pierwszym miejscu postawiono ergonomię, a szczególnie wagę urządzenia. Aby ją ograniczyć zrezygnowano z biletów papierowych, dzięki czemu nowe terminale nie musiały już mieć zintegrowanej drukarki. Kluczowe okazały się także żywotność baterii, jasność ekranu i odporność na upadki.

Ostatecznie zdecydowano się na wdrożenie platformy o nazwie ITRIS składającej się z 7-calowego tabletu Panasonic, który pełni funkcję terminalu głównego oraz małego terminalu służącego do dokonywania płatności i sprawdzania biletów. Wybrany tablet Toughpad FZ-M1 to wzmocniony model profesjonalny, odporny na upadek do 150 cm, wodę i kurz. Istotną jego zaletą była możliwość przerobienia i dostosowania go w pełni do potrzeb NMBS. W tym celu tablet został wyposażony w sloty SAM, technologię zbliżeniową NFC, czytnik kart Smart Card, opcję wymiany baterii hot-swap (bez przerywania pracy urządzenia) oraz moduły 4G oraz GSM-R. Co ważne, mimo wielu dodatków waga urządzenia nie przekroczyła 850 g.

Po pomyślnym przejściu testów wśród 250 użytkowników, rozpoczęto wdrożenie platformy ITRIS, które zakończyło się wraz z końcem ubiegłego roku.

- Załoga pociągu ma teraz dostęp do informacji na temat połączeń, awarii czy opóźnień w czasie rzeczywistym i może je natychmiast przekazywać pasażerom. Mnóstwo informacji jest także dostępnych w trybie offline. Co więcej, cały proces sprawdzania biletów i pobierania płatności przebiega dużo sprawniej, a podróżujący mogą wykorzystywać między innymi karty płatnicze – mówi Pascal Rooms, Project Manager
w NMBS. – Platforma ITRIS usprawniła zarówno komunikację wewnętrzną, jak i tę z pasażerami. Zamiast papierowych rozkładów jazdy pracownicy mają aktualne informacje w zasięgu ręki, dzięki szybkiemu połączeniu internetowemu 3G lub 4G. Z dumą możemy stwierdzić, że dzięki wdrożeniu rozwiązania typu all-in-one, w obszarze technologii wyznaczamy kierunek innym kolejom w Europie – dodaje Pascal Rooms.

Toughpad FZ-M1 Standard jest dostępny u autoryzowanych dystrybutorów Panasonic w cenie od 7500 zł netto.