• VariCam HS

    Rewolucja w sposobie budowania nastroju

VariCam HS

Rewolucja w sposobie filmowania akcji

Kamery z linii VariCam używane są do produkcji rozmaitych filmów, reklam i programów telewizyjnych. Cieszą się uznaniem ze względu na reprodukcję kolorów, wygląd oraz wkład do branży produkcji wideo polegający na nowocześnie zorganizowanym toku prac. Teraz pojawił się model VariCam HS. Opierając się na tradycji i koncepcji pierwotnej linii VariCam, pomaga swoim użytkownikom filmować akcję z wykorzystaniem matrycy 3MOS typu 2/3 i bagnetowego mocowania obiektywu, szerokiej gamy reprodukowanych kolorów oraz ciągłego nagrywania z szybkością 240 kl./s. Ponadto rewolucjonizuje przebieg prac, dodatkowo oferując nagrywanie z dwojakim kodowaniem, korekcję kolorów w kamerze i modułową konstrukcję. Model VariCam HS jest bogato wyposażony. Zobacz, czym dysponujesz, chcąc filmować akcję.

Model VariCam HS oferuje rodzinę kodeków wideo AVC-ULTRA oraz rejestrację obrazu 1080p z bardzo dużą szybkością, sięgającą 240 kl./s*1, charakteryzuje się ponadto innowacyjną, modułową konstrukcją. Jednostkę kamerową VariCam HS typu 2/3 dokuje się w module nagrywającym AVC-ULTRA, co zapewnia pełną funkcjonalność i ergonomię konwencjonalnej produkcyjnej kamery nagrywającej. Elastyczność systemu można jeszcze zwiększyć przez zastosowanie kabla sprzęgającego między modułem kamerowym typu 2/3 (AU-V23HS1) a modułem nagrywającym (AU-VREC1), aby otrzymać funkcjonalność kamery „boksowej”, której można używać w połączeniu z wysięgnikami, kranami i innym sprzętem do „zdalnego” operowania nią.  Tego typowego modułu nagrywającego można także używać z nowym modułem kamerowym 4K s35mm firmy Panasonic (AU-V35C1). Dzięki temu profesjonaliści mogą zamiennie posługiwać się jednostkami kamerowymi typu 2/3 i s35mm, tak aby jak najlepiej zrealizować swoje zamiary twórcze.

Model VariCam HS jest wyposażony w trzy nowo opracowane matryce MOS o rozdzielczości 1920 x 1080p, o nadzwyczajnym, 14-stopniowym zakresie dynamicznym. Umożliwia zachowanie pełnej kontroli w rozmaitych warunkach oświetleniowych, oferując niezrównane możliwości rejestrowania i obsługi materiału w natywnej rozdzielczości 1080p. W kamerze zastosowano klasyczny system matrycy/pryzmatu RGB zapewniający jednorodne przetwarzanie kolorów w całym pasmie i w pełnej rozdzielczości w kluczowych zastosowaniach. Do najważniejszych cech kamery należy wysoka liczba klatek na sekundę w czasie rzeczywistym oraz filmowanie przyspieszone do 240 kl./s w rozdzielczości 1080p (z zastosowaniem kodeków AVC-Intra Class100), a także możliwość zwiększenia lub zmiany liczby klatek podczas nagrywania. Uzupełnieniem imponującej jakości obrazu nowej kamery VariCam HS jest możliwość zapisu 24-bitowego dźwięku w formacie LPCM. Zaawansowane, a zarazem twórcze opcje regulacji obrazu, takie jak korekcja na poziomie matrycy, regulacja szczegółowości czy wybór współczynnika gamma, oraz nowa funkcja rejestrowania, umożliwiają precyzyjną, zaawansowaną i kreatywną kontrolę parametrów obrazu.  

Kamera VariCam HS obsługuje szereg formatów wysokiej jakości, w tym AVC-Intra Class100 (nagrywanie w formacie 1080/24p, 30p lub 60p w trybie VFR — do 240p*1), AVC-Intra Class200 (do 30p/60i) i AVC-Intra Class4:4:4 (do 30p). Kodeki AVC-Intra Class200 i AVC-Intra Class4:4:4 oferują nadzwyczajne parametry w zastosowaniach, w których jakość obrazu ma pierwszorzędne znaczenie dla uzyskania nadzwyczajnych obrazów o wysokiej rozdzielczości na potrzeby najbardziej wymagających produkcji dokumentalnych, relacji sportowych czy ujęć odtwarzanych w zwolnionym tempie. Ponadto kamera obsługuje formaty Apple ProRes 4444 i ProRes 422 HQ*2 na potrzeby nagrań HD. Kodeki ProRes są objęte licencją firmy ATOMOS Global Pty. Ltd., która od wielu lat dostarcza rejestratory ProRes.

