• Professional Camera Solutions

IBC 2016: Panasonic przedstawił najnowsze rozwiązania emisyjne 4K, HDR i MoIP

Panasonic wzmocnił swoją ofertę profesjonalnych kamer 4K o modele AG-UX180, AG-UX90 oraz udoskonaloną wersję VariCama 35. Ponadto w trakcie ostatnich targów IBC przedstawiono rozwiązania wykorzystujące technologię Media over IP, dodatki usprawniające pracę przy produkcji, a także prototyp kamery 360 stopni do wirtualnej rzeczywistości.

Pierwszy zaprezentowany model to AG-UX180 - kamkorder wyposażony matrycę typu 1-MOS i 20-krotny zoom optyczny. Oferuje możliwość nagrywania materiałów w jakości UHD 60p oraz najszerszy na rynku kąt widzenia na poziomie 24 mm. Z kolei druga nowość, kamera AG-UX90 posiada matrycę typu 1-MOS, 15-krotny zoom optyczny i kąt widzenia 24,5 mm. Nagrywa przy tym obraz w jakości UHD 30p. do sprzedaży trafią odpowiednio w listopadzie (AG-UX90) i grudniu (AG-UX180) tego roku.

Z kolei system VariCam Pure to rozwiązanie wykorzystujące kamerę VariCam 35 i przymocowany do niej rekorder V-RAW 2.0, który umożliwia przesyłanie nieskompresowanego materiału w formacie 4K RAW. Dzięki temu doskonale sprawdza się przy nagrywaniu seriali, programów telewizyjnych i fabuł.

Oprócz premier produktowych Panasonic przedstawił aktualizację oprogramowania dla kamery VariCam LT. Dzięki niemu możliwy jest przesył sygnału RAW za pośrednictwem dwóch przyłączy 3G-SDI do zewnętrznego rejestratora RAW w jakości 4K lub UHD 60p. Tryb zapisu RAW jest kompatybilny z rekorderami Odyssey 7Q i 7Q + firmy Convergent Design oraz Shogun Inferno od Atomos. Z kolei pliki CinemaDNG są kompatybilne z DaVinci Resolve 12.5.1, Drastic Media Reactor 5.04, a także z nadchodzącymi wersjami czołowych systemów NLE.

Na stoisku Panasonic pojawił się także prototyp kamery 4K do wirtualnej rzeczywistości. Model rejestruje obraz w zakresie 360 stopni i przekazuje go w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie obejmuje cztery zsynchronizowane kamery, które tworzą jeden panoramiczny obraz w rozdzielczości 4K. Nagrywanie oraz dystrybucja obrazów 360 stopni odbywają się w czasie rzeczywistym, co ma zapewnić kamerze szereg zastosowań, np. podczas rozgrywek sportowych czy koncertów.

Panasonic przedstawił szczegóły wprowadzenia do sprzedaży uniwersalnej kamery AK-UB300, czyli wielozadaniowego modelu 4K typu box z mocowaniem B4. Urządzenie jest przystosowane do pracy w wozach transmisyjnych, podczas relacji sportowych, koncertów na żywo czy do nagrywania ujęć z powietrza. Zapewnia wyjście 4K (3G x 4) oraz HD-SDI, a do sprzedaży trafi w listopadzie.

Targi IBC przyniosły także kolejną odsłonę współpracy Panasonic z Intelem. Zaprezentowano nowy czytnik kart expressP2. W połączeniu z Thunderbolt 3 oferującym 40 Gbps transferu danych, pozwala on kamerze AU-XPD3 osiągnąć bardzo dużą prędkość przesyłu danych, co znacznie zwiększa efektywność pracy. Model pojawi się na rynku w pierwszym kwartale 2017 roku.

Ponadto zademonstrowano rozwiązanie Panasonic Media over IP z użyciem nowo opracowanej bramki MoIP 4K i HD. Pozwala ono na dostarczanie wysokiej rozdzielczości materiałów za pośrednictwem sieci protokołów IP w czasie niemal rzeczywistym, co wystarcza do płynnego przełączania wideo.

Avid z kolei ogłosiła pełną integrację oprogramowania do zarządzania produkcją z formatem Panasonic AVC Ultra-LongG. Jest to format popularny wśród reporterów i nadawców z całego świata. Unikalne możliwości łączenia streamów AVC Ultra LongG, które oferuje teraz Avid po raz pierwszy na rynku umożliwiają dokonywanie zmian w istniejących sekwencjach bez konieczności dekodowania całego streamu.

- Poza rozwijaniem produktów emisyjnych, Panasonic dokłada wszelkich starań, aby upowszechnić technikę HDR. Rozwijamy technologie, które są przystosowane dla dużego zakresu dynamicznego (ang. High Dynamic Range) i pozwalają z łatwością przejść na ten format – mówi Andre Meterian, Director Professional Video Systems Business Unit EMEA w Panasonic. - Zarówno kamera VariCam 35 i VariCam LT posiadają 14-stopniowy zakres dynamiczny, który przekracza wartości wymagane dla materiałów HDR. W przypadku transmisji na żywo, będziemy mogli zapewnić płynne przejście z obecnych systemów SDR na HDR oraz umożliwić emisję treści w obu tych formatach jednocześnie – dodaje Andre Meterian.

Na koniec Panasonic zapowiedział wprowadzenie jeszcze tej zimy nowego, 1,5-calowego wizjera HD. Model AJ-CVF50G pozwala na ciągłe wyświetlanie obrazu bez ryzyka wypalenia. Umożliwia zatem nieustanne pokazywanie obrazu nawet po oddaleniu się od viewfindera. AJ-CVF50G wyróżnia również szybka reakcja, która pozwala na przełączanie trybów - monochromatycznego i kolorowego - za pomocą jednego dotknięcia.

Więcej informacji na temat profesjonalnych rozwiązań transmisyjnych Panasonic można znaleźć na stronie: http://business.panasonic.pl/kamery-profesjonalne/.