W modelu VariCam HS do cieszących się uznaniem funkcji regulacji kontrastu FilmRec i DRS (rozszerzanie zakresu dynamicznego, Dynamic Range Stretch) dodano funkcję „V-Log”. Kamera VariCam HS będzie wyposażona w uhonorowaną nagrodą Emmy® technologię CAC (kompensacja aberracji chromatycznej, Chromatic Aberration Compensation) firmy Panasonic, redukującą do minimum aberracje chromatyczne na brzegach, oraz w radykalnie ulepszoną funkcję MTF (funkcja transferu modulacyjnego, Modulation Transfer Function) systemu optycznego. Ponadto VariCam HS udostępnia korekcję kolorów w kamerze.

Kodek AVC-Intra Class4:4:4 obsługuje nagrywanie 12-bitowe materiału 1080p, umożliwiając prowadzenie prac na plikach w trybie 4:4:4 z niezrównanymi możliwościami operowania drobniejszymi gradacjami tonów i wiernością kolorów, jaką zapewnia format 12-bitowy. Kodek AVC-Intra Class200, o szybkości bitowej na klatkę dwukrotnie większej niż w kodeku AVC-Intra Class100, zapewnia wizualnie bezstratny obraz o jakości wzorca studyjnego na potrzeby nagrywania programów udostępnianych w sieci i archiwizacji. Kodek AVC-Intra Class200 idealnie nadaje się do rejestracji materiałów w terenie, które później zostaną przeniesione na taśmę filmową; wyższa jakość stanowi dużą korzyść w procesach korekcji kolorów, a także w przypadku technik „greenscreen” i „compositing”.

Do kamery VariCam HS przewidziane są nowe karty expressP2 firmy Panasonic, umożliwiające nagrywanie z dużą szybkością (powyżej 60 kl./s). Moduł nagrywający kamery jest wyposażony łącznie w cztery gniazda kart pamięci: dwa na karty expressP2 i dwa na karty microP2. Na nowej karcie expressP2 o pojemności 256 GB można nagrać około 32 minut materiału wideo w formacie od 240p do 1080 HD. Karta microP2 jest przeznaczona do nagrywania materiałów w formatach HD z bardziej typową szybkością.

By zaspokoić potrzebę bardzo szybkiej wymiany plików, kamera VariCam HS koduje pliki proxy o wysokiej rozdzielczości równolegle z nagraniami w formatach produkcyjnych zajmujących szersze pasmo, umożliwiając szybkie i skuteczne redagowanie materiału offline.

Dostępne są profesjonalne interfejsy: RGB4:4:4; wyjście 3G-HD-SDI do obsługi formatu 1080/60p, wyjście HD-SDI na potrzeby monitoringu; dwa wejścia XLR do nagrywania czterech kanałów 24-bitowego sygnału audio o częstotliwości 48 kHz. Złącze wielofunkcyjne ułatwia dokowanie jednostki kamerowej do modułu nagrywającego. Kamera VariCam HS może się poszczycić jeszcze jedną innowacją konstrukcyjną: panelem sterowania, który można odłączyć, aby mieć do niego łatwiejszy dostęp i móc wygodniej sterować kamerą w czasie rzeczywistym, podczas gdy pozostaje ona w określonej pozycji lub znajduje się w oddaleniu. Zastosowane w kamerze mocowanie obiektywu B4 typu 2/3 umożliwia korzystanie z niezwykle bogatego asortymentu obiektywów stałoogniskowych i transfokatorów z serwomechanizmem, co daje możliwości zwyczajnie niedostępne w przypadku większych formatów.

 

Naciśnij tutaj, aby przejść do Broadcast & ProAV Solutions Playlist.

 

*1 Przyszłe uaktualnienie oprogramowania układowego.
*2 Format Apple ProRes jest objęty licencją firmy Apple Inc.